Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette,

Jeg fikk påvist PCOS for ca 15 år siden. Brukte Diane med god effekt, men måtte slutte for noen mndr siden pga mye hodepine og migrene. Fikk beskjed av gyn. at jeg aldri kan bruke hormonell prevensjon lenger, ei heller lavøstrogen-/progesteronpiller da det ville "klusse til" hormonene enda mer. Fikk utskrevet Metformin i stedet, og bruker 1500 mg. Syns det har hjulpet på huden som er mitt største problem (er slank, så vektreduksjon har ikke noe for seg fikk jeg beskjed om) og har fått mer regelmessig mens.

Men nå er det sånn at jeg har hatt smerter over en viss tid, men det sitter langt nede, nærmest ved siden av skjeden. Jeg lurer på om dette kan være en cyste, selv om smerten sitter lengre ned enn eggstokkene befinner seg?

På forhånd takk for svar!

Anonymous poster hash: 6fb40...216
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406389-ovariecyster-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nevnte smerter kan neppe ha sammenheng med PCOS. Med hensyn til bruk av metformin, så er det greit. Hvis du ikke får regelmessige blødninger, kan de reguleres med  gestagen (f.eks. Provera).

Jeg kan ikke se at det er mye overlapp mellom endometriose og PCOS, bort sett fra evt. barnløshet. Eneste måte for å diagnostisere endometriose, er ved 'kikkhullsoperasjon'.

Hvis smertene sitter ved skjedeinngangen, kan det være det man betegner som en Bartholin-cyste, evt Bartholinitt. Dvs betennelse i en kjertel ved skjedeinngangen. Det kan også være en smertetilstand ved skjedeinngangen, vestibulitt.

Jeg synes at du skal få din lege til å vurdere det og evt henvise videre.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406389-ovariecyster-smerter/#findComment-3639284
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...