Gå til innhold

Brist i finger?

Anbefalte innlegg

Venstre langfinger har vært litt rar de siste månedene. Den har vært litt hoven, litt øm, men jeg kan ikke huske at jeg har gjort noe spesielt med den. Den siste uka har jeg lagt mye mer merke til den, og  jeg kjenner nå at smerten er litt mer skarp, på det midterste leddet. Ikke vondt når jeg trykker direkte på, men når jeg vrir fingeren sideveis, er det vondt. Så alle skrubevegelser (syltetøyglass, pepperkvern, melkekartong osv) er vonde.

Er det noe å gjøre med dette da tro? Dersom det var brudd, er det sikkert grodd nå (om enn bittelitt skjevt?). Dersom det var/er brist, burde jeg kanskje tapet fingeren et par uker - ellers er det vel ingenting å gjøre? Litt flaut å gå til legen og si at den har vært vondt siden i vår...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407495-brist-i-finger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt en skade på mitre fingerledd selv, men det var en treningsskade. Legen bare bad meg bare trene fingrene og klemme på en ball så skulle det bli bra igjen. Har tatt måneder men det kommer seg litt etter hvert. Leddet er nå litt bredere enn de andre men pyttsann.

Aldri flaut å gå til legen for noe, bedre å sjekke noe hvis man uroer seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407495-brist-i-finger/#findComment-3650066
Del på andre sider

Har hatt en skade på mitre fingerledd selv, men det var en treningsskade. Legen bare bad meg bare trene fingrene og klemme på en ball så skulle det bli bra igjen. Har tatt måneder men det kommer seg litt etter hvert. Leddet er nå litt bredere enn de andre men pyttsann.

Aldri flaut å gå til legen for noe, bedre å sjekke noe hvis man uroer seg.

Å klemme på en ball er temmelig vondt. Å vri eller klemme på en klut også, og vri av korken på tannkremtuben (...!) :-D

La spesielt merke til dette i går og i dag, når jeg akkurat hadde skrevet om det. Fingeren var vond da jeg våknet, men ble litt bedre etter som jeg kom meg i bevegelse. Merkelig. Jeg får samle opp litt småting og nevne det for legen en gang. Gidder ikke gå til lege bare for det. Men tror du jeg burde tape den til ringfingeren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407495-brist-i-finger/#findComment-3650169
Del på andre sider

Å klemme på en ball er temmelig vondt. Å vri eller klemme på en klut også, og vri av korken på tannkremtuben (...!) :-D

La spesielt merke til dette i går og i dag, når jeg akkurat hadde skrevet om det. Fingeren var vond da jeg våknet, men ble litt bedre etter som jeg kom meg i bevegelse. Merkelig. Jeg får samle opp litt småting og nevne det for legen en gang. Gidder ikke gå til lege bare for det. Men tror du jeg burde tape den til ringfingeren?

Tror du bør unngå å låse den og heller prøve å bevege den litt trass smertene.  

Ellers pleier gjerne slike ting å være vonde om morgenen, ikke merkelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407495-brist-i-finger/#findComment-3650173
Del på andre sider

Jeg tror at om det hadde vært brudd så hadde det ikke gjort vondt lenger, med mindre det er en benbit som klemmer på sener/nerver. Det er litt forskjellig behandling av brekte fingre. Jeg fikk beskjed om å tape den til fingeren ved siden av og gå sånn til det ikke var vondt lenger. Tok ca 3 uker. Ei jeg jobbet med før måtte nagle fingeren og fikk gips. Jeg tenker at du kanskje har skadet en sene. Slike ting kan ofte være vondt lenge. Jeg skadet håndleddet en gang og ventet 2 uker før jeg dro til legen. De fant ikke noe galt, men mente at siden det ikke hadde hjulpet å bruke håndleddet så måtte jeg prøve å holde det i ro. Legen forsto at jeg ikke kom til å holde den i ro ettersom det var umulig i min jobb så sniken gipset leddet. Etterhvert fikk jeg en gips som jeg kunne ta av når jeg ikke var på jobb. Det gikk seg til etterhvert. Legen mente det kunne være bone bruise (blåmerke på benet). Skjønner godt at du ikke vil gå til legen med det. Jeg skadet albuen for en uke siden. Har time hos legen etterpå, flyr dit en gang i mnd, men vet ikke om jeg tør nevne det fordi det sikkert er noe som går over av seg selv. Du kan jo prøve å tape den i et par uker og se om det hjelper. Noen skader trenger ro mens andre trenger bevegelse. Bevegelse har jo tydeligvis ikke fungert i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407495-brist-i-finger/#findComment-3650179
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...