Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 32 år gammel kvinne, som har smerter i venstre side av underlivet. smerten kjennes inne ved siden av skambenet, og stråler ned i lysken, det kan kjennes som smerten stråler ned/ut fra venstre side av livmoren/livmorhalsen/øverst i skjeden. jeg har ikke merket smerter ved samleie. Smertene har de siste 3-4 mnd blitt konstante og sterke, og det virker som de fremprovoseres ekstra når jeg sitter. De ble sterkere etter at jeg hadde en kraftig menstruasjon som kom en uke for sent. Det er en brennende/ klypende /verkende smerte. Paralgin forte gir litt lindring. Jeg har noen få dager/timer innimellom der smertene gir seg, da har jeg bare en følelse av ømhet i området/ minner om mensmurringer.

Fastlegen har ikke funnet noen årsak. Jeg dro til gynekolog, og fikk der beskjed om at alt ser normalt ut. Han sa at ultralyd viste en eggcyste på en side, og at det ikke var noe å bry seg om. Jeg vet ikke om det er relevant, men han sa også at det så ut som at jeg snart skulle ha mens, men dette var tre uker før mensen. Jeg er ikke bedt om å komme tilbake for å sjekke utvikling på eggcysten. Men jeg fikk beskjed om å starte på p- piller. Jeg har tatt dem i 2 mnd nå, loette. jeg tar dem på eget initiativ uten pause, fordi jeg vil se om det kan være endometriose som evt letter da.

Har også vært til utvendig ultralyd av abdomen uten at det ble funnet noe galt.

Jeg vil legge til at jeg først fikk disse smertene i det små for to år siden, like etter en mislykket med.abort i uke 9, med utskrapning en ukes tid senere. Jeg fikk antibiotika både etter aborten, før utskrapningen ( intravenøst) og etter utskrapningen. Etter dette har jeg merket endring i menstruasjonen ved at den varer kortere, og at jeg har mindre menssmerter enn før. Blodet er mer brunt, ikke friskt og rødt som før aborten. Kan dette være relevant? er det noe som bør undersøkes nærmere?

Jeg skal til MR om noen uker. Gynekologen sier en lapraskopi kan være aktuelt med tanke på endometriose, men ikke før jeg har prøvd p-piller i et halvt år.

Hvilke tanker gjør du deg om hva årsaken til smertene kan være? kan det utelukkes at det er cysten som vistes på ultralyd som gir meg smerter? Kan det skyldes komplikasjoner etter utskrapningen? Hvilke årsaker kan en MR avdekke, og er det noen supplerende undersøkelser jeg bør be om for å få svar?

Som du skjønner tærer det på meg psykisk å gå med kronisk smerte i underlivet. Derfor håper jeg veldig på å få høre dine tanker om hva som kan ligge til grunn for smertene, og hvordan jeg bør håndtere det videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404718-smerter-i-magenunderlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det som er enklest å svare på først. Endring i menstruasjonens varighet og farge på blodet har ikke noen betydning. Det er ikke noe som kan eller bør undersøkes. At det skulle være relasjon til aborten for to år siden finner jeg også er lite sannsynlig. En eggstokkcyste på under 4 cm krever ikke oppfølging, de er uten betydning (man kan se at det ikke er en endometriosecyste). Den kan ikke forklare smertene.

MR kan avsløre endometriose, for eksempel den type som betegnes adenomyose med forandringer i livmorveggen. Det stemmer bare ikke med fravær av menstruasjonssmerter. Man kan også se endometriose på eggstokk, om cysten skulle være det.

Du sier dessverre ikke noe om du har barn og om du har behov for prevensjon.

Uansett, så synes jeg forslaget om p-pille tatt uten pause er en god start. Hvis det ikke hjelper, vil laparoskopi være neste tiltak. Endometriose kan bare påvises sikkert ved en slik undersøkelse. Noen annen gynekologisk diagnose kan jeg ikke foreslå.

Jeg håper at du kan få svar på årsak til sine smerter

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...