Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt hormonspiral nå i litt over 2 år. Fikk satt den inn etter barn nr.2 og ammet de første 7 mnd etter at den var satt inn. Fikk blødninger i noen måneder etter at ammingen var over, før jeg mistet mensen helt. Men nå etter ca 1 år uten blødninger, har jeg fått mensen tilbake med ganske mye blødning, som varer i 7-8 dager hver måned. Er dette normalt eller bør jeg få den sjekket? Gruer meg alltid så fælt til GU, derfor håper jeg på svar her først..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405054-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiralen inneholder hormonet gestagen som påvirker livmorslimhinnen så den ikke vokser under påvirkning av østrogen som produseres i kvinnens eggstokker. Livmorslimhinnen kan bli så tynn at den ikke gir blødning i det hele tatt (hos ca 25% av de som har hormonspiral), hos andre blir det mindre blødning, men uten den vanlige syklus, mest som småblødning som kommer og går.

Du har erfart bortfall av bødning i ca ett år, men nå er blødnigene tilbake med  rikelig blødninger i en normal syklus. Det er uvanlig. Det første jeg tenker på er om spiralen er på rett plass. Kan den være utstøt eller på vei ut? Det kan bare avklares ved en gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Det er ikke vei utenom. Du vil sikkert også gjerne ha sikkerhet for at du har effektiv prevensjon?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405054-hormonspiral/#findComment-3623122
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...