Gå til innhold

Til Moen, ang.hormontilskudd ved IVF-sv.skap.

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 10.uke, etter en vellykket tilbakeføring av opptinte embryo. Har vært til UL, og sett hjerteaksjon, mest sannsynligvis "bare" et foster.

Jeg hadde hormonsubstitusjon i forkant, under og etter tilbakeføring, pga at jeg ikke har noen syklus (pco). Hadde altså ikke eggløsning innen tilbakeføring, kun en "rett" livmorslimhinne-tykkelse.

Pga dette skal jeg ta Progynova 2mg 3/dg, og Progestan vag.kapsler, 200 mg 3/dg til og med 12.svangerskapsuke, fikk jeg beskjed om.

Det jeg er usikker på, er:

-Er det da trygt å slutte med disse tilskuddene? Er så redd for at morkaka ikke skal klare å "gjøre jobben" enda. Er mine kroppsegne progesteron- og østrogenverdier såpass høye nå, at kroppen liksom ikke merker at tilskuddene blir borte?

-Kan jeg slutte tvert, eller bør det være noen form for nedtrapping?

Jeg ringte til RiT, for å få mer medisin, hadde bare til og med uke 11, og da sa legen at det holdt. Men jeg sa jeg følte meg tryggere, om jeg fikk medisiner t.o.m uke 12. Det får jeg nå, heldigvis.

Håper på noen svar og synspunkter. Man føler at et IVF-svangerskap er så skjørt, og man bekymrer seg for mangt og meget.

Takker for svar. Vennlig hilsen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40714-til-moen-anghormontilskudd-ved-ivf-svskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Da du tilsynelatende har eggstokkfunksjon og hormonproduksjon (PCO) er det vel et spørsmål om du i det hele tatt trenger hormoner under graviditeten. Etter 12 uker er det meget liten risiko for å abortere, så du kan trygt slutte med tablettene uten nedtrapping. Lykke til med graviditeten videre frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...