Gå til innhold

Jeg er høysensitiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun gråt når hun ble rørt. Det er noe annet.

Hun tok ikke til tårene når Kåre W sa henne imot.

Hun viste følelser da hun diskuterte med Willoch.  Han kunne gjøre henne rasende og sint, og det var ikke vanskelig å se.  Hun gråt flere ganger slik at hun knapt kunne snakke.  Jeg aner ingenting om hun sippet hjemme hos sin familie.

Jeg liker ikke ordet sipping slik det blir brukt i denne tråden.  Det er unødvendig å ydmyke mennesker som gråter.

d

Anonymous poster hash: af325...275

Skrevet

Trådstarter skrev blant annet følgende:

Jeg valgte da å basere mitt svar på disse påstandene, som etter min oppfatning ikke er i samsvar med det blant annet jeg har uttrykt om disse temaene. For min egen del vekker det ingen gjenkjennelse at jeg skulle mene at det bare er snakk om å ta seg sammen, at det alltid er umodent å ikke ha kontroll over følelser, eller at jeg fordømmer folk som sliter. Når enkelte så gang på gang mener at dette er holdninger som uttrykkes mye på dol, så mener jeg at det i like stor grad er basert på egen selvfølelse som hva som er blitt uttrykt av holdninger fra andre.

For øvrig synes jeg at det den senere tid noen ganger har kommet til uttrykk en ny variant av Janteloven; dersom man ikke selv har eller velger å beskrive psykiske vansker, så mistenkeliggjøres man nærmest. Blant annet har du flere ganger gjentatt at du mener at alle på dol er eller har vært psykisk  syke. Det synes jeg du bør slutte å skrive, da det for det første ikke stemmer og for det andre fordi det etter min oppfatning fortsatt bør være klart frivillig om folk velger å dele eller ikke velge å dele sin personlige historie. Dol som nettsted vil etter min mening svekkes betraktelig om alle uten psykiske vansker velger å slutte å skrive her.

Men da gjelder det kanskje ikke deg da, har du tenkt på det? Selv om du anser deg selv som en av de sterke så var det ts skrev generelt og ikke direkte rettet mot deg.

Jeg forstår ikke hvor du har det ifra at man mistenkeliggjøres dersom man ikke har en psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter skrev blant annet følgende:

Det har vært litt diskusjon om følelser nå, og jeg har inntrykk av at de sterkeste tror vi andre bare kan ta oss sammen. Det å ikke alltid ha kontroll over følelser er umodent.

Hva gir andre rett til å fordømme de som har vanskelig for å takle alt?

Det blir feil for meg å omtale seg selv som svak.  Å gruppere mennesker i svake og sterke er helt feil.  Det finnes sterke og svake sider ved de fleste.  Jeg bruker fornuften og løper ikke ut på gata og hyler selv om jeg har lyst til det av og til.  Om jeg hadde gjort det så hadde det ikke vært akseptert at jeg ikke kunne styre meg.

Jeg kjenner ikke en eneste en som forventer at alle skal takle alt til enhver tid, men jeg kjenner mange som har en grense.  Den har jeg ansvar for å holde og det har ingenting å gjøre med om jeg er sterk eller svak, har psykiske problemer eller ikke.  Det er heller ikke slik at man har enten psykiske lidelser eller ikke. Mange opplever nedturer og kommer seg opp igjen.

Anonymous poster hash: af325...275
Nicklusheletida
Skrevet

Har det kommet et ny motediagnose nå ?

Kan se slik ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kan se slik ut.

Er det noen som kaller det diagnose? Så ukjent begrep tror jeg ikke det er.

Anonymous poster hash: 26af2...1a2

Skrevet

Kan se slik ut.

Høysensitiv er ikke en diagnose, men et personlighetstrekk. Noen mennesker har ganske enkelt et mer fintfølende nervesystem. Det har ingenting med mote å gjøre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kan se slik ut.

Har du ikke fått med deg det før nå? Det er heller ingen diagnose.

Anonymous poster hash: a1f69...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Men da gjelder det kanskje ikke deg da, har du tenkt på det? Selv om du anser deg selv som en av de sterke så var det ts skrev generelt og ikke direkte rettet mot deg.

Jeg forstår ikke hvor du har det ifra at man mistenkeliggjøres dersom man ikke har en psykisk lidelse.

I denne tråden har du klart å beskrive mye av det jeg tenker og som jeg prøver å få frem, men sannsynligvis ikke har klart.

Skrevet

I denne tråden har du klart å beskrive mye av det jeg tenker og som jeg prøver å få frem, men sannsynligvis ikke har klart.

Hehe....bare ikke tro det hjelper, folk forstår ikke fordet ;) Men takk for tilbakemeldingen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe....bare ikke tro det hjelper, folk forstår ikke fordet ;) Men takk for tilbakemeldingen :)

Det var i hvertfall godt å lese svarene dine og se at noen forstår hva jeg prøver å få frem.

Skrevet

Det var i hvertfall godt å lese svarene dine og se at noen forstår hva jeg prøver å få frem.

Var godt å lese innlegget ditt også, vite at det ikke bare er meg. Det kan virke som vi tenker veldig likt i denne saken. Jeg leste noen av svarene igjen nå, ikke alle da, det har jeg ikke konsentrasjon til, men jeg sitter med et inntrykk av at andre leser det du skriver anderledes enn det jeg gjør. Jeg syns ditt innlegg var godt formulert, men så er det ord som blir tatt ut og som andre henger seg opp i. Du oppfordrer bare andre til å lese litt om det, men det er helt uaktuelt for andre å gjøre. De står på sitt og vil ikke lære noe om det. Virker som at de er redde for å forstå at noen faktisk er mer sensitive enn andre. Jeg vet ikke, men her later alle til å være "verdensmestere" i andres nervesystemer, og de virker livredde for å oppdage at du faktisk har rett i det du skriver.

Skrevet

Høysensitivtet på dette forumet blir litt som å banne i kirka eller si at du tror på Martha Louise ;)

Skrevet

Jeg slår et slag for de følsomme. Som regel fine folk som jeg mener verden absolutt trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å lese igjennom tråden igjen, men klarer ikke å få med meg alt. Jeg synes det var trist hvordan den utviklet seg, og trist hvordan fagpersoner ser på oss som ikke alltid klarer å kontrollere følelsene. Når jeg har brukt eksempelet på jobb så tenker jeg mer på en gråt jeg kjemper for å skjule, og som oftest delvis klarer. En gråt jeg ikke klarer å kontrollere helt, selv om jeg bruker all min energi på å få kontroll, og til tross for at jeg vet at dette trengte jeg ikke å reagere så kraftig på. Jeg vil kalle det den lydløse gråt. Ofte er det ting som går på selvfølelse og selvtilitt. Det er ikke å slenge en kopp i veggen. Heller ikke å skrike i gangene for jeg ikke fikk det som jeg ville. Å kalle sårbare mennesker for sippere og umodne gjør at jeg begynner å bli usikker på hva egentlig helsepersonell tenker om oss.

Skrevet

Min erfaring er at helsepersonell tror at man er deprimert dersom man er av dem som gråter ofte. Og de vil gjerne gi antidepressiva som ikke hjelper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...