Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest at man produserer progesteron etter eggløsning, og at det er dette hormonet som vil kunne gi ømme bryster m.m før mens.

Jeg har ikke alltid så mange symptomer på dette hormonet, men har denne syklusen hatt svært ømme bryster, blodutredelser, m.m.

Kan dette bety at man har produsert mer progesteron denne syklusen? Uansett hva som er tilfelle - hva er årsaken til at man kan få så kraftige symptomer  på dette hormonet før mens?

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405561-%C3%B8kt-progesteron-gi-fler-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det stemmer at det er progesteron som medfører ulike premenstruelle plager (PMS) som ømme bryster etc. Progesteron dannes det sted på eggstokken hvorfra egget løsnet, det betegnes 'det gule legeme'.  Etter 14 dager slutter produksjonen av progesteron og det medfører blødning. Ved graviditet fortetter progesteronproduksjonen for å ta vare på fosteret og hindre abort.

Hvorfor du er mer plaget denne gangen, kan jeg ikke forklare. Kan du være gravid? da dannes mye progesteron. Hvis det er cyster i brystene (godartede), kan plagene bli større.

Det er imidlertid ikke sammenheng mellom PMS og nivå av progesteron, muligens er det et nedbrytningsprodukt, som noen kvinner reagerer på.

I det hele tatt er det mye som er ubesvart ang PMS, f.eks. hvorfor ulike kvinner har ulike symptomer og ulike grader av plager.

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...