AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er 26 år. Født to barn. Ser mange her inne har hatt lignende spm, så det er tydelig ikke helt ukjent for andre heller. Jeg blør etter samleie. Ikke veldig mye. Men det kommer noe på papiret de første gangene jeg er på do etter samleie. Friskt blod. Ikke slitt med dette før etter siste fødsel. Iallfall som jeg kan ha sett.Jeg har bare i år tatt to celleprøver. Bakterieprøve. Og innvendig ultralyd. Alt var normalt og prøvene kom også tilbake som normale. Har lest om ektopi, men verken legen eller gynekologen nevnte dette. Annet enn at jeg blødde under celleprøven. Spørsmålet er om jeg skal kreve noe mer utredning? Kan det være kreft selv om alle prøver er normale? Eller kan jeg stole på de når det er tatt flere? Bruker p piller. Anonymkode: 3300e...e5d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407741-bl%C3%B8dning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Som du selv er inne på, foreligger det sannsynligvis en 'ektopi' som betyr at slimhinnen fra innsiden av livmorhalsen har vokst ut på overflaten og dermed er i direkte kontakt med skjeden. Det er vanlig hos kvinner i fruktbar alder, spesielt de som tar p-pille, og hos gravide. Nevnte grupper har høyere østrogennivå som stimulerer slimhinnens vekst. Det er helt godartede forandringer, men som du opplever kan det oppstå blødning ved samleie eller ved treg avføring hvor det blir trykk på livmorhalsen. I sjeldne tilfeller kan det være første tegn på unormale forhold (polypp eller kreft), så symptomet må alltid undersøkes. Du har fått tatt to celleprøver på ett år? var det kanskje fordi det var blod i første prøve? iblant kan det være et problem ved prøvetaking -når det foreligger ektopi- at det blør og at det derfor må tas ny prøve. Hvis prøven har vært i orden og det ikke har vært påvist infeksjon (chlamydia), så kan du være trygg. Er det for plagsomt, kan man foreta overfladisk laserbehandling, men det kommer ofte tilbake.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407741-bl%C3%B8dning/#findComment-3652888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Som du selv er inne på, foreligger det sannsynligvis en 'ektopi' som betyr at slimhinnen fra innsiden av livmorhalsen har vokst ut på overflaten og dermed er i direkte kontakt med skjeden. Det er vanlig hos kvinner i fruktbar alder, spesielt de som tar p-pille, og hos gravide. Nevnte grupper har høyere østrogennivå som stimulerer slimhinnens vekst. Det er helt godartede forandringer, men som du opplever kan det oppstå blødning ved samleie eller ved treg avføring hvor det blir trykk på livmorhalsen. I sjeldne tilfeller kan det være første tegn på unormale forhold (polypp eller kreft), så symptomet må alltid undersøkes. Du har fått tatt to celleprøver på ett år? var det kanskje fordi det var blod i første prøve? iblant kan det være et problem ved prøvetaking -når det foreligger ektopi- at det blør og at det derfor må tas ny prøve. Hvis prøven har vært i orden og det ikke har vært påvist infeksjon (chlamydia), så kan du være trygg. Er det for plagsomt, kan man foreta overfladisk laserbehandling, men det kommer ofte tilbake.Vennlig hilsen Mette Hei. Takk for svar. Nei. Jeg har tatt to gyldige celleprøver som begge kom tilbake som normale. Jeg tok først en før sommeren fordi jeg tenkte det var på tide og fordi jeg kunne blø iblant etter samleie. Da jeg ikke sluttet å blø etter samleie tok jeg ennå en ny celleprøve hos en annen gynekolog nå for 6 uker siden. Kom tilbake som normal den også. Ved begge prøver blødde jeg litt. Men da ikke så mye at prøven ble ugyldig. De kunne visst sjekke sånne celleprøver med blod i også, men det kunne ikke være for mye. Den hadde vel kommet tilbake som ugyldig hvis det var mye blod? Hadde ikke klamydia og begge celleprøver var normale.Jeg kan altså stole på at jeg ikke har kreft??? For om jeg hadde hatt en kreft som utviklet seg fort ville de vil sett det på to helt uavhengige prøver? Dette med blod etter samleie trenger tydeligvis da ikke være kreft. Og det er jeg glad for å høre. Anonymkode: 3300e...e5d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407741-bl%C3%B8dning/#findComment-3652893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 To celleprøver må være mer enn nok til å utelukke kreft.Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407741-bl%C3%B8dning/#findComment-3652963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.