Gå til innhold

Ritalin-medisin, kapsler og tabletter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er ei voksen jente (30+) som har fått diagnosen ADD. Og i den forbindelse begynte jeg på medisin, Ritalin 10mg tabletter. Jeg har tatt mellom 4-6 tabletter daglig, etter opptrappingen. Jeg opplevde stor forskjell i hverdagen min, noe som er helt fantastisk etter å ha hatt indre uro og oppmerksomhetsvanser i alle år! Problemet mitt nå er at jeg har gått over til kapsler (20mg), som jeg nå tar 2 tab. på morgningen. Jeg kan evt. ta 1 tablett til før leggetid (kvelden) om uroen er overveldende...

Men mitt problem nå er at jeg føler meg helt "flat", jeg kjenner virkningen etter en stund på morgningen og det er flott! MEN, gjennom dagen føler jeg meg "flat" (passiv), jeg synes rett og slett at den positive effekten som tablettene gav meg (gikk på tabletter ca 40-50 dager, føfokusert/tilstede, og de dagnene "ADD èn" tok overhånd, visste jeg at; nå hjelper det å ta medisin! Men slik er det ikke lenger, da kapslene fungerer på en annen måte, det er i hvertfall slik jeg opplever det.

Ingen dag er lik, og det var ikke alltid jeg trengte å bruke max dose av tablettene. Av og til var den indre uroen sterk, andre dager kunne uroen og rastløsheten brukes til noe positivt og kreativt. Og det er disse dagene jeg nå savner! Disse dagene tok jeg færre tabletter, for jeg følte jeg hadde kontroll og jeg var meg selv, på godt & vondt. Jeg ønsker ikke å føle meg "flat" og "tom" bare fordi jeg har en ADD-diagnose og går på medisin, MEN JEG ØNSKER Å KUNNE REGULERE medisin-bruker etter dagsformen. Dette føler jeg nå er umulig og både samboer og familie merker endring på meg etter jeg begynte med kapsler (endringer som ikke var tilstede da jeg gikk på tabletter).

Så mine spørsmål er; Er det mulig å bytte tilbake til tabletter? (skal selvfølgelig snakke med fastlegen min også om dette) -men jeg ville høre om det var andre som har lignende opplevelser med kapsler?

Andre spm. mitt er: Kan man ta kapsler på morningen, for så evt. ta tabletter på dagen/kvelden? Eller skal man kun bruker kapsler, eller tabletter (ikke kombinere)?

Håper på rask tilbakemelding!r jeg byttet til kapsler) er borte!

Jeg har ikke "kontroll" på en måte, for med tablettene kunne jeg ta medisin på morgningen og justere det selv utover dagen, f.eks ta 1-2 tabletter ved behov de dagene da jeg trengte å være 

På forhånd, takk! 

Anonymous poster hash: d76d2...75d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405406-ritalin-medisin-kapsler-og-tabletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok, tusen takk for svar.

Et oppfølgings-spørsmål bare:

Nå er det fastlegen min som har overtatt medisineringen, er dette noe han kan hjelpe meg med om jeg ønsker å prøve den ordningen du beskriver? Eller må det gå gjennom psykriateren som stilte diagnosen og skrev ut medisiner den første tiden? 

På forhånd, tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...