Gjest ikke_nå Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Jeg er en kvinne i midten av 30 årene som har helt siden jeg fikk mensen vært plaget med svært sterke smerter som er invalidiserende første menstruasjonsdag nesten hver måned. De siste par årene har jeg også blitt mer og mer plaget av pms. Det medfører enorm irritabilitet og sinne. Blir nesten redd meg selv når det er på det verste. Har forsøkt denne høsten å ta nattlysolje + sink som sies å skulle virke positivt også for pms - plager. Men jeg syns ikke jeg merker noen markant bedring i f.h.t. irritabiliteten. Smertene varer muligens kortere tid enkelte måneder mens andre ganger er det like ille som det alltid har vært. Jeg bruker Naproxen, og de er de tablettene som virker best, men selv de er på langt nær sterke nok og dosen må som regel fordobles det første døgnet i f.h.t. det som står på pakningen. Jeg opplever at smertene og pms - plagene invalidiserer meg når det står på i 3 - 4 dager. For tiden er jeg arbeidsledig. Men jeg gruer meg til jeg kommer i jobb igjen, fordi smertene setter meg totalt ut av spill. Føler at jeg ikke er istand til å ta hvilket som helst arbeide med bakgrunn i dette. Er det noe som kan gjøres - andre medisiner eller andre ting som kan hjelpe på? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40554-pms-og-sterke-menssmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Hvis du har sterke menstruasjonssmerter og PMS var det kanskje en ide helt å stoppe mensen? Det kan gjøres med p-piller og gestagener (Primolut eller Provera, evt p-sprøyte). PMS kan ellers behandles med 'lykkepiller', men det hjelper jo ikke mot smerter. Sterke menssmerter kan være tegn på endometriose (se i helseleksikon), gestagen er en anerkjent behandling for denne tilstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40554-pms-og-sterke-menssmerter/#findComment-153235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.