AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg er ei jente på 20 år som har hatt relativt regelmessig menstruasjon fra jeg var ca 16. Jeg tror grunnen til at jeg fikk den så sent er min litt lave BMI på rundt 18. I løpet av våren har jeg vært en del stresset og kanskje spist litt dårlig i perioder, men ikke gått ned noe merkbart i vekt. Per dags dato har jeg ikke hatt menstruasjon siden slutten av januar! Jeg er usikker på hva det kan skyldes, men er litt redd for å gå til legen. Hvis det skulle vise seg at det er min lave BMI som er årsaken er jeg usikker på hva jeg skal gjøre, da jeg har hatt stabil vekt i mange år. Jeg har jo heller ikke gått noe ned i vekt i løpet av våren, men kan det allikevel være det som er grunnen til at menstruasjon en uteblir? Jeg kan jo også legge til at jeg har hatt periodevis ganske sparsomme blødninger, men de har brukt å komme hver måned. Hva skal jeg gjøre? Må jeg gå til legen, eller burde jeg bare prøve å legge på meg litt og se om den kommer tilbake?Anonymous poster hash: 1972c...b6d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406211-mistet-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Stress i tillegg til lav vekt og dårlig energiinntak (du sier du har spist dårlig) kan godt stoppe mensen, kroppen din mener rett og slett at den nå ikke er i stand til å bære frem et barn. Jeg synes du skal prøve å legge på deg noen kilo og se om ikke det får mensen i gang igjen. Og prøve å stresse ned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406211-mistet-menstruasjon/#findComment-3636840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Lav vekt kan føre til fravær av menstruasjoner, og det er ikke sikkert at de kommer tilbake selv om vekten går opp. Jeg synes absolutt du skal søke lege for å få utelukket andre årsaker til fravær av menstruasjoner. Det kan avklares med en blodprøve. I og med at du har hatt blødninger, er det -etter min mening- ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse. Ved å måle ulike hormoner i blodet (østradiol/østrogen, FSH, LH, prolaktin og TSH) kan man utelukke at det er noe feil f.eks. med ditt stoffskifte. Det vil sannsynligvis være lavt nivå av østroogen, og det er ikke godt for kroppen, f.eks. for skjelettet. Du bør få en henvisning til gynekolog for vurdering av østrogentilskudd, av samme type som brukes etter overgangsalderen. Hvis du har behov for prevensjon, vil p-pille kunne bli aktuelt. Du bekymrer deg kanskje om evt fremtidig fruktbarhet, men det er vanligvis ikke noe problem å sette i gang eggløsning (som mangler når det ikke er menstruasjoner). Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406211-mistet-menstruasjon/#findComment-3637209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.