AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Har hatt tre missed abortion på rad, hjertet stoppet rundt uke 6-7.. Er 37 år og har ingen barn fra før. Blir fort gravid, men ender galt hver gang. Har begynt utredning på sykehuset. Jeg har store mistanker om endometriose, sterke smerter i mage, mulig tarm og rygg/hoftebein. Mye smerter 3 av 4 uker i måneden, ekstra før eggløsning og mens. Kan endometriose og missed abortion ha en sammenheng? Legen sa at det ikke var noe vits i å sjekke ut siden jeg lett blir gravid og heller bør prøve å bli det igjen mens jeg venter på svar fra ulike blodprøver. Dessuten sa han at ikke endo var problemet siden jeg blir fort gravid. Bør jeg gå videre til et annet sykehus eller stole på at jeg bare bør prøve igjen. Et sterkt ønske om barn, opptar tankene mine hver dag og natt, men vet ikke hvor mange MA en klarer. Kan en evt operasjon og fjerning av arrvev gjøre slik at det kan være lettere å bære fram?På forhånd takk Anonymkode: d5705...4bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407667-missed-abortion-og-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Jeg er enig med din lege angående endometriose og 'habituell abort' (som du har nå med tre aborter på rekke). Du kan meget vel ha endometriose med de smerter du beskriver, men eneste måte å stille diagnose er kikkhullsoperasjon (laparoskopi). Ved endometriose er det vev av samme type som slimhinnen inne livmoren plassert i bukhulen, f.eks. på bukhinnen eller på eggstokkene. En tredel vil ha problem med å bli gravid, men det øker ikke risiko for abort. Ved barnløshet assosiert med endometriose er behandlingen prøverør (IVF). Etter tre aborter kan det startes utredning hos gynekolog som du har påbegynt, men ofte finne man ingen forklaring . Årsaken til abortene kan være din alder, at eggene er blitt gamle. Men en dag kan det løsne et bra egg som kan befruktes og vokse normalt. Så jeg er enig i at det er å stå på selv om det er en påkjenning med så mange aborter. Jeg går utfra at du tar folat, ikke røyker, helst ikke drikker og lever sunt?Ikke gi opp, lykke til.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407667-missed-abortion-og-endometriose/#findComment-3653516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.