Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble uplanlagt gravid. Jeg er 29 år og første gangs gravid i uke 16. Jeg oppdaget dette i uke 6, og røkte da 10-15 røyk for dagen. Jeg begynte å redusere røykingen til 4-7  røyk i to uker, og  klarte å slutte i uke 8. jeg var da røykfri i 6 uker.  Så begynte jeg å røyke igjen, ca 1-3 røyk per dag i ca 10 dager. Har nå kastet røyke-pakka igjen. Jeg angrer veldig på at jeg har røykt, og jeg skammer meg. Jeg håper på å klare å slutte helt resten av svangerskapet. Mitt spørsmål er hvor skadelig er det for fosteret å røyke 1-3 sigaretter i ett par uker under graviditeten? hvor skadelig er det at man har røyket i første måned under svangerskapet?. jeg kan ikke finne noe svar på dette, eller noen studier eller forskning som kan gi noen eksakte tall på hvor mye faren er for de som røyker i første termin, eller de som røyker lite i svangerskapet. Det eneste jeg kunne finne var dette studiet: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15824:urolige-barn-hvis-mor-røyker&catid=123&Itemid=536. Her står det at risikoen for adferdsvansker ikke er økt for de som røyker færre enn 10 sigaretter daglig. er denne studien riktig? kan du gi meg noen linker til forskning og studier som er relatert til mine spørsmal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407591-graviditet-og-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Å si presis om og evt hvor meget fostre tar skade av at mor røyker, er ikke mulig. Det er så mange andre forhold som spiller inn her som kosthold, alkohol, livsstil osv. Her må man bruke litt sund fornuft. Da min generasjons kvinner var gravide (for 40-50år siden) røkte over halvparten av de gravide, og mange drakk også alkohol (det var den gang ikke kjent at det kunne skade fosteret). Og det ble jo bra folk ut av det! Det man sikkert vet er at fødselsvekten blir kanskje 200 gram mindre hvis den gravide røyker.

Jeg vil kunne gi deg linker både til positive og negative studier, men jeg synes at du skal konsentrere deg om ikke å røyke og leve sundt med godt kosthold, mosjon og null alkohol resten av graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...