Gå til innhold

Må bakteriell vaginose behandles?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk på vist bl.a. bakteriell vaginose (BV) hos gyn. og fikk resept på Flagyl stikkpiller for en drøy måned siden. Har utsatt å ta kuren til etter ferien. Er imidlertid ikke særlig plaget, og synes det har gått tilbake. Er det noen problemer forbundet med å la BV være ubehandlet og kan det gå over av seg selv? Har lite lyst til å sette i gang med kur om det ikke er helt nødvendig.

Takk på forhånd for svar.

Anonymous poster hash: 39575...3ef
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406933-m%C3%A5-bakteriell-vaginose-behandles/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvordan fikk du påvist  BV (bakterielle vaginose)? Det er ikke noe man undersøker med mindre det er symptomer som illeluktende utflod. Hvis legen har påvist 'gardnerella', så er det ikke BV.

BV-diagnosen stilles ved at det er rikelig, grålig utflod som lukter fisk eller reker, som har pH over 4,5 og hvor det er et karakteristisk bilde ved mikroskopering.

BV er ikke en seksuelt overført sykdom, men den forekommer hyppigere hos de  som er seksuelt aktive hvor sæd kan endre pH i skjeden og gi mulighet for oppvekst av ugunstige bakterier som gardnerella. Gardnerella finnes også hos friske kvinner.

Det har vært diskutert om BV skal behandles ved graviditet for å unngå for tidlig fødsel, men det er ikke avklart.

Så mitt råd er at du ikke behøver å ta behandling med Flagyl hvis du ikke har symptomer og ikke er gravid.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Hvordan fikk du påvist  BV (bakterielle vaginose)? Det er ikke noe man undersøker med mindre det er symptomer som illeluktende utflod. Hvis legen har påvist 'gardnerella', så er det ikke BV.

BV-diagnosen stilles ved at det er rikelig, grålig utflod som lukter fisk eller reker, som har pH over 4,5 og hvor det er et karakteristisk bilde ved mikroskopering.

BV er ikke en seksuelt overført sykdom, men den forekommer hyppigere hos de  som er seksuelt aktive hvor sæd kan endre pH i skjeden og gi mulighet for oppvekst av ugunstige bakterier som gardnerella. Gardnerella finnes også hos friske kvinner.

Det har vært diskutert om BV skal behandles ved graviditet for å unngå for tidlig fødsel, men det er ikke avklart.

Så mitt råd er at du ikke behøver å ta behandling med Flagyl hvis du ikke har symptomer og ikke er gravid.

Vennlig hilsen Mette

Av grunner jeg ikke skal komme inn på her ba jeg legen sjekke "alt", og på prøvesvarene stod det gardnerella/bakteriell vaginose "rikelig vekst"). Er ikke det det samme? Vil svaret ditt være et annet om det er snakk om gardnerella?

Jeg har ikke merket noe til nevnte lukt, om det er relevant.

Anonymous poster hash: 39575...3ef

Mette Moen, Gynekolog

Det var det jeg hadde mistanke om. Gardnerella finnes i normal utflod hos ganske mange og skal ikke behandles. BV diagnostiseres ikke på denne måte men ved disse fire tegn:

1. utflod som er grålig
  2. karakteristisk lukt (reke eller fiskelukt)
  3. pH over 4,5
  4. mikroskopi som gir et karakteristisk bilde

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...