FredGwynne Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hei! Jeg oppdaget for 3 uker siden en kul til høyre rett ved penisroten. Den var litt øm da jeg tok på den men kjente ingen smerte hvis jeg ikke berørte den. Den ble borte rett etterpå. Onsdag forrige uke kom den tilbake, ble borte igjen og visste seg ikke igjen den dagen. Det samme skjedde torsdag/fredag/lørdag. Fra lørdag ettermiddag har jeg ikke sett kulen. Har trent vekter og gått flere timers turer om dagen, og kulen er ikke kommet tilbake. I denne perioden har jeg hatt tildels vondt i testiklene, litt vondt i korsryggen og onde rett over penisroten. Mild smerte. Jeg har hatt dårlige toalettvaner og presset veldig mye på toalettet, spesielt siste 6 mnd. Trener også vekter på helsestudio meget hardt, og jeg frykter at dette i kombinasjon har ført til denne kulen. Jeg har også vært på mange dietter og gått veldig mye opp og ned den siste tiden. I Februar/Mars gikk jeg opp 9 kilo på høyfettkosthold, nærmere 400 gram fett per dag. Så ned de samme kiloene igjen i April/Mai på kalorirestriksjon. Jeg har gått ned fra 110 kg til 80 kg de siste 5 år på lavkarbo og overdreven trening. Fettprosnet fra 30 til 11. Nå har jeg lest gjennom helgen på lyskebrokk og det var den konklusjonen jeg hadde kommet til. Så leste jeg at lyskebrokk i noen tilfeller feildiagnostiseres og at det kan være en fettkul eller lipom som kan gått gjennom spermatic-ledningen (spermatic cord) og inguinal kanal og vist seg som kulen i lysken. Den kan ha blitt fremprovosert ved min pressing på toalettet eller min overdrevne trening. Jeg var hos legen og hostet men han fant ingen kul. Den har ikke kommet tilbake ved vektrening eller gange heller. Jeg skal bli sendt til kirurg for nærmere vurdering og har spurt etter ultralyd/MR for å avdekke eventuell fettkul. Akkurat nå er jeg veldig usikker og angstfull for hva dette er. Jeg frykter nå at jeg kan har ødelagt maven med min overtrening, stress og dietter. Er det muligheter for at det er en godartet fettkul uten brokksekk eller er mageveggen ødelagt for alltid og jeg har fått brokk? Mange takk for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406255-lyskebrokk-eller-lipomerfettkul/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hei! Jeg oppdaget for 3 uker siden en kul til høyre rett ved penisroten. Den var litt øm da jeg tok på den men kjente ingen smerte hvis jeg ikke berørte den. Den ble borte rett etterpå. Onsdag forrige uke kom den tilbake, ble borte igjen og visste seg ikke igjen den dagen. Det samme skjedde torsdag/fredag/lørdag. Fra lørdag ettermiddag har jeg ikke sett kulen. Har trent vekter og gått flere timers turer om dagen, og kulen er ikke kommet tilbake. I denne perioden har jeg hatt tildels vondt i testiklene, litt vondt i korsryggen og onde rett over penisroten. Mild smerte. Jeg har hatt dårlige toalettvaner og presset veldig mye på toalettet, spesielt siste 6 mnd. Trener også vekter på helsestudio meget hardt, og jeg frykter at dette i kombinasjon har ført til denne kulen. Jeg har også vært på mange dietter og gått veldig mye opp og ned den siste tiden. I Februar/Mars gikk jeg opp 9 kilo på høyfettkosthold, nærmere 400 gram fett per dag. Så ned de samme kiloene igjen i April/Mai på kalorirestriksjon. Jeg har gått ned fra 110 kg til 80 kg de siste 5 år på lavkarbo og overdreven trening. Fettprosnet fra 30 til 11. Nå har jeg lest gjennom helgen på lyskebrokk og det var den konklusjonen jeg hadde kommet til. Så leste jeg at lyskebrokk i noen tilfeller feildiagnostiseres og at det kan være en fettkul eller lipom som kan gått gjennom spermatic-ledningen (spermatic cord) og inguinal kanal og vist seg som kulen i lysken. Den kan ha blitt fremprovosert ved min pressing på toalettet eller min overdrevne trening. Jeg var hos legen og hostet men han fant ingen kul. Den har ikke kommet tilbake ved vektrening eller gange heller. Jeg skal bli sendt til kirurg for nærmere vurdering og har spurt etter ultralyd/MR for å avdekke eventuell fettkul. Akkurat nå er jeg veldig usikker og angstfull for hva dette er. Jeg frykter nå at jeg kan har ødelagt maven med min overtrening, stress og dietter. Er det muligheter for at det er en godartet fettkul uten brokksekk eller er mageveggen ødelagt for alltid og jeg har fått brokk? Mange takk for alle svar. Jeg tror ikke en fettkul ville komme og gå slik du beskriver. Utover det har jeg ingen formening om hva dette kan være. Dette: "I denne perioden har jeg hatt tildels vondt i testiklene, litt vondt i korsryggen og onde rett over penisroten. Mild smerte." ville jeg fått sjekket grundig. Anonymous poster hash: f30b7...b9b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406255-lyskebrokk-eller-lipomerfettkul/#findComment-3637497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FredGwynne Skrevet 20. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2015 Kulen har kommet tilbake de siste 2 dager, når jeg går eller anstrenger meg. Det er mest sannsynlig en lyskebrokk. Har et lite håp i at det kan være en fettkul. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15965579 "Lipoma of the cord is a poorly recognised entity that can be present with groin symptoms and clinical findings indistinguishable from inguinal hernia." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1422475/#!po=68.1818 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406255-lyskebrokk-eller-lipomerfettkul/#findComment-3637740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FredGwynne Skrevet 26. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2015 Du hadde rett, det var en direkte lyskebrokk. Med veske. Radiologen sa det ikke var farlig og må ikke opereres. Noen som vet om hvor lenge man kan ha en sånn brokk uten å operere. Blir brokken større over tid? Ved aktivitet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406255-lyskebrokk-eller-lipomerfettkul/#findComment-3638735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.