AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 Skrevet 2. september 2015 Kanskje på tide å se og om etter en annen jobb? Anonymous poster hash: eb002...be5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 Skrevet 2. september 2015 Kanskje på tide å se og om etter en annen jobb? Anonymous poster hash: eb002...be5 Kanskje på tide å se og om etter en annen jobb? Anonymous poster hash: eb002...be5 Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre med mine plager og null utdannelse? Anonymous poster hash: f944f...f8d 0 Siter
Trine Skrevet 2. september 2015 Skrevet 2. september 2015 Hender, armer, nakke og skuldre er det jeg sliter med. Det er ikke slik at jeg har "litt vondt". Det er mye verre enn som så. Og jeg er nye sliten pga det - det er verre enn smertene. Jeg fungerer ikke på fritiden min fordi jeg bruker omtrent all energien min på jobben. Jeg har ikke noe sosialt liv, har ikke energi til det, og husarbeidet blir det så som så med. Sånn har jeg hatt det i mange år nå. Prøv å holde hendene utstrakt i været i 8 timer i strekk uten å ta de ned for å hvile. Hver dag. Sånn føles det for meg når jeg er på jobb. Jeg går og står 8 timer i strekk på jobb, på hardt gulv. Det er lite muligheter for å sette seg ned i noen minutter - det er også sjelden mulighet for å ta matpause da vi stort sett er alene på jobb og har kunder nesten hele tiden. Dessuten får vi kjeft hvis vi sitter. Sjefen krever at vi er effektive og jobber hele tiden når vi er på jobb, vi har ikke lov å sette oss ned, og gjør vi det må vi skrive det opp slik at hn kan trekke oss i lønn. Dessuten følger hn med på kameraene og sjekker om vi sitter. Jeg jobber på bensinstasjon og vi har ansvar for å passe kassen hele tiden, og det kommer kunder nesten hele tiden. Bare det å gå på do er håpløst. Vi har masse vasking og rydding i tillegg til matlaging og varepåfylling og mer til. Vi er kåret til landets reneste stasjon, og sjefen krever at alt er strøkent til enhver tid, hvis ikke blir det kjeft å få. Hvis vi ikke har rukket å gjøre alt, sjekker hn kameraene og kundeantall på pc for å se om vi har hatt mange kunder. Oppå det hele er det få som tar ansvar og ser alt som skal gjøres. Mange kolleger gjør ikke jobben sin, de får kjeft gang på gang men gir faen, og da må jeg gjøre deres jobb i tillegg til min. Det er en beintøff jobb med mye stress. Men jeg har elsket det og vokst utrolig mye i jobben og på alle utfordringene.Anonymous poster hash: f944f...f8d Jeg tror endel mennesker ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon. Bl.a frosken har trolig ikke hatt kroniske smerter. Litt vondter har alle av og til, men å ha kroniske smerter er ekstremt slitsomt i tillegg til at det er vondt. Det er bare du som vet hvor vondt du har. Det jeg vet er at du ikke blir bedre av å presse deg. Antageligvis blir du bare værre. Da står du der alene, helt uten mulighet til å bli bra. Lytt til kroppen din, sier den at det er nok så er det nok. Ingen kommer til å takke deg den dagen du ikke klarer noe mer. Om du ikke kan jobbe mer enn 3 timer pr dag så er kanskje 2,5 time passe. Men ikke 4 eller 7. Du skal ikke være helt utslitt når du kommer hjem fra jobb. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 Skrevet 2. september 2015 Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre med mine plager og null utdannelse?Anonymous poster hash: f944f...f8d Kall inn fagforeningen. Som arbeidstakere har dere visse rettigheter når det jgelder bl.a. pauser. Anonymous poster hash: eb002...be5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 Skrevet 2. september 2015 Der går ikke i min job.Anonymous poster hash: f944f...f8d Hvorfor har du og din lege da kommet frem til at det er nettopp slik du skal jobbe? 3 timer pr. dag? Skjønner ingenting av dette jeg. Om du ikke selv klarer å formidle til arbeidsgiver at dette er det du skal arbeide i sykemeldingsperioden slik at han/hun skaffer andre til å ta vakter så får du be legen som har sykemeldt deg og som mener at du kun skal jobbe 3 timer til å kontakte arbeidsgiveren din Anonymous poster hash: e9093...fb8 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Jeg tenker at det er mange forhold som spiller inn.Som du vet, så har jeg beundret din evne til å holde deg i arbeid, og jeg tror faktisk det har vært (selv om det kanskje ikke alltid føles sånn) en bidragsyter til at du klarer deg så godt som du faktisk gjør til tross for alt du sliter med.Men når det gjelder å ikke respektere en gradert sykmelding: Det er faktisk ikke lov. Verken for deg eller for arbeidsgiver. Og det synes jeg du skal argumentere med. Når du er 50% sykmeldt har du ikke anledning til å jobbe mer enn 37,5 x 0,5 = 18,75 timer pr uke. Du mottar penger fra NAV for det resterende. Du kan ikke få penger dobbelt opp. Og du kan heller ikke jobbe gratis (gitt at du hadde blitt lønnet for 18,75 timer og jobbet 22).Skjønner at du jobber i en liten bedrift (selv om selskapet er stort). Er det franchise eller eid av selve kjeden? Da blir man på en måte en del av en liten familie, og det er ikke like enkelt å hente inn ekstra personell. Problemstillingen er vanlig, men svaret er enkelt. Du må lære deg å drite i akkurat det og la din egen situasjon veie tyngst. Hvis bedriften du jobber i er eid av kjeden sentralt, så synes jeg faktisk du skal ta kontakt med noen som jobber med HMS der, og forklare at du opplever å bli utsatt for et press om å gjøre avvik fra sykmeldingen du har fått. De vil sannsynligvis ta situasjonen ytterst på alvor.Jeg ville ikke blitt 100% sykmeldt hvis det kan unngås. Å bevare arbeidsevnen er meget viktig. I tillegg har NAV bestemmelser rundt at det skal svært mye til for å få være 100% sykmeldt lengre enn to måneder. Jeg synes det er viktig at du bruker tiden du ikke jobber (altså timene du er gradert sykmeldt) på aktivt arbeid med å få det bedre, og ikke at tiden brukes på husarbeid, bekymringer, osv. Det kan være lurt å snakke med noen om et strukturert treningsopplegg som er godt for både kropp og psyke. Formålsløse bekymringer krever, i alle fall av meg, langt mer energi enn arbeid gjør. 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Jeg tror endel mennesker ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon. Bl.a frosken har trolig ikke hatt kroniske smerter. Litt vondter har alle av og til, men å ha kroniske smerter er ekstremt slitsomt i tillegg til at det er vondt. Det er bare du som vet hvor vondt du har. Det jeg vet er at du ikke blir bedre av å presse deg. Antageligvis blir du bare værre. Da står du der alene, helt uten mulighet til å bli bra. Lytt til kroppen din, sier den at det er nok så er det nok. Ingen kommer til å takke deg den dagen du ikke klarer noe mer. Om du ikke kan jobbe mer enn 3 timer pr dag så er kanskje 2,5 time passe. Men ikke 4 eller 7. Du skal ikke være helt utslitt når du kommer hjem fra jobb.Pussig at du anser seg som mer kompetent på det å ha kroniske smerter enn andre. Såvidt jeg har forstått så har ikke du klart å finne løsninger som gjør at du klarer å jobbe med dine smerter. Jeg har klart å finne løsninger, (og jeg har adskillig flere års erfaring med kroniske smertetilstander enn du har). Argumentet "du har ikke hatt like vondt som meg, derfor skjønner du ingenting", fungerer dårlig når du ikke vet noe om de du diskuterer med. 1 Siter
Trine Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Pussig at du anser seg som mer kompetent på det å ha kroniske smerter enn andre. Såvidt jeg har forstått så har ikke du klart å finne løsninger som gjør at du klarer å jobbe med dine smerter. Jeg har klart å finne løsninger, (og jeg har adskillig flere års erfaring med kroniske smertetilstander enn du har). Argumentet "du har ikke hatt like vondt som meg, derfor skjønner du ingenting", fungerer dårlig når du ikke vet noe om de du diskuterer med. Jeg anser meg ikke som mer kompetent enn andre med kroniske smerter. Men jeg klarer da lese hva ts skriver og ikke tro jeg kan mer om hns situasjon enn vedkommende gjør selv. Jeg forstår ikke hva det å klare å finne en løsning eller ikke har med saken å gjøre. Din og min situasjon er ikke like. Fint at du har funnet en løsning, men det er ikke alle som gjør det. Uansett mener jeg at å si at det ikke har noen betydning om man jobber 3 eller 4 timer er i overkant arrogant når ts, som tross alt er den eneste som kjenner situasjonen, skriver at det utgjør en stor forskjell og legen i tillegg mener hn ikke bør jobbe mer enn 2,5 t pr dag.Hvordan vet du at du har adskillig flere års erfaring med kroniske smerter enn meg? Du vet ikke hvor mange år jeg har gått med smerter. Den kommentaren er bare barnslig. Dessuten har ikke antall år noe å si. Det finnes ulike typer smerter. Noen kan man lindre, andre kan man ikke lindre. Folk har også ulik smertegrense og ulik belastning i jobb. Jeg har aldri sagt at du ikke har hatt like vondt som meg. Det er det ingen av oss som vet. Men du viser tydelig at du ikke forstår ts så da er det nærliggende å tro at du ikke har slitt med særlig store smerter. Alle er ikke som deg frosken. Selv om du tydeligvis får til alt så betyr ikke det at alle andre også gjør det. Jeg syns at om du skal komme med råd så får du ta stilling til det ts skriver og ikke kun dine egne erfaringer. 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Jeg anser meg ikke som mer kompetent enn andre med kroniske smerter. Men jeg klarer da lese hva ts skriver og ikke tro jeg kan mer om hns situasjon enn vedkommende gjør selv. Jeg forstår ikke hva det å klare å finne en løsning eller ikke har med saken å gjøre. Din og min situasjon er ikke like. Fint at du har funnet en løsning, men det er ikke alle som gjør det. Uansett mener jeg at å si at det ikke har noen betydning om man jobber 3 eller 4 timer er i overkant arrogant når ts, som tross alt er den eneste som kjenner situasjonen, skriver at det utgjør en stor forskjell og legen i tillegg mener hn ikke bør jobbe mer enn 2,5 t pr dag.Hvordan vet du at du har adskillig flere års erfaring med kroniske smerter enn meg? Du vet ikke hvor mange år jeg har gått med smerter. Den kommentaren er bare barnslig. Dessuten har ikke antall år noe å si. Det finnes ulike typer smerter. Noen kan man lindre, andre kan man ikke lindre. Folk har også ulik smertegrense og ulik belastning i jobb.Jeg har aldri sagt at du ikke har hatt like vondt som meg. Det er det ingen av oss som vet. Men du viser tydelig at du ikke forstår ts så da er det nærliggende å tro at du ikke har slitt med særlig store smerter. Alle er ikke som deg frosken. Selv om du tydeligvis får til alt så betyr ikke det at alle andre også gjør det. Jeg syns at om du skal komme med råd så får du ta stilling til det ts skriver og ikke kun dine egne erfaringer.Du trenger ikke å like måten jeg svarer på, jeg liker ikke måten du svarer på heller. Jeg kommer til å fortsette å svare på den måten jeg har tro på er konstruktivt. 0 Siter
Trine Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Du trenger ikke å like måten jeg svarer på, jeg liker ikke måten du svarer på heller. Jeg kommer til å fortsette å svare på den måten jeg har tro på er konstruktivt. Det må du jo gjerne gjøre, men da må du også regne med å få høre det. Du burde også klare å svare på spørsmål til dine kommentarer 0 Siter
Høstløv Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 (endret) Det må du jo gjerne gjøre, men da må du også regne med å få høre det. Du burde også klare å svare på spørsmål til dine kommentarer Endret 3. september 2015 av Høstløv Trådstarter spurte i overskriften om andre sin mening. Alle har ulike meninger, la det være slik uten å lage noe drama av det. 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Så vidt jeg husker, så stilte du kun ett spørsmål til meg i ditt innlegg, og det var hvordan jeg kunne vite at jeg hadde flere års erfaring med kroniske smerter enn deg. Det vet jeg ut i fra hva du har skrevet på dol om ditt liv. Du mente min kommentar var barnslig, men i så fall bør du kanskje reflektere over hva du selv skrev som utløste kommentaren. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Hm. Vanskelig spørsmål. I lignende situasjoner har jeg selv hatt et kort møte med både arbeidsgiver og legen/ behandler. Nå vet ikke jeg hvor mye din sjef vet om din helsesituasjon. Men det høres ut som om du er en stor ressurs i jobben din, og at du jobber hardt når du først er i stand til det. Av den grunn skulle en tro at en arbeisgiver ville legge mer til rette for en slik ansatt , og ikke presse noen mer enn personen og legen har bestemt på forhånd. Det høres ut som om sjefen din ikke tar nok hensyn til deg , og det høres ikke bra ut. Det er kommunikasjonen i mellom sjefen og deg som arbeidstaker som er hovedproblemet , vil jeg tro da. Kanskje sjefen din er selve problemet i denne jobbsituasjonen, som ikke virker å ta din sykemelding på alvor. Selve problemet kan ikke være antall timer pr. dag, selv om det har en stor betydning også, helt klart. Du nevner at lignende har hendt før. Hvis denne dårlige kommunikasjonen forsetter som det samme, så vet man hva som kommer til å hende eller tar jeg feil her ? Ærlighet vinner etter min erfaring alltid i lengden, og kanskje sjefen din behøver en ekstra dose med det for å virkelig klare å forstå din situasjon bedre, for det virker som om denne sjefen ikke helt klarer å oppfatte at du har en sykemelding av en god grunn. Kanskje h*n bør prate med legen din i tillegg slik at det h*n forstår at dette er alvor og ikke noe annet fra din side , som en hardtarbeidende ansatt. Sjefen din kommer til å forstå, etter å ha fått det inn med teskje. Hvis ikke, anbefales det sterkt å få en annen, mer mennesklig sjef...Kun min mening. 0 Siter
Trine Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Også skrev jeg at jeg ikke forsto hva du ville fram til med kommentaren om å finne løsninger. Det at jeg ikke har funnet en løsning med jobb.Så du mener at du vet mer om mitt liv enn det jeg selv gjør, på bakgrunn av hva jeg har skrevet på dol? Spenstig! Du vet ikke engang en promille om mitt liv.Hva som utløste kommentaren din? Den kan vi fra langt frk frosk. Så kan jo du reflektere over hva som utløste min kommentar o.s.v o.s.v. 0 Siter
Høstløv Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 Også skrev jeg at jeg ikke forsto hva du ville fram til med kommentaren om å finne løsninger. Det at jeg ikke har funnet en løsning med jobb.Så du mener at du vet mer om mitt liv enn det jeg selv gjør, på bakgrunn av hva jeg har skrevet på dol? Spenstig! Du vet ikke engang en promille om mitt liv.Hva som utløste kommentaren din? Den kan vi fra langt frk frosk. Så kan jo du reflektere over hva som utløste min kommentar o.s.v o.s.v.det er helt utrolig hvordan du greier å få mange tråder til bare å handle om deg, ditt liv og dine meninger og synspunkter. 0 Siter
Trine Skrevet 3. september 2015 Skrevet 3. september 2015 det er helt utrolig hvordan du greier å få mange tråder til bare å handle om deg, ditt liv og dine meninger og synspunkter.Hæ???? Det er utrolig hvordan andre får tråder til å handle om meg og hvordan jeg får skylda for det. Gi faen ikke meg skylda for dette! 0 Siter
laban Skrevet 4. september 2015 Skrevet 4. september 2015 Så du mener at du vet mer om mitt liv enn det jeg selv gjør, på bakgrunn av hva jeg har skrevet på dol? Spenstig! Du vet ikke engang en promille om mitt liv.frosken påsto vel ikke det, bare at hun hadde lenger erfaring med smerter - og det trenger hun jo bare vite alderen din for å hevde . Hvis hun f.eks. er nesten dobbelt så gammel som deg, kan det jo tenkes at det stemmer, uten at det er noen vinner og taper i saken av den grunn.I en tråd med overskriften "Hva hadde du gjort?" finnes det ikke noen riktige eller gale svar. 0 Siter
Trine Skrevet 4. september 2015 Skrevet 4. september 2015 frosken påsto vel ikke det, bare at hun hadde lenger erfaring med smerter - og det trenger hun jo bare vite alderen din for å hevde . Hvis hun f.eks. er nesten dobbelt så gammel som deg, kan det jo tenkes at det stemmer, uten at det er noen vinner og taper i saken av den grunn.I en tråd med overskriften "Hva hadde du gjort?" finnes det ikke noen riktige eller gale svar. Joda, men det er ikke tilfellet her. Frosken tror at jeg har hatt kroniske smerter i underkant av 10 år fordi det er de smertene jeg har fortalt om her. Så, om hun er skitgammel eller hatt kroniske smerter omtrent hele livet så er jo din teori grei. Men jeg forstår fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre, hvor lenge man har hatt smerter.Ingen har vel heller påstått at det finnes noen riktige og gale svar. Hadde man skrevet "jeg ville gjort...." så hadde det jo vært greit, men å påstå masse om ts, selv om ts sier noe annet, også i tillegg blande inn andre har ingenting med "hva hadde du gjort" å gjøre. Jeg fikk en følelse av at svarene ikke hjalp ts, men heller gjorde situasjonen værre. Det syns jeg er unødvendig. Da er det kanskje på tide å faktisk lese hva ts skriver og slutte å anta. 0 Siter
laban Skrevet 4. september 2015 Skrevet 4. september 2015 (endret) Frosken tror at jeg har hatt kroniske smerter i underkant av 10 år fordi det er de smertene jeg har fortalt om her. Så, om hun er skitgammel eller hatt kroniske smerter omtrent hele livet så er jo din teori grei.Ingen har vel heller påstått at det finnes noen riktige og gale svar. Hadde man skrevet "jeg ville gjort...." så hadde det jo vært greit, men å påstå masse om ts, selv om ts sier noe annet, også i tillegg blande inn andre har ingenting med "hva hadde du gjort" å gjøre. Når det gjelder å blande inn andre, var jo du som først skrev at "Bl.a frosken har trolig ikke hatt kroniske smerter." Da er det jo ikke så rart om hun svarer på akkurat det. Jeg har ingen teori om alderen deres, jeg mener bare at hun ikke påsto at hun visste alt om livet ditt.Jeg er ikke ute etter å helle bensin på bålet, jeg mener bare at i en tråd som stiller et såpass åpent spørsmål som "Hva vill du gjort?" , må det være lov å svare ganske fritt. Endret 4. september 2015 av laban 0 Siter
Solemnity Skrevet 4. september 2015 Skrevet 4. september 2015 TS, jeg tenker ofte at du starter emner hvor du ikke egentlig er åpen for løsninger eller innspill - hvor du mener du har forsøkt alt annet og alle forslag er umulige å gjennomføre for deg. Da undrer jeg meg over hva du egentlig ønsker når du starter et innlegg. Har du noen tanker om det?I forhold til sykemelding og arbeidstimer, så må man enten sette ned foten eller man må finne et kompromiss som fungerer for arbeidsgiver også. Jeg kan forstå hans/hennes situasjon; det ER vanskelig å tilpasse slik at noen kan jobbe tre timer hver dag om det er snakk om skiftarbeid. Det jeg synes du kan gjøre klart, og også forholde deg til selv, er at du ikke vil ta på deg andres oppgaver lenger. Det er sjefens ansvar å ta for seg de som ikke gjør jobben sin og handle ut i fra det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.