AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Jeg er en kvinne på 44 år som i januar -15 fikk satt inn hormonspiral fordi jeg hadde begynt å få svært kraftige menstruasjonsblødninger. Jeg ble henvist til gynekolog, som anbefalte spiral. De første månedene blødde jeg litt hver dag. Menstruasjonen kom til vanlig tid, og da var blødningen mer frisk og rikelig. Mellom blødningene var det mer brunlig, slimete utflod. I mars og april var jeg så og si blødningsfri mellom menstruasjonene og trodde at det begynte å stabiliserer seg. Nå har jeg imidlertid blødd så og si kontinuerlig siden sist menstruasjon som begynte 28. mai. Venter ny menstruasjon denne uken. Noen dager har det vært friskt blod, andre dager brun utflod som er trevlete og slimete. Kan lukte vondt. Jeg har også en tyngdefølelse i underlivet noen dager. Synes dette er ubehagelig, og jeg har mistet all sexlyst. Jeg blør også etter samleie noen ganger. Jeg var på kontroll etter tre måneder, og da satt spiralen som den skulle og alt så fint ut. Jeg skal være i Spana i fire uker i sommer, og ser ikke fram til å blø hver dag, spesielt siden noen mener at man ikke bør bruke tampong ved bruk av spiral. Da kan jeg jo strengt tatt ikke bade? Høres dette normalt ut? Nå har det gått fem måneder, og jeg hadde kanskje håpet at ting hadde stabilisert seg nå? Jeg vet at noen mister blødningene helt ved buk av hormonspiral, men jeg har vel innsett at det mest sannsynlig ikke gjelder meg. Kan jeg forvente at småblødningene tar slutt, eller kan det være at spiral ikke er noe for meg? Hvor lang tid bør jeg gi spiralen før jeg evt. får den fjernet synes du? Jeg føler også at jeg er mer nedstemt og irritabel nå, kan det skylds hormonspiralen? Jeg har også fått tilbake bekkensmerter rundt venusberget etter at jeg fikk spiralen. Dette er spesielt smertefull når jeg jogger eller går raskt. Kan dette være hormonelt? Jeg lurer også på hva det er som gjør at man blør, er det hormonelt, eller er det spiralen som skraper i livmorslimhinnen og lager sår? Hvis det er hormonelt, hva er det som skjer egentlig? Noen ganger føler jeg at jeg kjenner spiralen som stikninger i livmoren, kan det stemme? Håper du har mulighet til å svare meg. Disse blødningene begynner å ta på rent psykisk. Har ikke gått uten bind / truseinnlegg på 5 måneder, og føler meg ikke særlig attraktiv kan du si... Jeg er ellers frisk og sunn. Har tre barn, gift, har alltid hatt regelmessig menstruasjon, tar celleprøver jevnlig og tar ingen medisiner. Brukte p-piller i 20-årene. Ellers ingen hormonell prevensjon. Anonymous poster hash: d46bc...c3a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406320-hormonspiral-og-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål.Jeg skal være i Spana i fire uker i sommer, og ser ikke fram til å blø hver dag, spesielt siden noen mener at man ikke bør bruke tampong ved bruk av spiral. Da kan jeg jo strengt tatt ikke bade?Svar: ikke noe i veien for å bruke tampong sammen med spiral. Jeg vil foreslå at du skifter tampong når du er ferdig med dagens svømmeøkt.Høres dette normalt ut? Nå har det gått fem måneder, og jeg hadde kanskje håpet at ting hadde stabilisert seg nå? Jeg vet at noen mister blødningene helt ved buk av hormonspiral, men jeg har vel innsett at det mest sannsynlig ikke gjelder meg. Kan jeg forvente at småblødningene tar slutt, eller kan det være at spiral ikke er noe for meg? Hvor lang tid bør jeg gi spiralen før jeg evt. får den fjernet synes du?Svar: Dessverre kan man ikke si noe om fremtiden ved bruk av hormonspiral. 80% får mindre blødning, men en del får i stedet småblødninger uten syklus. Ca 20% mister menstruasjonen helt. Det kan bedre seg med tiden, opp til ett år, kanskje lenger også. Hvor lenge du orker å vente er opp til deg.Jeg føler også at jeg er mer nedstemt og irritabel nå, kan det skylds hormonspiralen? Jeg har også fått tilbake bekkensmerter rundt venusberget etter at jeg fikk spiralen. Dette er spesielt smertefull når jeg jogger eller går raskt. Kan dette være hormonelt?Svar: det du beskriver kan være bivirkninger av hormonpiralen, altså både humørendringer (PMS symptomer) og bekkensmerter som ved bekkenløsning. Det er uvanlige bivirkninger, men noen kvinner er meget følsomme for selv små hormonendringer.Jeg lurer også på hva det er som gjør at man blør, er det hormonelt, eller er det spiralen som skraper i livmorslimhinnen og lager sår? Hvis det er hormonelt, hva er det som skjer egentlig? Noen ganger føler jeg at jeg kjenner spiralen som stikninger i livmoren, kan det stemme?Svar: en normal menstruasjon fremkalles ved at progesteron (som dannes i 14 dager etter eggløsning) forsvinner. Det medfører effektiv tømning av livmoren før en ny slimhinne bygger seg opp i ny syklus. Ved hormonspiral er virkningen en annen. Hormonet i spiralen (gestagen)ligner på progesteron. Når det tilføres kontinuerlig til livmoren hemmer det effekten av østrogen som stimulerer livmorslimhinnen til vekst. Slimhinnen avstøtes ikke på samme effektive måte som ved en normal menstruasjon (ved bortfall av progesteronhormonet), men avstøtes i stedet i små porsjoner med småblødning. Det er dessverre ikke annet å gjøre enn å vente og se. P-pille kan evt forsøkes, men det er ikke garanti for at det virker.Spiralen kan irritere, men i prinsipp kan den ikke 'stikke i livmoren' da den er avrundet i endene.Et alternativ til hormonspiral er fjerning av livmorslimhinnen ved ablasjon, et inngrep hvor livmorslimhinnen fjernes ved ulike metoder som utskrelling, laser eller varmebehandling.Jeg håper at du tross problemet får en god ferie.vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406320-hormonspiral-og-bl%C3%B8dninger/#findComment-3638394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.