Gå til innhold

Slutte helt med Sobril

Anbefalte innlegg

VinjaTinja

Heisann, jeg er en kar på 40 år som har gått daglig og fast på Sobril i tre år. Jeg har for det meste stått på 15 mg tre ganger daglig, men de siste ukene har jeg ligget på ca halvparten av dette igjen. Dvs ca 22, 5-30 mg daglig. Det kommer litt an på dagsformen. 

Jeg vet at jeg har brukt dem altfor lenge, så jeg trenger ikke noen pep-talk på dette. Men det som er tingen, er at jeg nå ønsker å slutte helt med dem. Jeg har ikke så mye angst lenger, og merker til og med at jeg ofte føler meg bedre og mindre engstelig, dersom jeg IKKE tar så mye sobril. Det har med andre ord begynt å virke litt mot sin hensikt, men jeg har tidligere opplevd å føle meg veldig "fjern" eller uvirkelighetsfølelse når jeg har tatt betydelig mindre enn vanlig. Det er på en måte som at jeg føler at jeg ikke er tilstede, og jeg har lurt på om dette kan være forstadier til epileptiske anfall, som jeg vet kan trigges ved seponering. Ps! Det er ikke panikkangst, dersom noen mener at det er symptomer på dette. 

Jeg vet at det er veldig mange forskjellige meninger om hvordan noe slikt skal seponeres, innenfor helsevesenet. Noen mener man bør trappe ned over måneder, andre uker, og noen dager. Det er helt utelukket å stoppe brått, da jeg tidligere har blitt svært dårlig av dette. 

Det jeg derimot tenker på, er å ta en litt kjapp nedtrapping, og jeg lurer på hvor forsvarlig dette er. Jeg tenker at jeg går fra forbruket jeg har nå, for deretter å presse meg ned i 15 mg totalt daglig, i en uke. Deretter tenker jeg å prøve å bare ta 5 mg når jeg står opp, den følgende uken. Etter at den uken er over igjen, tenker jeg å seponere. 

Jeg lurer på om dette på noen som helst måte er farlig, eller om det høres ut som en realistisk nedtrappingsplan. Jeg har nemlig svært lyst å slutte med dem, da jeg er lei av å gå rundt trøtt og deprimert. Jeg opplever nemlig at disse medisinene tar mye av gnisten og energien min, og at jeg blir veldig deprimert av dem. 

Tidligere røykte jeg veldig mye hasj, og jeg sluttet helt med dette, etter over et tiår med daglig røyking. Men jeg merket nesten ikke noen form for oppklarning eller generell forskjell, da Sobrilen virker å gi den samme "hangoveren" og passive følelsen som hasj gir. Dette bør jo si sitt. 

Jeg håper at noen kan komme med innspill. Jeg lurer også på hvor lenge ubehaget vil vare, dersom jeg følger planen min. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405625-slutte-helt-med-sobril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har erfaring med å slutte med Vival etter fast inntak over litt tid. Jeg halverte dosen i noen uker. Deretter annehver da sånn ca i noen uker og så sluttet jeg helt etter det. Jeg hadde noen dager hvor jeg følte meg rar/utenfor meg selv og husker jeg konkluderte med at dette tåler jeg. Og så var det over :)

Du går på større dose enn jeg gjorde og ingen reagerer trolig likt på seponering. Kan du ikke ta litt tid til hjelp om du frykter seponeringsproblematikk? Etter år på benzo har du det neppe travelt om du velger dette helt på egen hånd? Halvér over noen uker, halvér igjen. Og slutt! Litt ubehag må du sikkert kalkulere med. Men dess mindre ubehag ved seponering, trolig dess større sjanse for å klare å slutte, tenker jeg. 

Anonymous poster hash: 0bd4d...2ab

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...