Gå til innhold

Hb og tvillingsvangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei !

Jeg er nå gravid med tvillinger i uke 31. I dag ble Hb målt til 9.5. ( ble målt i armen ).

Synes selv at jeg puster mer besværet og er mer trett, og har tatt dette som en naturlig følge av at barna i magen krever sin plass.

Vil du si at jeg har lav Hb, eller er den normal med tanke på tvillingsvangerskapet ?

Hvis du mener Hb er for lav, hvilket jerntilskudd bør jeg bruke ( i tillegg til å ha et jernrikt kosthold ? )

Kan den evt. lave Hb ha innvirkning på min respirasjon, samt på barnas oksygentilførsel ?

Jeg får i meg svært lite væske. Vil dette ha noen innvirkning på Hb- verdien ?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40749-hb-og-tvillingsvangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Man legger ikke så stor vekt på hb-verdier som er lave med tanke på anemi (blodfattighet). Det er først og fremst serum ferritin (jernlagrene) som indikerer at du evt. skulle trengt tilskudd av jern. Grunnen til at man måler hb så ofte i svangerskapet, er i hovedsak for å følge opp de som har en tendens til høy hb, over 13,5.

At du får i deg lite væske, har neppe noen betydning på hb-verdien din. Ved skikkelig væskemangel, vil man evt. kunne se en forhøyet hb-verdi. Du bør uansett prøve å drikke mye mer enn du kanskje orker. Det vil bl.a. medføre at du føler deg litt piggerej, selv om det absolutt ikke er å forvente at en tvillingmor er i topp form i uke 31. Det er en kjempebragd og skikkelig stor anstrengelse for hele systemet å bære på to stykker når du har kommet så langt. Håper det ikke er forventet at du skal gjøre så mye mer enn å ruge nå fram til fødselen. Grunnen til at du føler deg tungpustet vil jeg anta har sammenheng med med at barna presser oppover og at det blir vanskelig å ta i bruk lungefunksjonen til det fulle. Prøv uansett å puste så langt ned i magen som du klarer. Det går an å puste med bukmuskulaturen selv om barna presser på.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege og finne ut om dine jernlagre var lave da de sansynligvis ble målt tidlig i svangerskapet. Var de relativt lave allerede da, er det nok grunn til å begynne med et jerntilskudd. Det er altså ikke vanlig å starte med slik behandling kun på bakgrunn av en lav hb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...