mxxmas Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 ja jeg har jo allerede fått påvist bilyd på hjertet og skal ta ultralyd av hjertet så er vel døende30-40 år før de andre i familien får hjerteprob får jeg det? 0 Siter
Trine Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Bestemor var psykisk syk og ble 90 år. Har ikke lyst til å bli 90 år, så da er det vel bare å røyke og spise dritmat Alle de som tar selvmord i ung alder drar statistikken veldig ned. Så det er ikke sikkert vi lever så mye kortere så lenge vi ikke tar livet av oss. Usunn livsstil går igjen i hele befolkningen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 Tror det går over hvis du venner deg til å være utendørs. Masse inntrykk, helt ulike de som er innendørs.Ja det er sant, får venne meg til å være ute da. 0 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Forskningen tar hensyn til selvmord, den skiller ut dette fra livsstil, og livsstilen er påvisbar dårligere. Men det er bare tull å bruke denne statistikken for sin egen person. Dårlig livsstil er en like stor trussel for hvem som helst andre. Denne forskningen har en funksjon samfunnsmedisinsk. Med tanke på egen helse? Da er det bare å bevege på kroppen, stumpe røyken etc. Resultatene har ingen betydning for enkeltindividet og hva det skal gjøre, det har en betydning for hva man skal gjøre samfunnsmessig.Kommer ikke det an på hvilken forskningsrapport man leser? Hvordan vet du at det i tilfellet hvor det hevdes at psykisk syke blir 20 år yngre enn friske, er tatt hensyn til selvmord? Problemet med forskning er jo at det er kjøpt og betalt og man kan få det resultatet man ønsker. Jeg er enig i at psykisk syke er mer "utsatt" enn andre fordi mange sliter med å komme seg ut, mange orker ikke lage ordentlig mat, mer utsatt for negativt stress o.s.v o.s.v. Noe kan man selv gjøre noe med, mens på andre ting er man avhengig av hjelp og god behandling. Men å skremme psykisk syke med at de kommer til å dø tidlig, det tror jeg ikke hjelper på dødligheten. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 "Jobb" litt i hagen hvis du ikke orker/tørr gå så langt.Anonymkode: 024f7...206Kan jo det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 Bestemor var psykisk syk og ble 90 år. Har ikke lyst til å bli 90 år, så da er det vel bare å røyke og spise dritmat Alle de som tar selvmord i ung alder drar statistikken veldig ned. Så det er ikke sikkert vi lever så mye kortere så lenge vi ikke tar livet av oss. Usunn livsstil går igjen i hele befolkningen.Ja det er vel sant, ikke bare de med psykiske lidelser som lever usunt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 ja jeg har jo allerede fått påvist bilyd på hjertet og skal ta ultralyd av hjertet så er vel døende30-40 år før de andre i familien får hjerteprob får jeg det? Får ikke håpe det er farlig da. 0 Siter
Inner self Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Nå vet man att 80% av schizofrene røyker, og att de dessuten svært ofte er storrøykere. Videre vet man og att 50% av de som røyker dør i førtid av røykerelaterte sykdommer. Man kan kanskje komme ett stykke med å kutte røyken? Det er ikke så fryktelig vanskelig egentlig. Det krever å stå i abstinenser, eller så får man begynne med snus eller damp i stedet. Det er mindre skadelig..... De fleste farlige ting med tobakk skjer når man brenner tobakken, snus eller ren nikotin via damp har ikke samme problematisk inntak av gift. Men å slutte via snus eller damp, krever også innsats. Ikke minst må man vente litt mellom røykeslutt og innføring av nye metoder, slik att kroppen registrerer att snus eller damp tar abstinensene vekk, og derfor er likeverdig med den gleden man får av å røyke. For man får glede av å røyke, å røyke er dritgodt, og man må ikke undervurdere det. Endret 5. oktober 2015 av Inner self 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 Nå vet man att 80% av schizofrene røyker, og att de dessuten svært ofte er storrøykere. Videre vet man og att 50% av de som røyker dør i førtid av røykerelaterte sykdommer. Man kan kanskje komme ett stykke med å kutte røyken? Det er ikke så fryktelig vanskelig egentlig. Det krever å stå i abstinenser, eller så får man begynne med snus eller damp i stedet. Det er mindre skadelig..... De fleste farlige ting med tobakk skjer når man brenner tobakken, snus eller ren nikotin via damp har ikke samme problematisk inntak av gift. Men å slutte via snus eller damp, krever også innsats. Ikke minst må man vente litt mellom røykeslutt og innføring av nye metoder, slik att kroppen registrerer att snus eller damp tar abstinensene vekk, og derfor er likeverdig med den gleden man får av å røyke. For man får glede av å røyke, å røyke er dritgodt, og man må ikke undervurdere det.Å røyke er godt, klarte meg med damp i noen uker før det ble røyk igjen. Har egentlig ikke lyst å være avhengig av nikotin i det hele tatt, får vel holde ut abstinenser. Hvor lang tid tar det før de går over? Lurte på å slutte 19 oktober nå,da er det flere på FB gruppa slutta.no som skal slutte. 0 Siter
Inner self Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg kuttet uten snus i 2006 og da sprakk jeg etter 5 måneder. Hadde altså fortsatt lyst. De værste fysiske abstinensene skal dog gi seg etter bare 2 dager, de psykiske henger vel i lenge. Jeg har ikke abstinenser når jeg snuser. Annet enn abstinenser på snus hehe. Lurt av deg å slutte med nikotin helt, da. Men det er ganske vanskelig, men du kan klare det 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Skrevet 5. oktober 2015 Jeg kuttet uten snus i 2006 og da sprakk jeg etter 5 måneder. Hadde altså fortsatt lyst. De værste fysiske abstinensene skal dog gi seg etter bare 2 dager, de psykiske henger vel i lenge. Jeg har ikke abstinenser når jeg snuser. Annet enn abstinenser på snus hehe. Lurt av deg å slutte med nikotin helt, da. Men det er ganske vanskelig, men du kan klare det Ja håper jeg klarer det, hvis jeg klarer det kan alle klare det. Er skikkelig hekta på røyk, men folk lever jo et godt liv uten. Er jo ikke noe man må ha for å ha det godt. 0 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Tror det er ganske stor enighet om at alvorlig psykisk lidelse setter ned forventet levealder, både med tanke på selvmord og livsstil. En klarer jo å "sortere" ulike dødsårsaker i statistikken.Ser ikke hvorfor det skulle være noen fare for korrupsjon her, er vel ingen som har noe å tjene på resultatet? Ang. antidepressiva har selskaper holdt tilbake negative resultater, men da er det jo deres egen forskning, og de har noe å tape på publisere. Det finnes resultater på at de som bruker antipsykotika lever kortere også, det er det vel ingen som har noe å tjene på? Antageligvis går det på samme fenomen; selvmordsfare og livsstil.Jada, jeg er også enig i at alvorlig psykisk lidelse setter ned forventet levealder. Og jeg har ikke påstått at de ikke klarer å sortere ulike dødsårsaker, det vet jeg at de kan.Vel, for staten hadde det vært billigere om alle spiste sunt og mosjonerte regelmessig. Så det er klart at for dem er det ønskelig å få fokus på dårlig livsstil blandt psykisk syke. For det er ikke nok med at vi sliter psykisk, vi skal helst ha dårlig samvittighet for det også. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 For staten er det ikke billigst at vi lever lengst mulig. For staten er det billigst at vi dør den dagen vi går av med pensjon. 0 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 For staten er det ikke billigst at vi lever lengst mulig. For staten er det billigst at vi dør den dagen vi går av med pensjon.Ja, men jeg vil tro det er billigere for staten å ha friske mennesker som lever lenge enn å ha masse mennesker som flyr ut og inn av sykehuset fra de er 50 og til de dør. Om vi holder oss friske og sterke så kan de øke pensjonsalderen, sa da tjener de mer. Hvorfor skulle de ellers bry seg med hva vi stapper i oss, dersom de ikke hadde hatt noe å tjene på at vi holder oss så friske som overhode mulig? 0 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Nei, denne paranoiaen har jeg ikke. Hahaha...sikker på at det er paranoia? Men på den annen side, hvorfor holde liv i psykisk syke dersom de ikke gjør nytte for seg? 0 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Nei, Staten prøver nok å avlive oss, for å få tak i våre eiendeler, vel.Har du så mye eiendeler som de vil ha? Men tenk hvor mye penger de hadde spart om de hadde sluppet betale så mange uføretrygder og legebesøk og innleggelser på psykiatrisk. Det er jo ikke som at de får noe igjen for det. Virker jo ikke som at noen blir friske. 1 Siter
Trine Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Hvis man hadde funnet en "endelig løsning" på alle psyke og funksjonehemmede i Norge, så hadde det naturligvis bare dukket opp nye. Fordi flesteparten av de som har uføretrygd er et produkt av at det er for få jobber - de sender de med dårligst arbeidsevne ut av arbeidslivet som "uføre", fordi det ikke er nok jobber. Hvis man fjerner de uføre, så blir det bare en ny gruppe som skal ut. Fordi hvis man fjerner de som er uføre i dag, så blir det færre jobber i landet. F.eks. leger, sykepleiere, butikkansatte, snekkere, lærere som får mindre å jobbe med, pga. minde befolkning. Så færre jobber fører til at flere må ut av arbeidslivet, og da tar man jo naturligvis de som er dårligst til å jobbe.Summa summarum er det en veldig dum idé, pga. det jeg sa over her. Fordi det i det store og hele kun ville medført lavere befolkning. Såklart, personer som har PU eller andre lignende pleietrengende behov, hadde jo forsvunnet, men store sett så er ikke de 20% i Norge i arbeidsfør alder som ikke jobber pleietrengende.Eller kanskje leger hadde sluppet 36 timers vakter og vi hadde hatt nok pleiere på gamlehjem. Vi kan umulig ha for få arbeidaplasser så lenge vi har arbeidsinnvandring. problemet er at vi har for mange innen enkelte yrker og for få innen andre yrker. F.eks håndtverkere er en mangelvare. 0 Siter
Inner self Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 I nazi tyskland så avlivet de folk, det ble ramaskrik etterpå. Det er en av de store fordelene med å være innbygger i ett demokrati, folk blir forferdet over urett.....Synes å se att det har blitt mer PK og argumentere for obligatorisk abort av PU, dog, stakkars folk, det kan ikke være greit å høre slikt om seg selv. Downs folk er bra folk! 0 Siter
slabbedask Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Nei, Staten prøver nok å avlive oss, for å få tak i våre eiendeler, vel.Noe i den duren, vel. (må man kunne si) Endret 5. oktober 2015 av slabbedask 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.