Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynte på p-stav for fem måneder siden. Da satte jeg den inn samtidig som jeg tok en abort. Nå etter fem måneder er min mens svært uregelmessig. Jeg har gått på cerszette p-piller før, og disse har latt utebli min mens. Har også hatt opphold fra hormonell prevensjon et års tid, og har da hatt helt normal menssyklus, dog på bare et par dager om gangen. Etter at jeg har satt inn p-staven har mensen blitt både kraftigere og med uregelmessig opphold. Kan gå tider med to måneders mellomrom og andre ganger med bare en uke. Dette begynner å bli svært irriterende for både meg og min partner. Å gå tilbake til p-piller er utelukket da jeg har lett for å glemme å ta de. Jeg har også blodpropp i min familie, så burde ikke ta østrogenbaserte prevensjonsmidler. Har derfor endt opp med p-stav, men begynner å lure på om dette er riktig for meg. Kommer menssyklusen min til å stabilisere seg om jeg venter enda lenger? Er det noe galt at jeg blør mer og til dels oftere enn før? Er det annet prevensjonsmiddel som kanskje er mer egnet for meg? Helst vil jeg bli kvitt mensen, men bruke et langtidsvarende prevensjon som ikke øker faren for blodpropp.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406619-sv%C3%A6rt-uregelmessig-mens-med-p-stav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-staven hører til gruppen 'gestagen-prevensjon' som ikke inneholder østrogen og som derfor ikke øker risiko for blodpropp. Andre metoder i samme gruppe er den østrogenfri p-pille Cerazette og p-sprøyten depo-provera. De er alle effektive prevensjonsmidler fordi de stopper eggløsningene. Dessverre medfører de ofte uregelmessighet med menstruasjon.

I løpet av et år blir de fleste blødningsfri med p-sprøyten, men det kan ta lang tid før menstruasjonen kommer tilbake etter siste sprøyte, kanskje så mye som ett år.

Med cerazette (piller) eller p-stav får ca en tredel mindre blødning, en tredel omtrent normale blødninger og siste tredel mer og uregelmessig blødning. Med tiden blir det som regel mindre blødning. Det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å regulere blødningene annet enn å vente og se. Det er opp til deg  vurdere hvor lenge du holder ut.

Et alternativ er gestagen-spiralen som gir mindre blødning hos 80% av brukerne og minst 20 mister menstruasjonen. Den virker stort sett bare lokalt i livmoren Spiralen kan også brukes av de som ikke har født barn, det finnes en mindre utgave.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...