Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke om jeg kan få et konkret svar på dette, men spør likevel.

Jeg er gravid for andre gang nå. Første graviditet endte i en provosert abort, men allerede i forbindelse med den graviditeten ble det oppdaget at jeg har noen muskelknuter i livmoren. I forbindelse med aborten (medikamentell abort), så opplevde jeg store blødninger. Etter aborten blødde jeg først mye, men det avtok etter en tid. Men jeg fortsatte å blø sparsomt i tre måneder - sammenhengende. Fikk da blod/jernmangel, men fikk kontroll på dette gjennom tabletter. Jeg hadde ikke mye rester i livmoren heller, eller betennelse som kunne forklare hvorfor jeg blødde så lenge (og de hadde jo også sett at både embryo og morkake var kommet ut på sykehuset). Jeg fikk liksom ingen forklaring. Men det opphørte av seg selv like etter at jeg oppsøkte legen.

Nå er jeg gravid igjen, med et barn vi skal beholde. Jeg har allerede vært på tidlig ultralyd to ganger pga. brunlig utflod i uke 6 og 11, men det varte bare noen dager, og gynekologen sa at alt så fint ut. Hun fant ingen årsak. Har vært hos jordmor i ettertid, og hørt hjertelyd, så jeg tror og håper at ting går bra.

Men jeg er veldig bekymret for fødselen. På første ultralyd så hun allerede at muskelknutene var blitt større siden de først ble oppdaget. Og bare noen uker senere var de blitt enda større. Jeg frykter jo at de kan bli veldig store - for har lest at muskelknuter kan skape trøbbel i forbindelse med fødsel. Muskelknutene ligger i livmorveggen, og jeg fikk beskjed om at de mest sannsynlig ikke ville påvirke fosterets utvikling på noen måte. Jordmor hadde møtt jenter med mye større knuter enn meg, som hadde hatt helt problemfrie svangerskap.

Men det første jeg tenker er at muskelknutene kanskje var årsak til at jeg blødde så mye/lenge den gangen jeg tok abort - kan det stemme? Og hva vil da skje under en fødsel? Knutene er jo blitt større, og vokser sikkert mye frem til fødsel... jeg er ca. 15 uker på vei nå. Frykter bare at muskelknutene vil føre til at jeg kommer til å blø enormt mye under/etter fødselen, og det gjør meg faktisk ganske redd.

Har jo aldri født barn før, men man hører jo diverse historier. Nå har jeg i tillegg lest om at muskelknuter kan gi en vanskelig fødsel, og det hjelper ikke på akkurat... særlig ikke når jeg tenker tilbake på hvordan en tidlig abort utartet seg. Vil man ikke blø mye mer i forbindelse med fødsel? Ser liksom ikke hvordan kroppen kan tåle en sånn påkjenning.

Spørsmålet blir vel da om det er det sånn at jeg bør anta at det blir en vanskelig fødsel, og at jeg vil blø mer enn normalt (og mer/lengre enn ved aborten)? Tror jeg er ganske ung for å ha sånne muskelknuter - jeg er tjuefem år gammel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404791-myomer-og-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår dine bekymringer, men …

For det første så ser jeg ikke sammenheng mellom den langvarige blødning og dine muskelknuter. Det er de akutte blødninger som vil økes ved tilstedeværelse av muskelknuter. Brukte du hormoner (prevensjon) etter aborten som kunne forklare blødningene?

Så til denne graviditet. Det er ikke noe entydig mønster for hvordan muskelknuter vil utvikle seg i en graviditet. Noen vokser, noen blir mindre og noen kan gi smerter på grunn av dårlig blodforsyning (og da minsker de). Det at de vokser i starten, behøver ikke å bety at de vokser i hele svangerskapet. Du vil sannsynligvis bli fulgt ekstra godt opp med ultralyd og vurdering av fosteret. Sist i svangerskapet vil det bli vurdert om det kan være fødselshindring. Er det minste mistanke, velges keisersnitt. Blødning etter fødsel kan bli rikelig både etter keisersnitt og etter vanlig fødsel. Her vil man stå parat til å behandle  med ulike medikamenter, f.eks, oxytocin og prostaglandin. Det er også flere kirurgiske metoder til å stoppe en ukontrollerbar blødning. En ung frisk kvinne tåler ganske stort blodtap, men man tar ikke sjanser, gir transfusjon om det anses nødvendig.

Jeg gjentar, det er ikke sammenheng mellom de blødninger du har opplevd i forb. med aborten og evt blødninger i forb. med en fødsel. Jordmor har beroliget deg, du vil bli fulgt i svangerskapet og overvåket ekstra under fødselen. Så du kan føle deg trygg. Lykke til med det videre svangerskap.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS man fjerner ikke muskelknuter under graviditet og heller ikke ved evt keisersnitt da det ofte medfører stor blødning

Hei igjen, og takk for så raskt svar!

Ja, jeg gikk på Cerazette både før og etter aborten. Men jeg sluttet på Cerazette vel tre uker etter aborten, ettersom de tidligere hadde gitt en del "tilfeldige" blødninger, og jeg ville sjekke om det var på grunn av de at jeg ikke sluttet å blø. Men det fortsatte jo i over to måneder etter det... så jeg tenkte de ikke var årsaken.

Uansett - takk for beroligende ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...