AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Hei, og beklagar viss dette spørsmålet er stilt mange gonger, men eg har ikkje klart å finne noko god informasjon nokon stad på eiga hand. Eg er 29 år gammal, og har gått på cerazette i 2,5 år. Begynte etter at gynekolog tilrådde det, fordi eg hadde så store menssmerter. No har eg slutta på cerazette (i mai) for å prøve å bli gravid, og då er sjølvsagt menssmertene der igjen. Dei er like sterke som før. Eg plar ha så vondt nokre av dagane at det er vanskeleg å vere på jobb. Eg har skjønt det slik at ibux o.l. påverker eggløysing, men paracet hjelper ikkje noko, og eg veit ikkje kva eg skal gjere. Kanskje tar det lang tid før eg eventuelt blir gravid, og eg kan ikkje vere borte frå jobb to dagar kvar månad, men det er så vondt at det er vanskeleg å stå. Pluss at eg er heilt avhengig av å kunne konsentrere meg godt heile tida når eg jobbar, og har lange dagar med mange ulike oppgåver. Er det noko eg kan gjere? Anonymous poster hash: aac0a...a13 Anonymous poster hash: aac0a...a13 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406795-korleis-dempe-store-menssmerter-utan-nsaider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Det er vist at medikamenter at typen NSAID (som Ibux eller Naproxen) kan virke negativt på eggløsning så egget ikke løsner fra eggstokken og derfor ikke har mulighet for å bli befruktet. Det er forskjell om man tar Ibux i noen dager pga menstruasjonssmerter eller om man tar dem daglig for andre smerter. Halveringstiden er meget kort, så i løpet av høyst et par dager er de ute av kroppen, altså i god tid før eggløsning. Så jeg ser ikke grunn til at du ikke skal bruke Ibux når menstruasjonen starter. Noe annet er det hvis det blir problem med å bli gravid. Vær oppmerksom på at sterke menstruasjonssmerter kan være forårsaket av sykdommen endometriose hvor en tredel kan ha problem med å bli gravid. Hvis du ikke har oppnådd graviditet i løpet av et år, kan det være aktuelt med laparoskopi (kikkhullsoperasjon) som er den eneste måte for å påvise denne godartede tilstand. Men det behøver ikke å være årsak til menstruasjonssmertene. Husk å ta folat 0,4 mg. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406795-korleis-dempe-store-menssmerter-utan-nsaider/#findComment-3642880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.