Hege71 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg er ei dame på 43 år.Er sterilisert og. fikk fjernet skjoldbruskkjertelen i mars 2012, i sept 2012 begynte mine menstrasjonsforstyrrelser. Dette er nå ett stort problem for meg..Har hatt langvarige blødninger med korte opphold siden sep 2012..Har prøvd Provera og trisekvens med kortvarig virkning.Vært hos gynekolog og alt var normalt..Godt er det..Ble bestemt at jeg skulle begynne på p-sprøyta provera.Fikk menstrasjon 3 mai og sprøyten ble satt 5 mai.Jeg er nå inne i min 7 uke med blødninger.Etter jeg fikk p-sprøyta fikk jeg utskrevet ny trisekvens,den måtte jeg slutte på da den ikke kunne blandes med provera..Fikk cyklokapron for å stoppe blødningene uten hell...2 ganger.Nå sa fastlegen min at jeg måtte ant ha blødningen til august da ny p-sprøyte skal settes...Dette kan vel ikke være mulig...Jeg vil ikke ha en ny sprøyte viss dette er alternativet.Jeg kan ikke fortsette med denne blødningen da dette styrer for mye i negativ rettning for meg.Hva kan jeg gjøre eller kreve..?Har tatt blodprøver.Jern er innenfor normalen ,det er også stoffskifte.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406212-langvarig-bl%C3%B8dning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Den vanligste årsak til blødningsuregelmessighet i din alder er uregelmessig eggløsning, evt manglende eggløsning. Da blir det ikke produsert hormonet progesteron som regulerer blødningene. Den enkleste behandling er å ta gestagen (som har samme effekt som progesteron) i form av Provera 10 mg daglig i 2 uker, og så holde 2 ukers pause. Noen dager etter siste Provera-tablett kommer vanligvis en blødning. Altså to uker med og to uker uten. Dette må du kanskje fortsette med til det stopper helt opp med blødninger ved overgangsalderen. Trisekvens inneholder både østrogen og gestagen. Østrogen trenger du sannsynligvis ikke tilskudd av, det produserer du selv. Det gestagen som er i Trisekvens er for lite til å regulere blødningen. P-sprøyte inneholder gestagen, men vil ikke skape regelmessig syklus. Det kan evt i løpet av et års tid stoppe menstruasjonene, men det er lenge å vente. Dessverre kan det gå lang tid med å få det ut av kroppen. Hva gjør du så? Ja, det er ikke så lett i og med at du ikke kan bli kvitt p-sprøyten med det første. Jeg vil foreslå en helt vanlig p-pile som Microgynon eller Loette hvis du ikke har kontraindikasjoner mot den (som røyking eller tendens til blodpropp). Bruk den i f.eks. tre måneder og se så hva som skjer. Da kan du evt fortsette med Provera to uker med og to uker uten, som før beskrevet. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406212-langvarig-bl%C3%B8dning/#findComment-3636996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege71 Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Den vanligste årsak til blødningsuregelmessighet i din alder er uregelmessig eggløsning, evt manglende eggløsning. Da blir det ikke produsert hormonet progesteron som regulerer blødningene. Den enkleste behandling er å ta gestagen (som har samme effekt som progesteron) i form av Provera 10 mg daglig i 2 uker, og så holde 2 ukers pause. Noen dager etter siste Provera-tablett kommer vanligvis en blødning. Altså to uker med og to uker uten. Dette må du kanskje fortsette med til det stopper helt opp med blødninger ved overgangsalderen. Trisekvens inneholder både østrogen og gestagen. Østrogen trenger du sannsynligvis ikke tilskudd av, det produserer du selv. Det gestagen som er i Trisekvens er for lite til å regulere blødningen. P-sprøyte inneholder gestagen, men vil ikke skape regelmessig syklus. Det kan evt i løpet av et års tid stoppe menstruasjonene, men det er lenge å vente. Dessverre kan det gå lang tid med å få det ut av kroppen. Hva gjør du så? Ja, det er ikke så lett i og med at du ikke kan bli kvitt p-sprøyten med det første. Jeg vil foreslå en helt vanlig p-pile som Microgynon eller Loette hvis du ikke har kontraindikasjoner mot den (som røyking eller tendens til blodpropp). Bruk den i f.eks. tre måneder og se så hva som skjer. Da kan du evt fortsette med Provera to uker med og to uker uten, som før beskrevet. Vennlig hilsen Mette Tusen takk for svar..Etter 8 uker stoppet denne blødningen opp men har fått ett tilleggsproblem ..Hver gang jeg får orgasme kommer det en blødning..Dette har aldri skjedd meg før men kommer hver gang jeg får orgasme nå.....Dette er noe jeg tror henger sammen med denne lange blødningsperioden jeg har hatt?.Kjennes en svak menssmerte ved orgasme og blør svakt etterpå.ca 1 døgn.Hva kan dette være?.Var hos gynekolog for 3 mnd siden å da så alt fint ut.Før alle disse problemene startet.Burde jeg bestille ny time eller er dette noe som ant vis vil bli borte ? Lei alt "der nede" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406212-langvarig-bl%C3%B8dning/#findComment-3638514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Er det orgasme i forb. med samleie? Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406212-langvarig-bl%C3%B8dning/#findComment-3638632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege71 Skrevet 26. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2015 Takk for svar.Det vet jeg ikke for har ikke prøvd.Som det er nå så er det når jeg berører meg selv..Er singel og føler at denne kroppen ikke er klar for noe samliv med noen.. :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406212-langvarig-bl%C3%B8dning/#findComment-3638676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.