anonym1988 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg er en 26 år gammel jente som nettopp har fått påvist PCOS etter undersøkelse hos gynekolog. I tillegg har jeg kjennetegnene økt behåring og kviser. Jeg er normalvektig. Gynekolog skrev resept på p-pillen diane siden jeg ikke har planer om å bli gravid akkurat nå, fastlegen min anbefalte meg det samme. Jeg har nesten ikke menstruasjon, etter jeg sluttet på p-piller jeg hadde gått på i mange år i august har syklusen min bare blitt lenger og lenger. Jeg er nå på 120 dager ca siden sist. Men ingen av dem ga meg noe mer informasjon rundt graviditet i fremtiden, negative konsekvenser ved bruk av p-piller, eller andre behandlingsformer. Legen min sa bare jeg ikke burde bruke Diane lenger enn to år, pga. økt fare for blodpropp. Hun målte ikke blodtrykk eller spurte om sykdomshistorie i familien. Jeg er derfor litt i tvil om jeg faktisk skal begynne på p-piller. Jeg vil jo veldig gjerne bli gravid i fremtiden, og vet det kan bli en vanskelig prosess. Dermed føler jeg også p-pillen bare skjuler symptomene, i tillegg til at en del homopater og andre alternative behandlinger absolutt ikke anbefaler bruk av p-piller ved PCOS. Samtidig anbefales det jo at man får noen form for blødning, slik at det ikke danner seg flere og flere cyster, enten ved at man bruker p-piller og hindrer eggløsning eller fremprovoserer mens på andre måter. Fins det alternative behandlinger som ikke er p-piller? Jeg er dermed utrolig fortvilt og forvirret, og føler verken legen eller gynekologen tok meg på alvor eller ga meg nok informasjon og oppfølging rundt denne nye diagnosen. Skal ikke vi som har PCOS men ikke vil bli gravid akkurat nå få noen form for oppfølging? er det bare p-piller som er behandling frem til man er klar for å bli gravid? Hvilke følger vil det ha for hormonnivået i kroppen ved å tilføre andre hormoner som p-piller? Alle svar og råd mottas med takknemlighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405436-pcos-og-bruk-av-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Du skal ikke fortvile, for det er hjelp å få. PCOS er en ganske vanlig hormonforstyrrelse hos kvinner i fruktbar alder. Man kjenner ikke årsaken, kanskje en arvelig komponent. Tilstanden er kjennetegnet ved: uregelmessig menstruasjon, for mye mannlig hormon, barnløshet pga. manglende eggløsning og evt. andre ‘metabolske’ forstyrrelser, dvs. overvekt, insulin ufølsomhet med tendens til diabetes og høyt blodtrykk. Det er ulikt hvilke plager den enkelte kvinne frembyr. Alle beskrevne symptomer er ikke til stede hos samme kvinne. Det at din vekt er normal er et godt utgangspunkt for behandling. Behandlingen retter seg etter det som for tiden er problemet. Hos deg å få renere hud og regelmessig menstruasjon. Senere kan det bli aktuelt med behandling for barnløshet. Jeg skisserer følgende behandlinger: · For bedre hud er p-pille beste behandling. En pille som motvirker kroppens produksjon av mannlige hormoner er å foretrekke: Diane eller Yasmin i ulike former. Det kan gå mange måneder før det ses resultat. Du bør ikke ha øket risiko for blodpropp (selv hatt blodpropp eller i familien). Risiko for blodpropp er størst første året, Diane brukt over lang tid kan være uheldig for leveren. Yasmin er et godt alternativ. · De uregelmessige blødninger skyldes manglende eggløsning og derved mangel på hormonet progesteron som regulerer blødningene. Det er to måter å få til regelmessige blødninger. Det ene er å gi et kunstig progesteron, gestagen, i ca. 14 dager per måned. Den andre måten er med p-piller. · Ved barnløshet er det som regel enkelt å sette eggløsning i gang med tabletter, pergotime. Hvis det ikke gir resultat, kan det gis andre hormoner som man bruker ved prøverørsbehandling, IVF. · Ved metabolske forstyrrelser kan diabetesmidlet, Metformin, brukes. Det kan hos noen regulere tilstanden PCOS. · En siste behandlingsmulighet som kan tas i bruk er ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) å brenne de små cyster på eggstokkene Det er viktig at du holder deg i form og ikke legger på deg. Regelmessig fysisk aktivitet er bra. Din bekymring for at p-pillen skal ødelegge noe for fremtiden er helt ubegrunnet. Den er god behandling for de symptomer du nå har og gir dessuten effektiv prevensjon. Om du vil stole på homeopater eller fagfolk med lang erfaring innen hormonbehandling, blir opp til deg. PCOS er heldigvis ikke noen ‘farlig’ sykdom. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405436-pcos-og-bruk-av-p-piller/#findComment-3627652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.