Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 26 år gammel. Har hatt 3 relativt ukompliserte fødsler. Fødte sist i september ifjor. Fikk mensen etter 3-4 mnd. I mars var jeg på underlivsundersøkelse og tok samtidig en celleprøve. Både når jeg var gravid og etterpå har det skjedd at jeg kan få en blødning etter samleie. Derfor tok jeg celleprøve for å se om noe var galt sånn sett. Den kom tilbake som normal. Det SÅ også fint ut "oppi der".

Startet også i mars på p pillen mercilon. Syns egentlig jeg etter det lettere kan få blødninger nå og da. Spesielt etter samleie. Noen ganger kan jeg også få det om jeg har avføring og må "presse". Denne gangen fikk jeg blødning når jeg var på pille nr 8..og nå orket jeg ikke pillene noe mer. Sluttet på de for to dager siden og blør fortsatt. Blodet er friskt. Har ingen smerter. Men sluttet for å se om det kunne skyldes dem.

Hva kan være grunnen til blødning etter samleie om det ikke er kreft?

Jeg er livredd for kreft nå. Siden jeg har "tegnene". Har time hos gynekolog om to uker igjen. Hva er oddsen for at dette er kreft? Kan de ha oversett de unormale cellene på celleprøven for under 5 mnd siden og at jeg nå har alvorlig kreft likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406962-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesteleser

Blødninger etter samleie er ikke uvanlig, det kan skyldes at slimhinnen i livmortappen har blitt rikere på blodårer etter fødslene. Jeg har det ganske ofte selv, spesielt i eggløsningsuka er slimhinnene lettblødende. For min del skyldes det en konisering, etter den har nemlig slimhinnen i livmortappen "vrengt seg utover" litt og er dermed mer utsatt. Det er ikke noe farlig! Det er alltid greit å få tatt en sjekk når man oppdager uvanlige blødninger, men nå har du jo fått tatt en celleprøve og alt ser fint ut. Kan du prøve å slå deg til ro med at det ikke er uoppdaget sykdom der?

At du blør nå skyldes hormonkluss etter at du slutta på pillen.

Oddsen for at du har kreft er forsvinnende liten :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406962-bl%C3%B8dninger/#findComment-3644616
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har allerede fått et godt svar på et ganske vanlig problem. De skyldes med stor sannsynlighet at det foreligger 'ektopi'.

Det er ikke fødslene som er årsaken, men østrogen som du selv produserer eller får i p-pillen som stimulerer vekst av blodrik slimhinne på overflaten av livmorhalsen.

Det er viktig å utelukke infeksjon og unormale celleforhold på livmorhalsen. Det beste vil være en sjekk hos gynekolog som i tillegg kan se på livmorhalsen med et kolposkop, en slags kikkert, som gir forstørrelse.

Ektopi kan behandles med overfladisk laser, men kommer ofte tilbake etter en stund.

Det er vanlig å få menstruasjon når man slutter med p-pillen. Det er ikke 'hormonkluss' men samme type blødning som man får i den pille-fri uken.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406962-bl%C3%B8dninger/#findComment-3644793
Del på andre sider

Du har allerede fått et godt svar på et ganske vanlig problem. De skyldes med stor sannsynlighet at det foreligger 'ektopi'.

Det er ikke fødslene som er årsaken, men østrogen som du selv produserer eller får i p-pillen som stimulerer vekst av blodrik slimhinne på overflaten av livmorhalsen.

Det er viktig å utelukke infeksjon og unormale celleforhold på livmorhalsen. Det beste vil være en sjekk hos gynekolog som i tillegg kan se på livmorhalsen med et kolposkop, en slags kikkert, som gir forstørrelse.

Ektopi kan behandles med overfladisk laser, men kommer ofte tilbake etter en stund.

Det er vanlig å få menstruasjon når man slutter med p-pillen. Det er ikke 'hormonkluss' men samme type blødning som man får i den pille-fri uken.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar fra deg Mette. 

Jeg var hos gynekolog idag. Tok bakterieprøve. (hvorfor tas det?) 

Også tok ho ennå en celleprøve, bare fordi ho likte alltid å ta en uansett. Men ho trodde celleprøven sikkert var fin siden den var det for 4-5 mnd siden. Ho syns det så bra ut inni der, men når ho skulle ta celleprøven blødde jeg lett. Ho sa jeg var lettblødelig, men ikke fullt så mye som en ektopi heller.

Satte meg på andre p piller med mer østrogen tror jeg for å se om blødningene kunne bedre seg. Hvis ikke måtte jeg trolig bare leve med at jeg kunne blø litt etter samleie, var visst en del som gjorde det uten at man alltid fant en årsak.. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406962-bl%C3%B8dninger/#findComment-3644836
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...