Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fastlege mener at jeg bør prøve minipille for å se om det hjelper på pms med depressive symptomer ved eggløsning og rett før mens. Om det funker vil jeg gå over til hormonspiral, når vi vet hvordan min migrene reagerer på tilførsel av gestagen.

Jeg har lest i felleskatalogen at selv om minipille ikke har samme blodpropprisiko som vanlig p-pille skal man likevel konsultere lege dersom man har hatt tromboser tidligere. Jeg har ikke nevnt for lege at jeg jevnlig får tromboserte hemoroider. De oppstår ca 1 gang pr mnd, varer kanskje ei uke der jeg må dytte den inn igjen og har en del ubehag, så blir den borte av seg selv. Har muligens indre hemoroider også, kan iallefall oppleve samme type ubehag med utstråling nedover lyske/innside lår(press på nerve?) uten å se blod på papiret. Er det bare å ignorere eller bør jeg være ekstra oppmerksom når jeg starter opp? Er det i det hele tatt trolig at det kan få noe effekt på pms?

Anonymous poster hash: 08b56...a23
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406546-cerazette-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så er tromboserte hemoroider ikke det samme som tromboser, så det kan du se bort fra.

Minipille kan brukes av nesten alle, de øker ikke risiko for blodpropp.

For det andre, så er Cerazette og hormonspiral to helt ulike prinsipper, så effekt at Cerazette sier ikke noe om effekt av hormonspiral.

Av hormonbehandling ved PMS er det stor sett bare p-piller som inneholder drospirenon som har vist noe effekt med PMS (piller av typen Yaz, Yasmin eller Yasminelle).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406546-cerazette-eller-ikke/#findComment-3640728
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har vært forsøkt mange behandlinger for PMS, og hos noen kan det det man betegner som 'placebo-effekt' være til stede. Den effekten er ca30% ved PMS, dvs troen å at noe kan hjelpe, kan i seg selv ha effekt.

Hormonspiralen påvirker i meget liten grad kroppens egne hormoner, den virker stort sett bare på livmorslimhinnen. Min erfaring er at migrene ikke påvirkes.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406546-cerazette-eller-ikke/#findComment-3640832
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...