Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 39 år og har vært til såkalt fraksjonert abrasio (utskrapning).,Pga tykk livmorslimhinne og mellomblødninger. Jeg har alltid hatt eggløsnings svikt,har innimellom normale sykluser som har gjort at jeg har fått barn.Etter operasjone sa ikke legen annet enn at prøven var sendt inn og at jeg vil få svar om 6 uker... Jeg tenker at dersom det er noe farlig fatt,er dette lenge å vente ?vet at flere har fått svar på slike prøver mye raskere. Er det bare kreft prøver de tar,eller er det andre ting som undersøkes også,når slike prøver tas? Jeg glemte å spørre legen om alt dette,derfor spør jeg her! Fikk ikke noe inntrykk av at han hadde sett noe galt,han sa bare at det var endel vev der inne. 

Anonymkode: c8839...281

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407521-utskrapning-av-livmorslimhinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det at du har sjeldne eggløsninger og tykk slimhinne tyder på at du har tilstanden ‘hyperplasi’ i livmoren. Det oppstår når det ikke dannes hormonet progesteron etter en eggløsning. Det er progesteron som holder kontroll med livmorslimhinnen og som ordner med reeglmessige blødninger hvor livmorslimhinnen renses ut. Hyperplasi er en godartet tilstand som vanligvis behandles med hormonet gestagen, evt med en hormonspiral. Det er mest sannsynlige forklaring. Kreft vil selvsagt bli utelukket ved vevsundersøkelsen. Livmorkreft er veldig sjelden hos kvinner under 50 år. Så jeg synes du skal ta det med ro og avvente prøvesvar, men det skaper alltid engstelse å vente på prøvesvar.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...