vickyticky Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Jeg har snudd om kostholdet til "ren mat" (null tilsetningsstoffer, e-stoffer osv), og i samme slengen dro til med diverse kosttilskudd. Alt har vært vel og jeg gjør masse research rundt alt jeg bruker. Men utløst av frustrasjon over store søvnproblemer hadde jeg et par spontankjøp hvor jeg selvsagt ikke gjorde research (typisk) hvor jeg kom over noe folk beskrev som skulle hjelpe. Jeg får ikke lenger immovane uten å miste førerkortet, så det er ute av bildet. Når man ligger våken natt etter natt så trøtt at man seiler, men ikke glir inn i søvn så blir man desperat ettersom årene går. Derfor kjøpte jeg et par ting som liksom skulle virke. Det som skjedde var ikke akkurat ønsket effekt. Jeg kjøpte og brukte dette: Glysin, Taurin, GABA og - den verste: L-tryptofan. Alle produkter er produsert i USA av pålitelige produsenter og kjøpt på iHerb. (Jeg er kresen) Dette brukte jeg i tre dager, tok på kvelden en times tid før jeg la meg. På dag tre, når det var svelget ned og jeg lå i sofaen og så på TV før sengetid skjøt det plutselig en grøssning gjennom meg, jeg ble kvalm, uvel, fikk en merkverdig svimmelhet og følte at jeg "var ute av meg selv". Merkelig følelse. Jeg kjente at hjertet hoppet over et slag for så å dra av gårde igjen i voldsomt tempo. Dette fortsatte til jeg la meg, og når jeg lå der å prøvde å slappe av og skled inn i dvale bråvåket jeg av det samme igjen. Disse problemene er der fremdeles, og det er snart fire dager siden jeg tok det sist. Rørte selvsagt ikke noe av disse produktene igjen siden jeg ikke visste hvilken som var utslaget. Jeg er utrolig sliten, føler meg svak, urolig, forvirret, føler meg merkelig mentalt, hjertebank, pulsen og hjertet kjennes uregelmessig, dog jeg vet ikke om det bare kjennes sånn eller om det er tilfelle. Jeg har også hele tiden siden dette startet følt at jeg ikke har skikkelig kontroll på svelgemusklene, som om de ikke responderer som de skal. Det er verst når jeg sitter/ligger å prøver å slappe av. Selv når jeg ser noe engasjerende på TV og tankene mine er langt vekk fra hvordan jeg føler meg kan det hogge til, klarer ikke fokusere på TV`en, må innimellom reise meg å gå rundt fordi jeg får nesten panikk, det kjennes ut som jeg skal dø, og det blir bedre når jeg går rundt. Det kan gå en time eller to uten spesielt mye symptomer, men så drar det i gang igjen. I natt sovnet jeg endelig etter et par timer av ren utmattelse. Våknet i dag og var relativt ok. Etter et par timer startet det igjen. Jeg er rett og slett engstelig. Skal i tillegg si at jeg sliter med kroniske smerter (spesielt konstant hodepine) og har foreløpig diagnosen muskelsmertemyalgi. Er under utredning så fibromyalgi er ikke statfestet enda, men de tror det. Dog dette har ingenting med disse symptomene å gjøre, dette vet jeg grunnet at jeg har gått med disse smertene i mange mange år. Jeg er jo dronningen av research, så jeg har lest meg frem på amerikanske/engelske sider om disse produktene, og det ser ut til at det er L-tryptofan som er synderen. Dette stoffet interrakter med seratonin og ser ut til å ofte lage veldig surr av seratonin-nivåene,noe som igjen ikke er bra og kan i verste fall føre til seratonin-syndrom. Etter lesning på symptomer på for mye seratonin/seratonin-syndrom ble jeg enda mer overbevist om at dette er problemet, siden det var som å lese om seg selv om hvordan jeg har det. (Det skal sies at jeg ikke er en som leser noe på nettet og tror at jeg er syk. Jeg gjør grundig research fra flere kilder og har vett til å holde meg logisk i hva som skjer) Jeg kom over et forum hvor det var snakk om nettopp L-tryptofan, og det var titalls personer som beskrev sine bivirkninger av dette produktet, mange hadde mye av det samme som meg. Den ene påsto han hadde brukt det en eneste kveld, og i sin skrivende stund, fire uker etter, var han fremdeles dårlig. Han hadde vært hos legen, men alle prøver var bra. Og her er problemet. Om du har brukt en medisin el.lign som utløser for mye seratonin ser det ikke ut til at man kan måle det i blodet. Og det eneste man kan gjøre er å avslutte medisinen og vente. Det skal gå over etter 24 timer. Noen tilfeller varer det i flere uker (selvsagt...-.-) Om man får de virkelige problemene må man på sykehus, og alt man kan gjøre er å gi væske og overvåke. Og, for å være ærlig: Om jeg går til legen min her i Norge, eller sykehus for den saks skyld så tror jeg ikke det er mye kunnskap om Glysin, taurin, GABA og altså den jeg er sikker på er synderen;L-tryptofan. Så å gå til legen vil ende i blodtrykk og hjem, uansett hvordan jeg føler meg. Og her er min frustrasjon. Hva skal jeg gjøre? Det nærmer seg dag 4 med dette her, og bare skrive dette innlegget har resultert i mange runder rundt på stua fordi skjermen går rundt og hjertet hamrer. Det er virkelig skremmende. Jeg skriver her fordi jeg rett og slett håper på noen tips og hjelp. Jeg er for øyeblikket fullstendig utkjørt fra enda mindre søvn enn jeg pleier. Nettene er et mareritt i våken tilstand nå. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407308-kosttilskudd-blitt-syk-er-engstelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.