Gå til innhold

Voldsomme utbrudd med munnskåld/after gjennom ett år

Anbefalte innlegg

Jeg har i snart ett år hatt voldsomme, overlappende utbrudd med after/munnskåld på innsiden av munnen. Jeg har vært litt plaget med dette før også, i forbindelse med mens og stress, men da kun med ett eller to sår som går bort etter en viss tid. Nå har jeg mellom 4-8 sår i munnen samtidig og disse overlappes stadig av nye, slik at jeg stadig har mange sår i munnen. De kommer ofte på en side av munnen nede eller oppe på tannkjøttet. Jeg får også after på tungen, på spissen, under, på siden og bak ved tungeroten. Ved de største utbruddene blir lymfeknutene på den infiserte siden av halsen hovne og vonde. Sårene varierer fra bitte små til en cm. store kratre, men smerten er uansett like intens. Smertene er faktisk så voldsomme at jeg spiser betydelig mindre enn jeg eller gjør og går ned i vekt og at jeg har store utfordringer med å snakke normalt.

Jeg har ikke sår på lepper eller utenfor munnen. Alle after sitter på tannkjøtt eller tunge. Tannlegen har kontrollert sårene og bekrefter at det er snakk om after. Han henviste meg til oralspesialist, som var lite interessert og sa at "after er litt vrient". Jeg har også ved to anledninger gjennom siste år, nå sist for noen uker siden, tatt omfattende blodprøver, samt lungebilder og avføringsprøver, for å sjekke om det er noe annet galt med meg. Alle prøver er normale, bortsett fra at jeg er litt lav på D-vitamin og litt lav i jern (men ikke under referanseverdier).

Jeg forsøkte nå med velsignelse fra legen en kur med Prednisolon 20 mg. i tre dager (halvannen tablett), noe som tredje dag fikk effekt og jeg hadde fore-fem dager uten after. I natt kom de derimot tilbake og jeg har igjen fire, smertefulle sår i munnen.

Jeg har også forsøkt helsekostpreparatet Longo Vital som flere har nytte av mot after, men uten effekt for min del. Corsodyl hjelper heller ikke, ei kortisonholdig krem som jeg har fått til å bruke rett på sårene fra Volvat Medisinske senter. Jeg bruker riktig type tannkrem.

Munnen oppleves hypersensibel. Det er nesten som det svir på slimhinnene når jeg spiser frukt og grønnsaker og jeg får sår av de minste lille rift fra tannbørste eller tenner.

Jeg har ingen andre helseplager. Jeg er trebarnsmor og har et hektisk liv, men ikke mer enn slik andre har det. Jeg har et par matallergier, men disse er under kontroll og jeg holder meg borte fra disse matvarene. Jeg holder meg også borte fra matvarer som kan trigge after. Stress kan jeg ikke gjøre så mye med, men forsøker å ivareta meg selv og leve fornuftig på alle måter.

Nå er jeg desperat og føler at helsevesenet bare trekker på skuldrene av dette, men selv opplever jeg at hele hverdagen min er preget av sårene og jeg er heller ikke tilfreds med at det i så stor grad går ut over hva jeg spiser.

Alle råd mottas med takk.

Anonymkode: 34662...947

Fortsetter under...

Dette kan indikere dårlig immunforsvar, i min erfaring. Vært på kraftig antibiotikakur før dette? Jeg har selv opplevd det samme, og det ble helt borte etter jeg begynte å bruke probiotika og vitamin D. Sikkert greit å høre med legen også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...