AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hei. Jeg er en dame på 44 år. Jeg lurer på om jeg bør bruke prevensjon..? Litt om min situasjon. For ca 13 år siden hadde jeg en svangerskap utenfor livmoren og egglederen ble "brent", legen mente det var tvil om den kom til å fungere etter det. Har to barn, men ble ikke kjempe lett gravid med de. Fikk en før graviditeten utenfor livmoren og en etter. Jeg har samleie temmelig sjeldent.. Og har ikke brukt prevensjon i de siste 12 årene uten å bli gravid. Men den siste tiden har jeg begynt å tenke på om jeg _burde_ bruke prevensjon..? Og evt hvilke muligheter har jeg? Spiral tenker jeg er uaktuelt, da det høres så "drastisk" ut.. Aller helst vil jeg ikke bruke noen form for prevensjon, kan jo forsøke å ha samleie like etter eller like før menstruasjonen.. Vil jo ikke bli gravid, men har jo ikke bli gravid hittil.. Takknemlig for svar! :-) Anonymous poster hash: 234f5...8b1 Anonymous poster hash: 234f5...8b1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406254-b%C3%B8r-jeg-bruke-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hvis du har hatt samme mann i 12 år og ikke har oppnådd graviditet, så er det vel liten risiko for at du plutselig kan bli gravid. Du må tenke på at menstruasjonssyklus gjerne blir mer uregelmessig, og det kan medføre usikkerhet og mange graviditetstester. Kanskje du skal be din lege henvise deg til gynekolog som kan ta ulike tester (blodprøve og ultralyd av eggstokkene). Vær oppmerksom på at graviditet kan inntre i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før ventet menstruasjon. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406254-b%C3%B8r-jeg-bruke-prevensjon/#findComment-3637339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.