Gå til innhold

terminberegning

Anbefalte innlegg

Gjest ultradame

jeg håper med dette å få et greit svar på mine spørsmål ang. terminberegn. Uansett hvem jeg har spurt tidl. har jeg kun fått vage og unnvikende svar.

Min historie er som følger: 10.02.97 fødte jeg min første datter. Da var min siste menstruasjons første dag 08.05.96, og jeg fikk da satt terminen til 13.02.97(av legen). 11.09.96 var jeg til ultralyd, og fikk da ny termin: 21.02.97.

24.08.99 fødte jeg min andre datter. Da var siste menstruasjons første dag 13.11.98, og jeg fikk da satt terminen til 22.08.99 (av legen) 25.03.99 var jeg på ultralyd og fikk da ny termin: 31.08.99.

Jeg er nå gravid igjen, siste menstruasjons første dag var nå 14.06.01, og jeg fikk satt terminen til 22.03.02 av legen. 16.10.01 var jeg igjen på ultralyd og fikk ny termin: 30.03.02!! Gjett om jeg er spent på når jeg kommer til å føde denne gangen.

Jeg kan også med sikkerhet si at barnet jeg nå bærer ble unnfanget 29.06.01! Mitt spørsmål til dere er utifra dette: når mener dere at jeg kommer til å føde mitt tredje barn, og hvorfor har UL terminene blitt så mye senere enn legens? Tar legen eller UL feil, eller kanskje ingen? Kan det være tilfeldig at mine 2 første barn er født nærmest legens termin? Når jeg har vært på UL har de svart meg at egget kan gå i "dvale", og at fosteret er kun så mange uker som de får utfra sine målinger. Jordmødrene som har tatt UL på meg har vært meget sikre i sine antagelser om når jeg skal føde, men som sagt har deres termin slått "feil" begge gangene. Jeg vet at det er normalt å føde inntil 2 uker før og 2 uker etter beregnet termin, men er det ikke litt snålt at det samme har skjedd med meg begge gangene? Jeg er veldig spent på svar fra dere, da dette er noe som jeg har lurt på lenge! Det virker også som om de av helsepersonell som jeg har spurt ikke tørr og si noe sikkert om dette, og jeg lurer på om det er det at de ikke vet svaret?

På forhand takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40582-terminberegning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er svært vanlig å få flyttet terminen en eller flere uker i begge retninger i forhold til den terminen man har i utgangspunktet. Dette er faktisk noe de fleste av oss opplever og svært sjelden byr det på problemer. Så lenge barnet blir født innen 2 uker før eller etter ultralydtermin, har som oftest hverken mor eller barn tatt skade av forflytningen. Man bruker i dag ultralydtermin som den utgangspunkt for når man forventer fødselen. Det er riktig som du har blitt fortalt at man opererer med en teori om at egget i blant kan ligge i dvale en liten stund før den aktive utviklingen starter. Likevel er det ikke 100% sikkert at hverken den ene eller andre terminen er korrekt. Trøst deg med at de aller fleste barn kommer når tiden er moden for det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40582-terminberegning/#findComment-153193
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...