Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jakobsdatter

Var i mange år en aktiv rytter, med det resultat at de indre kjønnsleppene mine var konstant såre og ømme. Tror det også førte til trøske.

Jeg ønsker å ri igjen, men hver gang jeg setter meg opp i salen ender jeg opp med såre kjønnslepper. Kan noe gjøres?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Menneskekroppen er konstruert for å tåle 'vanlige' påkjenninger, og aktiviteter som sykling og ridning kan neppe regnes til naturlig for mennesket. Heldigvis tåler de fleste påkjenningene, men altså ikke alle. Noen har den oppfattelse at kjønnsleppene er for store og ønsker kirurgi for å gjøre dem mindre, men det er ingen god løsning. Kjønnsleppene har en viktig funksjon for å beskytte skjedeinngangen og for stimulering ved sex. Ved sykling anbefales sykkelbukse med padding (polstring). Jeg vet ikke om tilsvarende finnes for ridebukser? En beskyttende fet krem kan forsøkes. Ved menstruasjon kan det være ekstra ubehagelig ved bruk av bind. Bedre å bruke tampong eller den spesielle menstruasjonskopp (menstrual cup).

Jeg håper at du finner en løsning så du kan dyrke den sport som du trives med.

Vennlig hilsen Mette

Jakobsdatter

Takk for svar

Så vidt jeg vet finnes det ikke polstrede ridebukser. En dyktig rytter rir primært med setet (sykling er barnemat i forhold, og har da heller aldri plaget meg). De beste ridebuksene (helskinn) er derfor designet for best mulig kontakt mellom setet og hesten.

Jeg vet ikke hva som brukes til polstring i sykkelbukser, men kanskje det kunne fungert med en ullpad? God ull klør ikke, puster og kan bli fuktig uten å føles klam. Bør sikkert toves for hånd for optimal struktur og tilpassing.

Annonse

Jakobsdatter

Kan du ikke ha en sykkelbukse med pading under ridebuksa?

Det er sikkert en mulighet, men er ikke de gjerne syntetiske? Har aldri vært særlig fan av syntetiske tekstiler, spesielt ikke rett mot huden. Det kan nok være en god løsning for noen, men selv kommer jeg til å satse på å tove noe i ull (elsker ull).

Det er sikkert en mulighet, men er ikke de gjerne syntetiske? Har aldri vært særlig fan av syntetiske tekstiler, spesielt ikke rett mot huden. Det kan nok være en god løsning for noen, men selv kommer jeg til å satse på å tove noe i ull (elsker ull).

Jo, de er nok det og jeg er enig med deg i både oppfatningen av syntetisk og ull ;) Men hvordan får man tovet noe som polstrer godt nok tenker jeg. Håper du finner en løsning :)

Var i mange år en aktiv rytter, med det resultat at de indre kjønnsleppene mine var konstant såre og ømme. Tror det også førte til trøske.

Jeg ønsker å ri igjen, men hver gang jeg setter meg opp i salen ender jeg opp med såre kjønnslepper. Kan noe gjøres?

Jeg har ridd mye og har selv forholdsvis store indre kjønnslepper, men dette har jeg aldri hørt om engang. Jeg tenkte også sykkelbukse, men som du (eller var det en annen?) antyder så vil nok en tykk sykkelbuksepadding gi mindre kontakt med hesten gjennom setet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...