Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd på å bli gravid i over et år. Har hadd uregelmessige sykluser det siste året. Fikk i desember provera hos gynekologen min, som jeg skulle ta i tre sykluser.
De to første syklusene kom mensen til normal tid, så fikk syklus på 22 dager og 31 dager. Men nå på den siste så tok jeg siste proverapille den 27 februar, og har enda ikke fått mensen. Så har nå en syklus på 40 dager idag..

De to første syklusene hadde vi kun samleie med kondom, mens denne siste syklusen har vi gjort det noen ganger uten kondom.. Tok en test igår som var negativ..

Hva kan grunnen være til at jeg enda ikke har fått mensen?

Når jeg har fått mensen skal jeg til sykehuset til utredning, skal starte med blodprøver, senere MR og kanskje pergo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404646-ingen-mens-etter-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig syklus betyr uregelmessig eller manglende eggløsning, og da blir man ikke gravid. Jeg forstår ikke helt det opplegg du er inne i. Hvorfor skal du bruke kondom når du ønsker å bli gravid? og jeg skjønner heller ikke behovet for MR. Ultralyd må være tilstrekkelig for å vurdere eggstokker og mulig PCO (poly cystiske ovarier) som er en hyppig årsak til uregelmessige menstruasjoner og barnløshet.

For at Provera skal virke må du ha produsert så mye østrogen at det er noe ‘å blø av’, dvs livmorslimhinnen må være stimulert av østrogen for å ha vokst så mye at den kan avstøtes når progesteron (provera)-kuren er overstått. Hvis du produserer lite østrogen, så blir det ikke blødning. Graviditet vil hindre blødning, men det har du sjekket.

Jeg ville ha satt deg rette på pergotime for å fremkalle eggløsning. Hvis denne behandling ikke lykkes, er neste steg å stimulere til eggløsning med FSH og LH injeksjoner.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for svar!

Jeg fikk beskjed hos gynekologen at vi ikke kunne prøve å bli gravid når jeg gikk på provera. Fikk ikke nå grunn til dette.

Gynekologen mener også at jeg kanskje har en skillevegg i livmoren, og det er grunnen til at jeg må i mr for å sjekke det.

Okey, da får jeg nesten bare vente å se om jeg får mensen snart. Og håpe at den ikke er så langt unna, så man kanskje får startet utredning :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...