pekkan Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hei! Jeg er nå i uke 34 og har vært kvalm i hele dag. Har ikke vært plaget av kvalme tidligere i svangerskapet. Lurer så på hva dette kan skyldes? Er det normalt? Har en vag mistanke om at jeg kan ha pådratt meg en urinveisinfeksjon. Men "vondtene" er vanskeligere å definere når man er gravid. Haster det å finne ut av dette, kan det skade på noen måte? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40544-uke-34-og-kvalme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hvis din kvalme skyldes urinveisinfeksjon, vil det neppe være en normal blærekatarr som ligger til grunn. Skulle det mot formodning være en kraftigere infeksjon, noe som gravide i blant får, f.eks. nyrebekkenbetennelse, så følges også feber og smerter i flankene (midjehøyde mot korsryggen). Har du mistanke om at noe slikt er på gang, må du kontakte lege umiddelbart. Kvalmen kan selvfølgelig komme av en virusinfeksjon, som gir det vi vanligvis kaller omgangssyke. Er det andre i din krets som har dette, er nok dette mest sansynlig. Kvalme kan også komme av fordøyelsesbesvær som gravide gjerne får mot slutten av svangerskapet. Maten blir fort liggende litt ekstra lenge i magesekken før den går videre ned i systemet og da er det lett å bli kvalm. Har du spist mye tungt fordøyelig mat, er det ekstra lett å bli kvalm. Kvalmen i seg selv er ikke skadelig, og innebærer ikke at du bør kontakte lege hvis det ikke skulle være slik at du fremdeles mistenker en oppadstigende urinveisinfeksjon. Lukter det stygt av urinen og/eller er den grumsete av utseende, er det absolutt grunn til å frykte en slik infeksjon. Da må lege selvfølgelig oppsøkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40544-uke-34-og-kvalme/#findComment-152715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.