Gå til innhold

Henvisning BUP - foreldresamtykke

Anbefalte innlegg

Jeg tror at min sønn på 13 år sliter med sosial angst, eller har emosjonelle problemer som hemmer livsutfoldelsen. Jeg vurderer derfor sterke å søke profesjonell hjelp og rådgivning.

I den forbindelse lurer jeg på hvordan prosessen foregår. Ifølge nettsiden hos BUP, er det fastlegen som henviser, men det står også at begge foreldre må samtykke og at henviser skal innhente dette.

Jeg lurer på om du kjenner til om det er mulig å omgå prosessen med å innhente samtykke fra den forelderen som ikke bor med barnet ? I vårt tilfelle er far fradømt samvær, men ikke selve foreldreansvaret. Hvis faren i det hele tatt får informasjon om at han skulle ha noen rettigheter eller kommer i "maktposisjon" vil det det potensielt føre til katastrofe for både meg og barnet. Er det evt. andre hjelpetilbud vi kunne søkt, som ikke krever et slikt samtykke.  Jeg ønsker sterkt å hjelpe barnet mitt, evt få en bekreftelse på at det jeg gjør er hensiktsmessig. 

Anonymous poster hash: 91e7a...4e1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407204-henvisning-bup-foreldresamtykke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at min sønn på 13 år sliter med sosial angst, eller har emosjonelle problemer som hemmer livsutfoldelsen. Jeg vurderer derfor sterke å søke profesjonell hjelp og rådgivning.

I den forbindelse lurer jeg på hvordan prosessen foregår. Ifølge nettsiden hos BUP, er det fastlegen som henviser, men det står også at begge foreldre må samtykke og at henviser skal innhente dette.

Jeg lurer på om du kjenner til om det er mulig å omgå prosessen med å innhente samtykke fra den forelderen som ikke bor med barnet ? I vårt tilfelle er far fradømt samvær, men ikke selve foreldreansvaret. Hvis faren i det hele tatt får informasjon om at han skulle ha noen rettigheter eller kommer i "maktposisjon" vil det det potensielt føre til katastrofe for både meg og barnet. Er det evt. andre hjelpetilbud vi kunne søkt, som ikke krever et slikt samtykke.  Jeg ønsker sterkt å hjelpe barnet mitt, evt få en bekreftelse på at det jeg gjør er hensiktsmessig. 

Jeg vil anta at når han er fradømt samvær, så vil BUP kunne gjøre unntak fra sin hovedregel. Foreslår at du ringer BUP selv og spør hvordan du kan gå frem. (Jeg kan forestille meg at det sammen med henvisningen fra fastlegen bør foreligge en ryddig redegjørelse for hvorfor det vil være destruktivt å involvere far).

Lykke til:-)

Man trenger ikke lenger den andre av foreldrenes samtykke for å få hjelp på BUP. Det er jeg nesten helt sikker på.

Her tror jeg du tar feil, siden det er lovfestet i pasientrettighetsloven §4-4.

§ 4-4.Samtykke på vegne av barn

Foreldrene eller andre med foreldreansvaret har rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år.

Det er tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp som

a) regnes som ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet, jf. barnelova §§ 37 og 42 andre ledd, eller

b)kvalifisert helsepersonell mener er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade.

Før helsehjelp som nevnt i bokstav b gis skal begge foreldrene eller andre med foreldreansvaret, så langt råd er, få si sin mening. Beslutning om helsehjelp som nevnt i bokstav b kan påklages til Fylkesmannen etter kapittel 7. Fylkesmannen kan vedta at helsehjelpen skal avsluttes inntil det er fattet vedtak på grunnlag av klage fra den andre forelderen eller andre med foreldreansvaret.

Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år etter barnevernloven § 4-6 annet ledd, § 4-8 eller § 4-12, har barneverntjenesten rett til å samtykke til helsehjelp.

Etter hvert som barnet utvikles og modnes, skal barnets foreldre, andre med foreldreansvaret eller barnevernet, jf. annet ledd, høre hva barnet har å si før samtykke gis. Når barnet er fylt 12 år, skal det få si sin mening i alle spørsmål som angår egen helse. Det skal legges økende vekt på hva barnet mener ut fra alder og modenhet.

Endret av frosken

I mitt tilfelle ga ikke far samtykke, men da grep fylkesmannen inn så barnet fikk hjelp. 

Anonymous poster hash: 20e54...f6b

Annonse

Jeg vil anta at når han er fradømt samvær, så vil BUP kunne gjøre unntak fra sin hovedregel. Foreslår at du ringer BUP selv og spør hvordan du kan gå frem. (Jeg kan forestille meg at det sammen med henvisningen fra fastlegen bør foreligge en ryddig redegjørelse for hvorfor det vil være destruktivt å involvere far).

Lykke til:-)

Takk, ja jeg håper det er tilstrekkelig, men mine tidligere opplevelser med systemet tilsier at det er nokså rigide regler. Regelverket er ikke laget for de som befinner seg i gråsonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...