larsk Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei, Jeg har en sønn på 12 år som puster veldig rart Det arter seg sånn: - innpust går som normalt - så holdes pusten, HELT, noen ganger mange mange sekunder - så slippes pusten plutselig som ett stønn/sukk - det skjer på så og si hvert eneste pust, ikke bare i ny og ne Graden varierer fra litt, og lavt, til så høyt og ofte at det er forstyrrende for andre, selv med TV og/eller musikk på. Noen ganger høres det ut som om det er noe han sliter med. Kan sitte bom still, og det høres ut som om han driver å løfter tunge knebøy etc.... Det skjer i alle sammenhenger. Ved lekselesing, TVtitting, spilling på ipad, spising etc Det har alltid vært sånn, i alle år, og vi har tenkt at det "går over når han blir eldre", men det er ikke bedre i det hele tatt. Det blir egentlig bare gradvis værre. Han har prøvd å "øve", men det hjelper null&niks. Jeg har tidligere jobbet flere år i åpent kontorlandskap, og hvis vi hadde hatt en kollega med denne "pustestøyen" i miljøet, hadde det vært helt håpløst å konsentrere seg om arbeidet. <- dette for å illustrere nivået på hvordan dette oppleves. Gutten merker ikke dette selv. Det blir bedre hvis man påpeker det, men etter 10-20 sekunder er han tilbake til det samme "innpust, hold, stønn, innpust, hold, stønn" Gutten driver idrett flere ganger i uken, har alltid gjort, og det virker ikke som om denne puste-vanen er til hinder i det hele tatt. Utholdenheten er god. Pusten går jevnt ved jogg/sykling og annet som utfordrer pust/oksygenopptak. Tidligere hadde han en tendens til å trekke pusten dypt, for så å holde, når han skulle ta i ekstra, eks, spurte, løpe fort osv.. men det har han lært seg at ikke fungerer. Det blir jo bråstopp når du spurter uten å puste Men det måtte faktisk læres og påpekes av mor/far flere ganger, over lang tid, før det "gikk inn" Noen som har ideer for hvor man kan henvende seg for å sjekke om noe er "galt" ?? Allmennleger har jeg dårlig erfaring med hvis det ikke er feber eller "blødende sår" - altså alt som ikke er opplagt fra før av.... (sorry ) Lars K 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405818-pusteproblemer-eller-pusteutfordringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.