Gå til innhold

Egoistisk og lite fleksibel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun starter ferien nesten sammen med barna. Han starter ferien tre uker etter. Hun har fått tilbud om å bo i sommerhuset til en slektning disse to første ukene sammen med barna mens han jobber. Såpass nærme hjemme at de vil se hverandre nesten hver dag dersom de vil. Noen netter vil alle sove hjemme.

Hun takker ja til dette og informerer ham. Han virker glad på hennes og barnas vegne. Uka før ferien starter forteller han at hans mor kommer på besøk noen dager. Hun sier at det er greit, men at det ikke vil være så mange hjemme i huset siden hun og barna er i sommerhuset.

Vel. Svigermor kom og ble overrasket over at mor og barn ikke skulle bo hjemme. Han mener at familien bør være hjemme når det er besøk og at det er uhøflig og egoistisk å være i sommerhuset.

Er det egoistisk? Er det dårlig planlegging av ham eller lite fleksibilitet av henne? Søndagen skal alle være sammen i huset. Hun har invitert ham og svigermor i morgen kveld. Lørdag er litt usikker men godt mulig at alle sover hjemme da.

Det springende punktet er vel hva som eksakt ble sagt og ment både som respons til henne da tilbudet om sommerhuset kom, og hva som ble kommunisert da han fortalte at svigermor kom.

Anonymous poster hash: 831ad...029

Anonymous poster hash: 4fcb3...aa2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406348-egoistisk-og-lite-fleksibel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg hatt en svigermor i huset hadde jeg nektet å forlate sommerhuset :P

Man kan vel ikke gi noe svar på dette, det kommer jo helt an på hva som har blitt kommunisert. Om hun har sagt til han at hun skal være 2 uker i sommerhuset og han syns det er ok, men kommer senere og informerer om at svigermor kommer så kan han ikke forvente at hun er hjemme da. Vet ikke jeg, syns det hele bare køres ut som ekstremt dårlig kommunikasjon. Hun takker ja til sommerhustilbude for så å informerer han om det, så avtales det at svigermor kommer på besøk uten at hun får ha et ord med i laget. Slik det blir skrevet av deg så syns jeg ikke hun er egoistisk, men samtidig syns jeg det er rart om det ikke hører noe mer med til historien.

Svigermor kom og ble overrasket over at mor og barn ikke skulle bo hjemme. Han mener at familien bør være hjemme når det er besøk og at det er uhøflig og egoistisk å være i sommerhuset.

Anonymous poster hash: 831ad...029

Hvis svigermor ble overrasket over at bare sønnen var hjemme, har han jo underslått en viktig opplysning når hun annonserte besøket sitt.   

Enten hadde han glemt hele sommerhuset da han avtalte med moren sin, eller så regnet han med at kone + barn ville legge om planene sine uten at han tok det opp ordentlig, bare ga beskjed om at moren kom - og forventet at alle tidligere avtaler da ble nullstilt.  For meg virker det som han bør øve seg i å kommunisere tydelig, også overfor sin mor.  Det kan jo hende hun ville foreslått et helt annet tidspunkt hvis han hadde klart å fortelle at hun planla å besøke dem mens han var på jobb og de andre på ferie.

De får finne et kompromiss - mor & sønn får finne seg i litt kvalitetstid alene, farmor kan ta en tur ut til dem i sommerhuset, med eller uten sønnen, og alle kan samles i hjemmet når det blir helg og han har fri. 

Vel. Svigermor kom og ble overrasket over at mor og barn ikke skulle bo hjemme. Han mener at familien bør være hjemme når det er besøk og at det er uhøflig og egoistisk å være i sommerhuset.

Er det egoistisk? Er det dårlig planlegging av ham eller lite fleksibilitet av henne? Søndagen skal alle være sammen i huset. Hun har invitert ham og svigermor i morgen kveld.

Fra svigermors side kan dette se ut som en ganske demonstrativ måte å vise at dere ikke ønsker kontakt med henne. Hun kommer jo neppe på besøk for kun å se sin sønn om kveldene, hun kommer helt sikkert fordi hun også ønsker kontakt med barnebarna og deg.

Hvorvidt hovedproblemet er dårlig planlegging fra hans side, eller om han har grunn til å forvente at dere som familie endrer litt på planene for å ivareta også svigermor synes jeg er vanskelig å ta stilling til. Jeg synes ikke synd på dere to som kommuniserer dårlig, men jeg synes svigermor blir satt i en kjip situasjon som følge av den dårlige kommunikasjonen.

AnonymBruker

Takk for innspill alle sammen. Dårlig kommunikasjon er nok hovedessensen her ja. Jeg må nok bli tydeligere på å si hva jeg tenker, selv om jeg sa noe. Og han må absolutt bli tydeligerer både overfor sin mor og mot meg, og ikke bare anta at vi snur om på planene.

Frosken, du har nok dessverre rett i at set for svigermor trilig oppleves som en demonstrasjon, noe som slett ikke var meningen.

Uff, må få tatt en prat med min kjære...

Annonse

Og han må absolutt bli tydeligere både overfor sin mor og mot meg, og ikke bare anta at vi snur om på planene.

Han er jo ganske "medskyldig" i at moren ble negativt overrasket, når han ikke fortalte henne om familiens planer når hun varslet at hun ville komme.  Nå vet ikke jeg om hun kunne kommet en annen gang eller om tidspunktet var urokkelig, men mye kunne vært unngått  ved at han hadde vært mer åpen overfor alle parter, før moren sto i døra. 

Hos oss ville det løst seg med at mor og barna ville vært hjemme de dagene svigermor var på besøk, eventuelt invitert svigermor til å bo sammen med oss i sommerhuset (det er vel bare noen få dager), og mannen komme dit etter jobb hver dag.

Jeg skjønner ikke hva han sa eller tenkte da du sa: "Det er greit, men huset vil være tomt, vi skal ikke bo her da". Da må det ligge noe under: Hvorfor videreformidlet han ikke dette til svigermor, eventuelt ba deg og barna være hjemme (det er ganske åpenbart at svigermor vil treffe barna, siden hun kommer på besøk når de har ferie og mannen jobber). Hvorfor snakket ikke du med svigermor om planene? Hvorfor spurte ikke du mannen om dette innbar at han (og svigermor) regnet med at dere kom til å være i huset da (igjen, ganske åpenbart)? Osv.

Dere er jo uhøflige og egoistiske begge to her, dvs dere snaker uhyre dårlig sammen. Dårlig planlegging er det fra begges side.

Takk for innspill alle sammen. Dårlig kommunikasjon er nok hovedessensen her ja. Jeg må nok bli tydeligere på å si hva jeg tenker, selv om jeg sa noe. Og han må absolutt bli tydeligerer både overfor sin mor og mot meg, og ikke bare anta at vi snur om på planene.

Frosken, du har nok dessverre rett i at set for svigermor trilig oppleves som en demonstrasjon, noe som slett ikke var meningen.

Uff, må få tatt en prat med min kjære...

Det ville vært rart om ikke svigermor oppfatter dette som avvisning. Dere ser henne jo ikke så ofte, og da blir det etter min oppfatning hensynsløst å ignorere at hun er på besøk. Selv om mannen din så avgjort må ta sin del av ansvaret, så skjønner jeg ikke hvordan du tenkte da du mente denne løsningen var ok.

AnonymBruker

Både mannen og jeg burde vært mye mer konkrete da han fortalte at mora ville komme. Jeg tar kanskje for gitt at han forstår hva jeg tenker - og vice versa.

Sommerhuset er bittelite så det var ikke naturlig å spørre svigermor om hun ville bo der m oss. Men jeg inviterte dem ut dit på middag i går, men hun og mannnen min dro i stedet på en kjøretur sammen.

Barna og jeg dro hjem i formiddag og da fikk jeg en skikkelig prat m svigermor. Det stemte at hun ikke hadde visst noe om sommerhuset og at hun hadde reagert med tristhet og forbauselse da ikke vi andre skulle bo hjemme. Nå tror jeg imidlertid vi har "skværet opp" vi to. Så får jeg prate m mannen i kveld.

AnonymBruker

Både mannen og jeg burde vært mye mer konkrete da han fortalte at mora ville komme. Jeg tar kanskje for gitt at han forstår hva jeg tenker - og vice versa.

Sommerhuset er bittelite så det var ikke naturlig å spørre svigermor om hun ville bo der m oss. Men jeg inviterte dem ut dit på middag i går, men hun og mannnen min dro i stedet på en kjøretur sammen.

Barna og jeg dro hjem i formiddag og da fikk jeg en skikkelig prat m svigermor. Det stemte at hun ikke hadde visst noe om sommerhuset og at hun hadde reagert med tristhet og forbauselse da ikke vi andre skulle bo hjemme. Nå tror jeg imidlertid vi har "skværet opp" vi to. Så får jeg prate m mannen i kveld.Anonymous poster hash: 4fcb3...aa2

Men hva trodde du på forhånd? At svigermor ønsket å være helt alene i deres hus i byen når hun først kom på besøk?

Anonymous poster hash: cb4ab...947

AnonymBruker

Jeg trodde faktisk at mannen min hadde fortalt henne det, og at hun da syntes det var ok å være alene fredagen (hun kom torsdag) mens han var på jobb.

Nå ble det til at vi dro hjem i går for å være sammen med henne to dager. Likevel dro hun og mannen avgårde i flere timer både i går ettermiddag og i dag. Så jeg tror vel at hun først og fremst ønsket å treffe ham, men selvsagt også oss andre.

Vi har hatt besøk av mine foreldre også i ettermiddag, og da hadde vi det veldig hyggelig alle sammen.

• 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...