Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, dvs at den kommer med ca 2-3 mndr mellomrom. En gang jeg var hos legen sa de at det var helt normalt og at noen hadde det slik hele livet, men en annen gang når jeg ønsket p-piller sa de at jeg måtte gå til en spesialist fordi jeg kunne miste mensen helt. Jeg har ikke gjort dette enda fordi jeg aldri vært hos gynekolog og gruer meg litt til dette, jeg burde vel kanskje gjort det for lenge siden ettersom jeg er 19 år. Hva syntes du? Dette problemet mitt har alltid engstet meg (kan jo ikke vite for sikkert om jeg er blitt gravid etter samleie), er jeg helt unormal? Hva skal jeg gjøre? Hvordan kan jeg få time hos en gynekolog?

Hilsen Engstelig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40548-uregelmessig-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være flere årsaker til uregelmessige menstruasjoner med lange intervaller. Det kan utredes ved hormonanalyse (blodprøve) og evt ultralyd av eggstokker. Man kan evt regulere mønsteret med p-pille ved prevensjonsbehov, med gestagener (f.eks. Provera) for å regulere, og ved barneønske er det vanligvis enkelt å stimulere til reglemessig eggløsning. Som regle må man ha henvisning fra primærlegen til en gynekolog, men noen tar imot uten henvisning. Husk å spør om prisen for en konsultasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40548-uregelmessig-mens/#findComment-153232
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...