lyf Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei. Jeg er en kvinne på snart 42 år. Jeg har 4 barn, hvorav det siste barnet er 2 år. Jeg ble gravid med siste barnet relativt lett -etter 2 pp (selvom jeg rett før hadde hatt en EXU og operert bort venstre eggleder). Barnet ble altså født rett før jeg fylte 40 år. Jeg har hatt regelmessig mens (med 30 dgr syklus imellom etter siste graviditet istedenfor 28 dgr syklus). I denne måneden har jeg ikke fått mensen - skulle hatt mensen den 12. mai. Tok en graviditetstest et par dager etterpå som var negativ (selvom ikke grunn til å mistenke graviditet). Det kjentes ut som jeg skulle få mensen omkring den 10.mai. Spørsmålet mitt er om det er sannsynlig at jeg har vært i overgangsalderen allerede og mistet mensen av den grunn? Personlig så synes jeg det virker litt rart med tanke på det jeg har skrevet over samt at min mor iallefall ikke mistet mensen før hun var over 50 år. Kan det være sykdom som er årsak til uteblitt mens? Mange av symptomene på lavt stoffskifte synes å stemme samt at mange i familien har autoimmnune sykdommer. Bør jeg sjekkes for dette? Hvor lenge bør jeg vente før jeg oppsøker lege? Håper på svar og takker på forhånd:) Beste hilsen, L. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405821-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg kan nesten garantere deg at du ikke går fra regelmessig mens til ingen mens sånn uten videre. Den kan være "uryddig" i maaange år før den forsvinner, dvs. både ta lengre pauser enn vanlig og (ikke minst....) komme oftere enn vanlig. Disse uregelmessighetene starter til forskjellige tidspunkt fra kvinne til kvinne. Jeg har ikke greie på sykdommene du nevner, men hvis du ikke har andre symptomer enn uteblitt mens, ville jeg ikke brydd meg om å gå til legen før det hadde gått atskillig lenger tid. Men nå er jeg en sånn som styrer unna helsevesenet så godt jeg kan, så kanskje du ikke burde bry deg om mine råd om akkurat det Jeg er nesten 15 år eldre enn deg, fikk også siste barn (som for mitt vedkommende bare var nr. to) like før jeg ble 40, og jeg kan fremdeles ikke være sikker på at mensen har stoppet helt, siden det sies at det bør gå et helt år siden forrige gang for at man kan anta det. Hvis ting går som det pleier, får jeg nok mensen i sommerferien 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405821-overgangsalder/#findComment-3632063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg tror ikke at menopausen kommer brått. Jeg var 38 år da jeg fikk det siste barnet mitt. Jeg hadde menstruasjon til jeg ble 58 år, de siste par årene kom den med sirka tre måneders mellomrom. Jeg slet med meget sterke blødninger i flere år før menstruasjonen stoppet opp.Anonymous poster hash: 794b4...dd1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405821-overgangsalder/#findComment-3632072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Begynnende overgangsalder defineres som at en menstruasjon kommer mer enn en uke for sent. Men det betyr ikke at du er nær siste menstruasjon (menopause). Det vet du først når det har gått mer enn ett år uten menstruasjon. Med hensyn til deg, vil jeg foreslå at du ser det an i opp til tre måneder, hvis du ellers føler de frisk og ikke har andre symptomer. I flere år, før det stopper opp med blødninger, kan syklus endre seg fra måned til måned. Så mitt forslag er å se det an. Med hensyn til lavt stoffskifte, så er det andre symptomer som tretthet, forstoppelse og lav puls som er mer vanlig enn fravær av menstruasjon. Det er enkelt å få tatt stoffskifte-prøve hos legen Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405821-overgangsalder/#findComment-3632170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.