Gå til innhold

Narkose - bivirkninger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal om noen uker ha narkose for å trekke to tenner. Regner ikke med at det tar så lang tid.  Har lest at det er vanlig å få kvalme/oppkast som bivirkning etter narkosen. Når pleier dette å komme og hvor lenge varer det? Kommer det med en gang en våkner opp eller tar det noe tid? Er det noe mange får det? Andre bivirkninger etter narkosen som dere har opplevd?

Har en lang biltur (3 timer) hjem igjen så er litt redd for at jeg skal bli kvalm og kaste opp i drosjen. Erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405401-narkose-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt narkose flere ganger med lange mellomrom (flere år). Utviklingen har gjort at man nå bare får akkurat det som trengs for å være bedøvet nøyaktig så lenge som nødvendig. Dermed blir ettervirkningene også mindre.

Jeg har aldri vært kvalm, men jeg har sett andre kaste opp på "oppvåkningen". Særlig de som er veldig raske med å hive innpå mat og drikke (man har jo fastet og føler ofte tørste etter narkose). For deg som skal ha inngrep i munnen er kanskje spising lite aktuelt - drikk sakte og kjenn hvordan det går før det blir store mengder.

Første gangen jeg var i narkose (pga. underlivscyste) var i 93 eller 94. Da var jeg bedøvet i flere timer selv om selve operasjonen gikk ganske fort og kjente meg svimmel i dagevis. I 2007 måtte jeg ha samme inngrep på nytt. Da våknet jeg idet jeg ble rullet ut av operasjonsstua og var pigg, men søvnig, etter kort tid. Så ting har gått framover.

Lykke til!

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405401-narkose-bivirkninger/#findComment-3627044
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal om noen uker ha narkose for å trekke to tenner. Regner ikke med at det tar så lang tid.  Har lest at det er vanlig å få kvalme/oppkast som bivirkning etter narkosen. Når pleier dette å komme og hvor lenge varer det? Kommer det med en gang en våkner opp eller tar det noe tid? Er det noe mange får det? Andre bivirkninger etter narkosen som dere har opplevd?

Har en lang biltur (3 timer) hjem igjen så er litt redd for at jeg skal bli kvalm og kaste opp i drosjen. Erfaringer?

Jeg har vært tilstede under tannbehandling i "narkose" noen ganger. I disse tilfellene ble det ikke gitt noen dyp narkose slik man gjør ved større inngrep, de ga medikamenter intravenøst til å sedere slik at pasienten sov men fortsatt pustet greit selv. Ingen kvalme eller brekninger i etterkant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405401-narkose-bivirkninger/#findComment-3627047
Del på andre sider

Vært i narkose to ganger, ble ikke kvalm noen av gangene. Jeg blir normalt lett kvalm. Eneste problemet bortsett fra at jeg var fjern og trøtt en stund, var at jeg var veldig tørr og sår i halsen og ikke fikk drikke så mye som jeg ønsket. Siste gangen våknet jeg og kom på at jeg skulle opereres og tenkte "faen, jeg har forsovet meg". Så så jeg gipsen og skjønte at jeg var ferdig :P Men hva som skyldes narkosen og hva som skyldes alt annet de stappet i meg før operasjonen vet jeg ikke. Mistenker at det var de pillene jeg fikk som gjorde meg mest fjern og ikke narkosen. Tannoperasjon er jo ganske fort gjort stort sett. Tannlegen brukte ikke mer enn 15 min på å trekke en visdomstann og operere ut den andre. Den som skulle trekkes var jo gjort på 2 sek., men den andre måtte opereres ut og deles opp så den var litt mer styr. Tror ikke du trenger mer enn en veldig lett narkose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405401-narkose-bivirkninger/#findComment-3627051
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...