Gå til innhold

alvorlige PMS symptomer

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er en kvinne på 36 år som har slitt med veldig sterke PMS plager i mange år. De ble utløst av en abort. De starter før eggløsning og varer helt til jeg har fått mensen. Jeg har sterke psykiske og fysiske plager, og er ekstremt trøtt. Konsentrasjonsvansker og problemer med hukommelse sammen med trøtthet gjør det nesten umulig å fungere på jobben. Når jeg har eggløsning er jeg sengeliggende, og føler meg helt i oppløsning. Det går utover jobb, familieliv og sosialliv. Jeg er kjempefortvilet, og har snakket både med fastlege og flere gynekologer, uten at det virker som noen har god nok kunnskap om hva dette er og hvordan det kan behandles. Etter å ha lest meg opp på PMS har jeg forsøkt p-piller uten effekt, SSRI som dempet psykiske og fysiske symptomer noe, mens trøttheten og de kognitive plagene er like sterke. For et halvt år siden begynte jeg på Procren og Estradot, og dette har hjulpet, men jeg sliter med bivirkninger av medisinene. Nå har jeg fått muligheten til å operere bort eggstokker og livmor, men det virker ikke som legene jeg har snakket med vet helt om dette vil hjelpe meg. Har du noen råd til hva dette er og hvilken behandling som kan hjelpe meg? 

På forhånd takk for hjelpen! 

Anonymkode: da063...179

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407401-alvorlige-pms-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Litt rart at du får plager før eggløsning, for PMS er plager som kommer etter eggløsning i den periode hvor eggstokkene produserer hormonet progesteron. Symptomene kan veksle fra kvinne til kvinne, men hos den enkelte kvinne gjentar det seg fra syklus til syklus. Man vet ikke sikkert hva som utløser symptomene, og det er ikke en behandling som kan hjelpe alle. Endring av livsstil med mindre stress, mer mosjon og søvn kan være effektivt. Tilskudd av kalsium og B-6 vitamin kan hjelpe noen. P-piller kan forsøkes. SSRI (lykkepiller) tatt i den plagsomme periode er effektiv, men kan gi bivirkninger. Du bruker nå Procren som setter eggstokkene ut av funksjon og skaper samme hormonelle forhold som etter overgangsalderen. Det er effektivt for PMS, men gir i stedet bivirkninger som hetetokter og dårlig søvn. Å tenke på å fjerne eggstokkene, er en dårlig ide. Det vil øke symptomene på overgangsalder og øke risiko for beinskjørhet, hjerte-kar sykdommer, Alzheimer og Parkinson. Jeg foreslår at du fortsetter med Procren og øker østrogentilskuddet (Estradot) til du ikke har symptomer. Du bør få satt inn en hormonspiral for å hindre uheldig østrogeninnvirkning på livmorslimhinnen.

Jeg håper at du finner en gynekolog som kan hjelpe deg så du unngår fjerning av eggstokker som bare vil skape nye problemer og utsette deg for andre plager. PMS forsvinner ved overgangsalderen, og eggstokkene kan tilføre viktige hormoner i mange år etter den tid.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...