Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg er prøvere, og i den forbindelse tar jeg EL-tester (jeg er forøvrig 28 år). Jeg har vært hos gynekolog og venter på svar på testene ift mine hormonnivåer. Grunnet sterilitet hos min samboer må vi bruke donorsæd.

Uansett. Går det an å ikke ha eggløsning og samtidig ha menstruasjon på vanlig måte? Jeg har en syklus som går som en klokke. Den er litt kort, kun 26 dager, men den er helt regelmessig. Jeg får også det jeg tror er EL-slim og vondt rundt eggløsning, men da jeg tok EL-test sist slo denne ikke ut. 

Jeg spør fordi jeg er livredd for at jeg kanskje er steril. Det å vente på svar føles som tortur, og jeg merker at det hele er en ganske stressende prosess.  

Vet jo at man ikke kan si noe sikkert før jeg får svar på mine tester, men gynekologen her inne kan kanskje berolige meg noe? 

Endret av Bonna86
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407010-ingen-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal menstruasjonssyklus er betinget av et samspill mellom hjernevedhenget, hypofysen, og eggstokken. Hypofysen utsender hormonet FSH  som stimulerer eggstokken til å modne egg og produsere østrogen. Når egget er modent og produserer store mengder østrogen, gir det signal til hypofysen om å utsende LH som setter i gang eggløsning så det modne egget 'spretter' ut av eggstokken i håp om å bli befruktet av en sædcelle.

Hvis du har regelmessig syklus kan du være ganske sikker på at du også har eggløsning, og det skulle være helt unødvendig å bruke eggløsningstester som er dyre og hvor det av og til kommer uforklarlige negative svar. LH produksjonen skjer over en kort periode, så det kan være vanskelig å få fange opp denne topp.

Hvis du vil teste på en annen måte, kan du måle temperatur fra tiden etter siste menstruasjonsdag. Etter eggløsning øker temperaturen noen streker frem til menstruasjonen starter.. Du har sannsynligvis eggløsning ca på dag 12 i syklus. Passer det med andre symptomer? Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes eggløsningsdagen, de mest fruktbare dager er eggløsningsdagen og to dager før. Så dag 10, 11 og 12 er sannsynligvis dine beste dager.

Så du kan slå deg til ro. Regelmessig syklus betyr regelmessig eggløsning. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Hei!

Takk for fint svar.

Jeg fikk resultatene mine i dag, de er som følger:

S-Androstenedion: 2.7
S-ANTI-TPO: <10
S-Antimüllerhormon: 3
S-Fri testosteron-indeks: 0.4
S-Fritt T4: 15.2
S-FSH: 7.3
S-LU: 1.4
S-PROGESTERON:<1.5
S-Prolaktin: 334
S-SHBG: 20
S-TESTOSTERON: 0.78
S-TSH: 1.47
S-ØSTRADIOL: 0.13

I følge notatet er det særlig S-FRI testosteron-indeks og S-SHBG det reageres på, de er vel litt lave? Det gjelder vel også S-Antimüllerhormon? Venter på at min gynekolog skal komme hjem fra ferie slik at jeg kan få et svar. Men håpet kanskje du kunne hjelpe? Jeg blir ganske bekymret når jeg ser disse resultatene ift notatene.

Jeg skal ta dette med min gynekolog, men hun er på ferie og jeg må vente på svar en god stund til.

Mvh Yvonne
Endret av Bonna86

Prøvene er tatt første dag jeg hadde menstruasjon.

Nei, jeg har ikke økt hårvekst eller kviser utover hva som kan betegnes som normalt (jeg har generelt alltid hatt lite kviser, hender jeg får en nå og da, men regner med at det er relativt normalt). 

Endret av Bonna86
Mette Moen, Gynekolog

Dine prøver er fine.

At fritt testosteron indeks er lav er bra. På dag 1 i syklus er østradiol lav, så det er OK. Litt lav SHBG har ingen betydning så lenge du ikke har kviser etc og når testosteron-indeks er lav. SHBG reduseres ved overvekt.

Progesteron gir ingen informasjon om eggløsning når den tas før forventet eggløsning. AMH i normalområdet, men det er ulike normalområder ved ulike laboratorier. Du har normalt stoffskifte.

Så konklusjonen er at det ikke er grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...