Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Min mann og jeg ønsker barn nr.2 og startet vår første prøveperiode denne måneden. Ble gravid med 1 mann på første forsøk for 4 år siden.

Jeg bruker EL tester hver måned, da jeg har lange og noe uregelmessig sykluser.

Har vært hos GU 2 gr i fjor, og alt er normalt (har ikke cyster m.m).

Vi har samleie annenhver dag fra dag 10, og vil ha det til dagen etter positiv EL test.

Mine sykluser er på ca 40-45 dager. EL kommer som regel på dag 30 +/-.

Jeg har fått på pergotime 1 gang tidligere, og opplevde da å få EL på dag 20.

Er det noe man kan gjøre for å få kortere sykluser? Har 2 esker med pergotime hjemme, fått av GU tidligere. Burde jeg avvente med de?

Takk for råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405943-hvordan-f%C3%A5-mer-regelmessig-sykluser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med så lange syklus'er tar det lengre tid å oppnå graviditet. At syklus er lang skyldes sen eggløsning, og det har du allerede funnet ut av ed eggløsningstest. Pergotime er eneste mulighet for å fremskynde eggløsning, men det er best å bli gravid 'av seg selv'. Risiko for tvillingegravditet øker med pergotime. Hvorfor har du fått pergotime? av gynekolog eller fastlegen?

Man kan bli gravid i en periode på seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Da er det ikke nødvendig med eggløsningstest. Det er unødvendig stress.

Jeg synes at dere skal se det an noen tid, egentlig et år før dere starter på 'behandling' . Du opplyser ikke om din alder, det kan spille en rolle for vurderingen.

Lykke til med prosjektet, vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for raskt svar.

Ja, jeg syntes det er utrolig synd å ha så lange sykluser - det er derfor jeg lurte på om det var noe man kunne ta/gjøre for å få kortere sykluser. Forstår at det må være noe hormonell krøll...

Er det mindre sjanse å bli gravid med lengere sykluser? Vet jeg har EL, og jeg får alltid mensen 14 dager etter EL.

Vi prøvde noen måneder i fjor sommer, men jeg ble så stresset av dette. Da jeg ikke ble gravid på noen måneder fikk jeg pergotime av GU. Brukte det 1 måned uten hell. 

Er forøvrig 30 år, sunn og frisk. Ikke overvektig, og lever sunt og trener regelmessig.

Mette Moen, Gynekolog

Med en syklus på 40 dager har du 9 eggløsninger på et år, med syklus på 28 dager har du 13 eggløsninger. Det er ren matematikk.

Du har ikke fått påvist tilstanden  PCOS og du har eggløsning. Pergotime er det eneste som kan få til en tidligere eggløsning. Det er bare et fåtall som blir gravid i første måned. Så du må nok ha litt mer tålmodighet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...