Gå til innhold

Er det fissur eller hemmoride?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann, 35 år, i god form, verken røyker eller drikker og har en passe mengde fysisk aktivitet. Ingen sykdommer.

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hvordan forholde meg til et problem jeg har. For ca. 5 månder siden hadde jeg en forstoppelse som gav meg store smerter etter at den hadde kommet ut. Det var imidlertid ikke noe blod på dopapiret eller avføringen, verken da, eller i de følgende ukene (eller, bitte litt én gang). Dette gikk over etter ca 2-3 uker, men så har det kommet tilbake to ganger, begge ganger ved stor avføring, og da med mindre grad av smerte. Jeg har brukt scheriproct begge gangene.

Nå siste gang har det pågått i ca 6 uker, og selv om det kan føles som om det har blitt litt bedre blir jeg liksom ikke helt kvitt det. Jeg brukte scheriproct salve i ca 4 uker, og så sluttet jeg med det fordi jeg så at det kan svekke huden.

Jeg har hele tiden tenkt at det var en analfissur, eller rift i endetarmen, siden det kom av en stor avføring. Har også kunnet se et lite "sår" rett innenfor endetarmsåpningen, og rett nedenfor har det kommet en liten hudfold, slik man ser på bilder av analfissurer på internett, men det gjorde ikke vondt når jeg tok på det, og smerten virker som om den kommer fra ulike steder i anus. Et par ganger har det vært et neongult "puss" på dopapiret.

Nå kan jeg ikke se noe der lenger, men det gjør fortsatt vondt. Det veksler mellom ubehag, kløe, stikking, og bare "vondt". På en skala fra 1-10 vil jeg rangere ubehaget til ca. 1-3. Det blir værre etter at jeg har beveget meg, som løping, sette opp telt, sex (ikke analsex) etc. Spesielt i går gikk det fra ingenting til plagsomt etter å reist meg mye opp og ned fra gulvet. Jeg har kjent oppi endetarmen, og det kjentes litt "ruglete" på den ene siden (mot ryggen), noe jeg reagerte på siden det var glattere andre steder i tarmen.

Jeg har de siste to ukene tatt lactulose, sittebad, brukt våtservietter til å tørke meg med og smurt inn anus med kokosnøttolje etter råd fra internett og apotek. Dette har hjulpet noe, og jeg har perioder uten ubehag.

Når jeg var hos legen i går sa han at jeg skulle ta scheriproct stikkpiller og salve i en uke, og henviste meg til spesialist. Han mente at det kunne være indre hemmorider, men ville ikke undersøke meg, da han mente at det var like greit at jeg kom til en spesialist.

Jeg kommer imidlertid ikke til før etter ferien, og er litt i villrede omkring hva det kan være, hvor alvorlig det er.

Er det virkelig en fissur, eller kan hemmorider også oppstå av en forstoppelse? Kan en fissur evt. skape hemmorider? Og omvendt?

Hva gjør egentlig Scheriproct? Vil det kurere eventuelle hemmorider? Har det noen virkning på evt. fissur?

Hvis det er en fissur, regnes den som kronisk når jeg har hatt den så lenge? Må jeg opereres i så fall, og hvor stort inngrep er det snakk om?

Hvordan er det med sex? Jeg har av og til analsex (selvfølgelig ikke nå når jeg har plager), hvor lenge må jeg vente før jeg kan gjøre det igjen etter at jeg har blitt bra?

Jeg skal på ferie, og skal være på besøk og camping. Da blir det vanskeligere å opprettholde rutiner for å behandle symptomene mine, som sittebad f.eks. Kanskje jeg ikke får dusjet en gang. Hva bør jeg passe på da? Er behandlingen for fissurer og hemmorider lik, eller er det noe jeg absolutt ikke bør gjøre?

Endret av erpman
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406493-er-det-fissur-eller-hemmoride/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...