AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Hei! Jeg er en jente på 26 år. Jeg sluttet på prevensjon i midten av november 2014 og ble hasteinnlagt på sykehus 31. desember 2014 og operert (laparoskopi) for graviditet utenfor livmoren. Jeg hadde blod i buken og store smerter, derfor oppsøkte jeg lege. Embryoet satt fast i den venstre egglederen min og ble fjernet derfra. De lot egglederen bli. 29. mars 2015 ble jeg sendt med ambulanse til sykehuset med blod i buken igjen. Denne gangen hadde egglederen sprukket. Ny laparoskopi og egglederen ble fjernet og det ble foretatt en utskrapning. Grunnen til at det har gått så langt er første gangen at jeg ikke skjønte hva alle tegnene betydde. Forsterket luktesans, vond korsrygg, stråling opp i den ene skulderen, stikkinger nede i magen. Andre gangen hadde jeg ingenting av dette, og sammen med negative graviditetstester inntil et par dager før operasjonen gjorde at jeg ikke skjønte noe før det var for sent. MEN, dette er nå over, og jeg har satt min lit til den andre egglederen min. Vi har nå ved eggløsningen i begynnelsen av juni og eggløsningen i slutten av juli latt være å bruke prevensjon igjen. Syklusen imellom disse og før disse har vært normale - 28 dager - som jeg har hatt så lenge jeg kan huske. Men disse to gangene nå har vært ytterst merkelige. Den ene var på 24 dager og den andre på 25 dager. Mensen dukket opp 3 og 4 dager for tidlig. Noen symptomer ellers å snakke om har jeg ikke hatt, utenom at moren min hardnakket påsto at hun kunne se i ansiktet mitt på uttrykk og endring av form at jeg var gravid, enda hun ikke visste at vi hadde prøvd disse månedene. Derfor sitter jeg her nå og undres på hva disse kortere syklusene skyldes. Kan det være at egget ble befruktet men at det ikke har klart å feste seg i livmoren? Kan hormonene spille meg et puss? OG! Er dette bare noe jeg innbiller meg fordi jeg håper på å bli mamma? I tillegg lurer jeg også på hvordan det hele fungerer med bare en eggleder. Det er jo venstresiden som har sluppet egg de gangene jeg har vært gravid. Kan et egg fra venstresiden fanges opp av høyre eggleder? Jeg har lest det en plass, men ikke av sikre kilder om man kan si det på den måten. Håper på svar! Hilsen jente26Anonymous poster hash: 0695a...458 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Menstruasjonssyklus er tiden fra første dags menstruasjon til neste første dag. Normalt er det 21-35 dager (noen mener 25-35 dager). Syklus består av to perioder, modningsfasen, hvor egg i eggstokken stimuleres til vekst og hormonproduksjon (av østrogen). Det er hypofysehormonet FSH som driver denne prosessen. Mange egg deltar i kappløpet, men bare ett egg (stort sett) vinner konkurransen og blir fullt modnet. Det sender signal tilbake til hypofysen om at modningsprosessen er ferdig. Hypofysen utsender deretter hormonet LH som fører til eggløsning. Egget forlater eggstokken for å bli befruktet. Fra det sted hvor egget løsnet produseres nå en kombinasjon av progesteron og østrogen. Området på eggstokken er gult og denne fasen av syklus betegnes derfor lutealfasen. I denne del av syklus forberedes livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer, avsluttes lutealfasen etter ca to uker og det blir menstruasjon. Mens lutealfasen er nok så fast på omkring 14 dager, så kan modningsfase variere. Med alderen blir modningsfasen kortere, men det skjer vanligvis først i 40-årene. Hva som er årsak hos deg, kan jeg ikke forklare. Hvis det fortsetter med slik kort syklus og du ikke blir gravid, kan det være aktuelt å sjekke eggstokkens 'kapasitet'. Det gjøres ved å måle hormonene FSH og østradiol på dag3 i syklus, samt AMH (Anti Mullersk Hormon). Hvis det hadde vært en tidlig graviditet på gang, så ville syklus forventes å bli forlenget. Man regner med at eggløsning skjer skiftevis fra side til side, men det er bevis for at en eggleder kan fange opp fra begge sider (fra begge eggstokker). Det er således mulig å bli gravid med bare en eggleder på høyre side og bare en eggstokk på den venstre siden. Kanskje det tar litt lengre tid? Hvis du blir gravid er det viktig med tidlig ultralyd (uke 6-7) for å se at graviditeten er på rett plass. Husk at den fruktbare periode er 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen som altså er ca 14 dager før neste menstruasjon. Du husker å ta folat? Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3645358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Takk for svar! Jeg bekymrer meg nok mer enn hva godt er... Men jeg er jo redd for at det skal gå galt igjen og at jeg ikke skal klare å oppdage det før det er for sent. Akkurat nå sitter jeg med en dårlig følelse, men er redd for å være jenta som ropte ulv pga bagateller. Var en tur på sykehuset i sommer for å sjekke at alt va ok, og det var det. Nå har jeg jo hatt mensen, dog 4 dager for tidlig, men jeg bekymrer meg likevel. Jeg har aldri så lenge jeg kan huske hatt fett hår, med unntak av 2 ganger: Begge gangene jeg var gravid utenfor livmoren. Håret var normalt imellom de to graviditetene. Men nå er håret fett igjen, helt likt som de to forrige gangene. At jeg har hatt mensen beroliger meg ikke, for jeg hadde blødninger ved begge graviditetene som kunne tolkes som menstruasjon. I tillegg har jeg hovnet opp i munnen, noe jeg var i de samme periodene. Er jeg blitt helt tullete? Graviditetstestene er som vanlig negative, men det har aldri betydd noe for meg. Det har vist seg at jeg har vært gravid 2 ganger før med sent positive tester. Jeg har bare ikke lyst å dra til legen med noe som kan oppfattes som rare og ubetydelige småting. Hilsen jente 26 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Jeg kan nok ikke berolige deg, men det du beskriver er ikke 'vanlige' svangerskapssymptomer. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Men gir det mening om jeg tenker at jeg har hatt menstruasjon og likevel vært gravid i eggleder? Jeg tenker at om det sitter fast i egglederen så vil jo ikke noe ha festet seg i slimhinnen og den vil da blø ut? Graviditetstestene gir jo ikke utslag, men har jeg fotstått det riktig når jeg tenker at en blodprøve kan gi riktig resultat? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hvis du ikke har smerter, har hatt menstruasjon og negativ graviditetstest, så er det ikke noe å bekymre seg over og ingen grunn til en blodprøve.Skal vi avslutte tråden?Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Ok. Takk ) Ja, vi kan avslutte tråden! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Selv takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407084-2-exu-og-2-unormale-sykluser/#findComment-3646414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.