AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Da jeg parkerte slik jeg pleier i dag på en oppmerket plass jeg parkerer på hver dag, ble jeg plutselig svært høyt ropt på.En dame ropte, "Hei, du parkerte på handikap-plass, vet du det?"Jeg svarte ganske raskt, "Ja", så gikk jeg, men så ropte hun igjen, nå dette:"og det driter du i", jeg tenkte meg om, for jeg forstår hva driter i, betyr, og jeg svarte "nei", samtidig snudde jeg meg høflig rundt i den retning hun befant seg.så gikk jeg videre, men damen ropte igjen, noe om at jeg dreit vel i det.da tenkte jeg at jeg må forklare, så jeg stoppet opp, snudde meg rundt, i hennes retning, smilte, bukket lett og høflig, og ropte, ikke så høyt da det var ca 7 meter mellom oss at grunnen var ...(jeg brukte ikke hennes stemme nivå av flere grunner)så min sykdom/handikap osv... damen nikket så til meg, det syns jeg var greit, men det jeg ikke syns er så ok, er at jeg må sto på gaten og forklare for privatpersoner, at jeg er halvt døv med mye mer. (det er første gangen dette skjer meg, men antar hun har snakket til flere)Jeg syns heller ikke det var hyggelig å si "det driter vel du i", dette er jo ikke en vanlig måte å snakke til mennesker på, og nå som jeg har tenkt meg om betyr vel dette at hun var sint fra starten, da hun ropte på meg. Siden jeg så hvilket sted hun kom fra, kan jeg prøve å se etter henne, jeg la merke til noen detaljer,(hun hadde veldig langt svart hår til å være ca 60 år) samt stemmen, og da kan jeg jo forklare om jeg ser henne igjen, at jeg ikke liker at man bruker ord som "driter i" samt står på minst 7 meters avstand og krever svar om hvilke handikap jeg har. Det er jo litt diskriminerende på en måte, kanskje er det ikke det, det vet jeg ikke, men jeg opplevde det sånn der og da. Jeg er kun åpen om mine handikap med de som kjenner meg godt, de trenger forklaringer, kan jeg slippe si noe om det, foretrekker jeg det, og jeg liker ikke å måtte rope de ut på en sånn måte.Og jeg vet jo ikke hvem andre som fikk med seg rekken av handikap jeg måtte rope over en avstand på ca 7 meter at jeg hadde. Men det jeg tenkte da jeg gikk, for jeg følte det litt ubehagelig, det var at det nok mer var oppklarende for evt andre som kjenner meg, og ser meg til daglig, men jeg håper denne damen ikke driver sånn med andre mennesker. Jeg tåler det kanskje bedre enn mange andre, jeg blir bare lei meg, men så glemmer jeg det og går videre, det er ikke alle som har det så enkelt. Anonymkode: 85137...579 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Da jeg parkerte slik jeg pleier i dag på en oppmerket plass jeg parkerer på hver dag, ble jeg plutselig svært høyt ropt på.En dame ropte, "Hei, du parkerte på handikap-plass, vet du det?"Jeg svarte ganske raskt, "Ja", så gikk jeg, men så ropte hun igjen, nå dette:"og det driter du i", jeg tenkte meg om, for jeg forstår hva driter i, betyr, og jeg svarte "nei", samtidig snudde jeg meg høflig rundt i den retning hun befant seg.så gikk jeg videre, men damen ropte igjen, noe om at jeg dreit vel i det.da tenkte jeg at jeg må forklare, så jeg stoppet opp, snudde meg rundt, i hennes retning, smilte, bukket lett og høflig, og ropte, ikke så høyt da det var ca 7 meter mellom oss at grunnen var ...(jeg brukte ikke hennes stemme nivå av flere grunner)så min sykdom/handikap osv... damen nikket så til meg, det syns jeg var greit, men det jeg ikke syns er så ok, er at jeg må sto på gaten og forklare for privatpersoner, at jeg er halvt døv med mye mer. (det er første gangen dette skjer meg, men antar hun har snakket til flere)Jeg syns heller ikke det var hyggelig å si "det driter vel du i", dette er jo ikke en vanlig måte å snakke til mennesker på, og nå som jeg har tenkt meg om betyr vel dette at hun var sint fra starten, da hun ropte på meg. Siden jeg så hvilket sted hun kom fra, kan jeg prøve å se etter henne, jeg la merke til noen detaljer,(hun hadde veldig langt svart hår til å være ca 60 år) samt stemmen, og da kan jeg jo forklare om jeg ser henne igjen, at jeg ikke liker at man bruker ord som "driter i" samt står på minst 7 meters avstand og krever svar om hvilke handikap jeg har. Det er jo litt diskriminerende på en måte, kanskje er det ikke det, det vet jeg ikke, men jeg opplevde det sånn der og da. Jeg er kun åpen om mine handikap med de som kjenner meg godt, de trenger forklaringer, kan jeg slippe si noe om det, foretrekker jeg det, og jeg liker ikke å måtte rope de ut på en sånn måte.Og jeg vet jo ikke hvem andre som fikk med seg rekken av handikap jeg måtte rope over en avstand på ca 7 meter at jeg hadde. Men det jeg tenkte da jeg gikk, for jeg følte det litt ubehagelig, det var at det nok mer var oppklarende for evt andre som kjenner meg, og ser meg til daglig, men jeg håper denne damen ikke driver sånn med andre mennesker. Jeg tåler det kanskje bedre enn mange andre, jeg blir bare lei meg, men så glemmer jeg det og går videre, det er ikke alle som har det så enkelt.Anonymkode: 85137...579Det var greit å svare 'nei' på påstanden om at du dreit i at det var H-plass, noen ytterligere forklaring var på ingen måte nødvendig å gi til en privatperson. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Forstår ikke hvorfor folk med asperger trenger handikap-parkeringsplasss. Anonymkode: 7a72d...4b2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg er enig med Xtra, du behøver ikke gi noen forklaring. Jeg ville nok bare sagt at jeg har lov å stå der eller bedt henne ta en titt i frotruta. Men det er ikke så lett, når man står der, å tenke ut hva man burde si. Men du behøver absolutt ikke forklare deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Da jeg parkerte slik jeg pleier i dag på en oppmerket plass jeg parkerer på hver dag, ble jeg plutselig svært høyt ropt på.En dame ropte, "Hei, du parkerte på handikap-plass, vet du det?"Jeg svarte ganske raskt, "Ja", så gikk jeg, men så ropte hun igjen, nå dette:"og det driter du i", jeg tenkte meg om, for jeg forstår hva driter i, betyr, og jeg svarte "nei", samtidig snudde jeg meg høflig rundt i den retning hun befant seg.så gikk jeg videre, men damen ropte igjen, noe om at jeg dreit vel i det.da tenkte jeg at jeg må forklare, så jeg stoppet opp, snudde meg rundt, i hennes retning, smilte, bukket lett og høflig, og ropte, ikke så høyt da det var ca 7 meter mellom oss at grunnen var ...(jeg brukte ikke hennes stemme nivå av flere grunner)så min sykdom/handikap osv... damen nikket så til meg, det syns jeg var greit, men det jeg ikke syns er så ok, er at jeg må sto på gaten og forklare for privatpersoner, at jeg er halvt døv med mye mer. (det er første gangen dette skjer meg, men antar hun har snakket til flere)Jeg syns heller ikke det var hyggelig å si "det driter vel du i", dette er jo ikke en vanlig måte å snakke til mennesker på, og nå som jeg har tenkt meg om betyr vel dette at hun var sint fra starten, da hun ropte på meg. Siden jeg så hvilket sted hun kom fra, kan jeg prøve å se etter henne, jeg la merke til noen detaljer,(hun hadde veldig langt svart hår til å være ca 60 år) samt stemmen, og da kan jeg jo forklare om jeg ser henne igjen, at jeg ikke liker at man bruker ord som "driter i" samt står på minst 7 meters avstand og krever svar om hvilke handikap jeg har. Det er jo litt diskriminerende på en måte, kanskje er det ikke det, det vet jeg ikke, men jeg opplevde det sånn der og da. Jeg er kun åpen om mine handikap med de som kjenner meg godt, de trenger forklaringer, kan jeg slippe si noe om det, foretrekker jeg det, og jeg liker ikke å måtte rope de ut på en sånn måte.Og jeg vet jo ikke hvem andre som fikk med seg rekken av handikap jeg måtte rope over en avstand på ca 7 meter at jeg hadde. Men det jeg tenkte da jeg gikk, for jeg følte det litt ubehagelig, det var at det nok mer var oppklarende for evt andre som kjenner meg, og ser meg til daglig, men jeg håper denne damen ikke driver sånn med andre mennesker. Jeg tåler det kanskje bedre enn mange andre, jeg blir bare lei meg, men så glemmer jeg det og går videre, det er ikke alle som har det så enkelt.Anonymkode: 85137...579Har du parkeringstillatelse (det blå kortet) for bevegelseshemmede? Slik til å legge i frontruta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Ok,Jeg trodde jeg måtte oppklare, det kjentes sånn da, det var dumt av meg, er redd andre skal oppfatte at jeg er uhøflig, så det er nok grunnen til at jeg ville oppklare og svare. Anonymkode: 85137...579 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg er enig med Xtra, du behøver ikke gi noen forklaring. Jeg ville nok bare sagt at jeg har lov å stå der eller bedt henne ta en titt i frotruta. Men det er ikke så lett, når man står der, å tenke ut hva man burde si. Men du behøver absolutt ikke forklare deg.Nei det er akkurat sånn,man kan i ettertid tenke at man kunne svart bedre, men der og da, i situasjonen greier ikke jeg å tenke fort nok. Anonymkode: 85137...579 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Har du parkeringstillatelse (det blå kortet) for bevegelseshemmede? Slik til å legge i frontruta?Ja det stemmer. Anonymkode: 85137...579 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Forstår ikke hvorfor folk med asperger trenger handikap-parkeringsplasss.Anonymkode: 7a72d...4b2Det er pga av at feks jeg ikke greier ta offentlig kommunikasjon særlig bra,jeg kan greie det, men det tar så mye krefter at jeg i så fall heller blir hjemme og ikke går ut, og ordner ting.(jeg greier ikke forklare det så bra nå)det er mye jeg ikke får gjort om det blir så komplisert,Så at jeg feks greier studere og jobbe ved siden av min uføretrygd er mye pga av sånne ting, som at jeg lett kan kjøre og finne en parkeringsplass. (jeg føler meg trygg i bilen min) Men når jeg feks drar på kjøpesenter, parkerer jeg ikke på HC plass, da parkerer jeg der det er ledig, fordi jeg kan finne plass, bare jeg venter litt. Jeg bruker bare HC parkering hvis det er flere plasser, og det er det ved mitt studiested, de står ledige hele dagen, de fleste. Jeg bruker også HC plass ved bibloteket noen ganger, så jeg får gjort mer, fordi jeg ikke blir stresset. Sånn stort sett er det det fungerer. Anonymkode: 85137...579 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407501-parkeringstillatelse/#findComment-3650229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.