Gå til innhold

Hva er dine mål?

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg har egentlig hatt et litt planløst liv, uten så mange mål. Hadde et sterkt ønske som ungdom, å få meg kjæreste. De fleste vennene mine hadde minst en kjæreste gjennom tenårene, jeg var bare lykkelig og ulykkelig forelsket, uten at de guttene jeg falt for, falt for meg... Men så traff jeg en som også ble forelsket i meg (da var jeg 20), og vi har vært gift i over tjue år nå.

Utdannelsesvalg var litt tilfeldig, men jeg trivdes med studiene. Visste ikke helt hva jeg skulle jobbe med etterpå, men der hadde jeg flaks og fikk en kjempespennende jobb like etter studiene. Har blitt i bransjen, selv om jeg har byttet jobb et par ganger. Har ingen planer om noen store endringer jobbmessig.

Men... jeg ser jo at årene går, og at jeg kanskje bør ta noen tak og sette noen konkrete mål i livet, hvis jeg virkelig vil oppnå noe konkret. Eller så tusler årene avgårde uten aktive valg...

Noe av det jeg kanskje bør jobbe med, og evt sette meg konkrete mål om, er:

• Sette ord på vanskelige ting mellom meg og mannen - oppfordre oss begge til bedre samtaler om relasjon og samliv
  • Fortsette å være en trygg mor for barna mine - det er spennende å ha ungdommer, og fantastisk å se at de har tillit til meg, og kan snakke med meg om mye. Fortsette å bygge dem opp til å bli trygge unge voksne som kan stå på egne bein
  • Fortsette å pleie vennskap og være sammen med gode venner
  • Få et godt og nært forhold til min søster
  • Gå på flere konserter og teaterforestillinger
  • Trene regelmessig
  • Gå pilgrimsferd i Frankrike - Spania
  • Få et litt mer utviklet ryddegen :-P

Men det virker som du har mye du er fornøyd med i livet ditt, selv om du ikke aktivt har hatt mye av det som mål. Jeg synes du virker som en herlig avslappet person, og da er det ikke sikkert man trenger å fokusere så mye på mål :) 

Men det er jo fint å arbeide litt mot de målene du satt opp, når dette er noe du ønsker deg. Men hvis du ellers trives med hvordan det meste fungerer i hverdagen så er det ikke noe som er bedre enn det :)

Fortsetter under...

umakenverdt

I årene som kommer så er de viktigste målene mine å bli ferdig med utdannelse, finne meg en interessant jobb og (forhåpentligvis) få barn. Helst i den rekkefølgen :)

Ellers så prøver jeg å lære et nytt språk, bli flinkere til å lage mat, lese mer og fortsette å trene mye. Jeg tenker mye på ting jeg ønsker og eget forbedringspotensiale, men jeg kunne sikkert vært flinkere til å konkretisere målene mine.

Jeg synes det virker som fornuftige mål :) Det er ikke sikkert du trenger å konkretisere målene dine enda mer, hvis du allerede tenker mye på ting du ønsker.

umakenverdt

Leve godt og lenge (trene for å holde meg i form fysisk og mentalt)

Oppleve mer, velte meg i intellektuelle og sanselige eskapader :D

Det høres bra ut :) Det å velte seg i intellektuelle og sanselige eskapader høres ut som en artig måte å gå gjennom livet på!

umakenverdt

Jeg har egentlig aldri vært spesielt opptatt av mål, men så har jeg surra rundt en stund uten, så nå er det kanskje på tide. Her kommer noen punkter.

- Bli mer takknemlig, og vise det

- slutte å henge meg opp i bagateller

- følge mitt indre kompass i større grad, ikke bare gjøre det andre hevder er best

- begynne med yoga, meditasjon eller noe sånt som er så populært nå som jeg ikke kommer på hva heter. (Tilstedeværelse)

- skjerme meg mer når det trengs.

- si nei takk, når det ikke passer

- slutte å håpe på og forvente at familien min skal være (eller bli) noe annet enn det de er. Her gjelder det å klare seg selv

- begynne å studere et fag som ingen har tro på at jeg klarer, men som interesserer meg enormt

- finne verdi i meg selv

- finne grunner til å leve. Statistisk sett har jeg maaaange år igjen.

- komme meg på fjellet ved enhver mulighet

- få meg en hage. Jeg vet akkurat hvordan den skal se ut

- slutte å bry meg så hardt om hva andre mener om meg

- reise mye

- få nye venner

- danse mer

- spise minst fire måltider om dagen

- redusere grublingen

Ojsann. Her kunne jeg visst bare fortsatt og fortsatt. Jeg sitter fremdeles i sofaen.

Ett siste punkt:

- bli en "do'er"

Denne likte jeg, her var det mye jeg nikket anerkjennende til. Jeg kunne nesten kopiert den selv også, det var nesten som jeg skulle sagt det selv ;)

umakenverdt

Likte målet ditt veldig! 

Jeg har et stort overodnet mål, og det er å bli frisk nok, både fysisk og psykisk, noe som henger sammen. Frisk nok til å kunne yte mer enn i dag, å kunne utøvet yrket mitt, om ikke fulltid så iallfall deltid. Å kunne ha det bra "privat" sammen med andre mennesker i mye større grad enn i dag. Å ha nok overskudd til å mestre det som skal til for å holde de kroniske sykdommene i sjakk. Og å være i stand til å be om hjelp når jeg trenger det. 

Det ligger langt der fremme, men det er der. Målene i hverdagen nå er først og fremst å spise fire måltider til noenlunde samme tid hver dag, samt få i meg de medisnene jeg trenger. At hver dag inneholder både hvile og aktivitet. Å være mest mulig tilstede her og nå. Å vende blikket og stemmen innover hver dag. Og å forholde meg til målene som noe jeg skal trene på hver dag, ikke få til fra første stund. Og ja - fortsette å holde fast på veien som er avtalt fremover, selvom den til tider gir meg stor angst og kraftige protester innenfra. 

Så fint mål! Jeg likte spesielt at du ønsker å forholde deg til målene som noe du skal trene på hver dag, ikke få til fra første stund. Det jobber jeg litt med også, jobbe med å få bukt med håløshetsfølelsen når jeg ikke får ting til. 

Jeg ønsker deg masse lykke til på veien! 

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg har ikke så store ambisjoner om endringer i livet mitt for tiden, og det er egentlig litt kjedelig. Når det gjelder jobb handler det mest om å overleve, ikke å nå "hårete mål".

Det målet jeg innerst inne er mest opptatt av er å gjøre det OK i et løp i september. Jeg har ikke konkurrert i noen idrett siden 80-tallet, og begynte å trene på løping for noen måneder siden. Nå har jeg begynt å trene mange ganger i uka, skiftet til en inspirerende avatar på dol, gått på kurs i løpeteknikk og tatt av meg noen kg for å kunne løpe fortere. Jeg har lest ut internett på løpeteori og er teoretisk sett sikkert verdens beste løper. Selveste Vebjørn Rodal (!) har sagt til meg at teknikken min er super, det eneste som mangler er å løpe fort... snakk om å henge seg opp i detaljer  ;). Han er en super instruktør, og det kostet bare noen hundrelapper for et kurs.

Det kan jo diskuteres hvor samfunnnyttig det er, men det er jo i alle fall noe å holde på med.

umakenverdt

Jeg har ikke så store ambisjoner om endringer i livet mitt for tiden, og det er egentlig litt kjedelig. Når det gjelder jobb handler det mest om å overleve, ikke å nå "hårete mål".

Det målet jeg innerst inne er mest opptatt av er å gjøre det OK i et løp i september. Jeg har ikke konkurrert i noen idrett siden 80-tallet, og begynte å trene på løping for noen måneder siden. Nå har jeg begynt å trene mange ganger i uka, skiftet til en inspirerende avatar på dol, gått på kurs i løpeteknikk og tatt av meg noen kg for å kunne løpe fortere. Jeg har lest ut internett på løpeteori og er teoretisk sett sikkert verdens beste løper. Selveste Vebjørn Rodal (!) har sagt til meg at teknikken min er super, det eneste som mangler er å løpe fort... snakk om å henge seg opp i detaljer  ;). Han er en super instruktør, og det kostet bare noen hundrelapper for et kurs.

Det kan jo diskuteres hvor samfunnnyttig det er, men det er jo i alle fall noe å holde på med.

Det kan jeg forstå, men likevel virker det som du er ganske fornøyd med den hverdagen du har, og det er jo bra :)

Masse lykke til med innspurten og treningen i sommer! Det må være en inspirasjonsboost uten like når selveste Vebjørn Rodal har skrytt av teknikken din!

Det er ikke alt man gjør som skal være så veldig samfunnsnyttig, da hadde verden blitt et traust sted tror jeg. Og det er jo absolutt noe som er positivt å holde på med. Lykke til i september også :)

Har et langsiktig mål og noen delmål...

Det langsiktige er at jeg ønsker jobbe med barn, gjerne finne dem som sliter mer enn normalt, men mindre enn at de lett blir fanga opp. Ønsker være der som voksenperson som kan stoles på og som bidrar til at ting kan bli litt lettere for dem.

Delmålene mine er å prøve medisinen lenge nok for å se om jeg får effekt av den.

Begynt med D-vitaminer så det i tillegg til AD vil kanskje virke positivt.

Fungerer ikke medisinen, må jeg lære leve med daglige selvmordstanker. Få de såpass på avstand til at jeg kan leve halvveis normalt.

Et annet mål er å få Kognitiv Terapi. Er ikke sikkert jeg får det, men skal høre når behandler er tilbake fra ferie. Med kognitiv terapi kan jeg lære andre måter å tenke på som kan gjøre at selvmordstankene ikke kommer så hyppig og at jeg generelt ser litt annerledes på ting - på en mer positiv måte...at ting ikke er svart/hvitt, men at det finnes måter å takle livet og tankene på som kan gjøre livet litt lettere...

Med selvmordstanker må jeg også tenke litt annerledes på framtida, da er det kanskje ikke rett å jobbe med barn som sliter. Jeg trur nok jeg kan tenke og handle riktig, men kan også ved å kjenne meg igjen, trekke meg litt for mye tilbake og kanskje ikke være den støttespilleren jeg ønsker være...

Isåfall vil jeg finne en jobb jeg kan trives i og som jeg kan være meg selv på godt og vondt, i gode og vonde dager.

Annonse

umakenverdt

Har et langsiktig mål og noen delmål...

Det langsiktige er at jeg ønsker jobbe med barn, gjerne finne dem som sliter mer enn normalt, men mindre enn at de lett blir fanga opp. Ønsker være der som voksenperson som kan stoles på og som bidrar til at ting kan bli litt lettere for dem.

Delmålene mine er å prøve medisinen lenge nok for å se om jeg får effekt av den.

Begynt med D-vitaminer så det i tillegg til AD vil kanskje virke positivt.

Fungerer ikke medisinen, må jeg lære leve med daglige selvmordstanker. Få de såpass på avstand til at jeg kan leve halvveis normalt.

Et annet mål er å få Kognitiv Terapi. Er ikke sikkert jeg får det, men skal høre når behandler er tilbake fra ferie. Med kognitiv terapi kan jeg lære andre måter å tenke på som kan gjøre at selvmordstankene ikke kommer så hyppig og at jeg generelt ser litt annerledes på ting - på en mer positiv måte...at ting ikke er svart/hvitt, men at det finnes måter å takle livet og tankene på som kan gjøre livet litt lettere...

Med selvmordstanker må jeg også tenke litt annerledes på framtida, da er det kanskje ikke rett å jobbe med barn som sliter. Jeg trur nok jeg kan tenke og handle riktig, men kan også ved å kjenne meg igjen, trekke meg litt for mye tilbake og kanskje ikke være den støttespilleren jeg ønsker være...

Isåfall vil jeg finne en jobb jeg kan trives i og som jeg kan være meg selv på godt og vondt, i gode og vonde dager.

Det virker som du har et nyansert syn på dine mål for fremtiden. Jeg synes det er fint at selv om livet er vanskelig klarer du å sette både langsiktige mål og delmål.

Masse lykke til med videre behandling! Håper fremtiden har gode ting i vente for deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...