Gå til innhold

menstrasjonsforstyreelser

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne i starten av 20-årene. Siden januar har jeg opplevd hyppige mensturasjonsblødninger, som er tunge og langvarige. En vanlig periode har vart fra 2-3 uker, med sterke underlivssmerter. Ved to anledninger har jeg blød i både 8 og 10 uker i strekk. Jeg har vert hos legen ved flere anledninger pga dette, der jeg fikk smertestillende medikamenter og ble til slutt send videre på GU med mistanke om endometriose.

Jeg var nylig på GU, der de fjernet p-stav og satte inn spiral. Med unntak av en vanlig GU med ultralyd og endring av prevensjon, gjorde de ikke noe mer med dette. Og det er ikke tatt noen BP eller andre prøver.

I tillegg har jeg siden mai gått ned 9 kg i vekt uten å ha gjort noen drastiske tiltak. (Jeg veide 89 kg, så har litt å ta av). Skal nevnes at jeg har slitt med deperesjon, så vet at noen av de overnevnte årsakene kan skyldes dette/stress.

Alikevel klarer jeg ikke å blir fortrolig med dette og bekymrer meg over at jeg kanskje ikke er grundig nok utredet. At det er mer de kunne ha gjort, for å forsikre seg over at "alt er som det skal". Jeg bekymrer meg kanskje unødig, men føler jeg blir sliten av all denne bekymringen

Anonymous poster hash: b57f1...250

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407326-menstrasjonsforstyreelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har brukt p-stav som prevensjon og det kan meget vel forklare de langvarige og rikelige blødninger. Bløningsproblemer er den vanligste bivirkning av p-staven som inneholder hormonet gestagen. Ca en tredel av brukerne får hyppigere menstruasjoner, men de færreste så plagsomme som du har hatt. Slike blødninger er ikke tegn på endometriose som er vev som sitter utenfor livmoren og derfor ikke påvirker blødningsmengden. De er heller ikke tegn på stress. Stress er sjeldent årsak til endring i blødninger, og skjer det vil blødningene ha tendens til å stoppe opp i stedet for å bli rikeligere

Ved hormonell prevensjon som p-pille , p-stav og p-sprøyte vil de overstyre kroppens egen hormonproduksjon som blir satt ut av spill. Det er ingen vits å ta blodprøve. Da må man ha vært uten hormon i noen uker, med p-sprøyten i mange måneder.

Din lege har etter min menig utredet og behandlet deg helt korrekt. Du kunne ikke ha vært utredet på annen måte.

Jeg synes også at bytte til hormonspiral var et godt valg, med den får 80% mindre blødning og minst 20% mister menstruasjonen helt.  

Jeg håper at du blir fornøyd med spiralen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...