stjernestøv Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg føler jeg har så mange bivirkninger, og en på et forum for schizofreni skrev at man ble i koma av risperidone. Føler meg litt i koma, kunne tenkt meg å prøvd abilify, det tok han og han hadde det topp skrev han. Men psykiateren sa jo at det var mest for stemningslidelser, at de ikke virker på psykose. Stemmer det? Burde jeg ikke få bestemme litt selv hva slags medisiner jeg skal ta? Han jeg skrev med var jo schizofren og han tok abilify. Det kan vel virke på meg også da? Har lyst å trappe ned risperidone nå, er lei av den medisinen. Den gjør meg jo ikke noe godt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Skrevet 6. oktober 2015 Føler meg så lost, skal jeg ikke føle meg frisk? Hva er vitsen med å ta medisiner når jeg ikke er bra? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg føler jeg har så mange bivirkninger, og en på et forum for schizofreni skrev at man ble i koma av risperidone. Føler meg litt i koma, kunne tenkt meg å prøvd abilify, det tok han og han hadde det topp skrev han. Men psykiateren sa jo at det var mest for stemningslidelser, at de ikke virker på psykose. Stemmer det? Burde jeg ikke få bestemme litt selv hva slags medisiner jeg skal ta? Han jeg skrev med var jo schizofren og han tok abilify. Det kan vel virke på meg også da? Har lyst å trappe ned risperidone nå, er lei av den medisinen. Den gjør meg jo ikke noe godt. Bestill time til fastlegen. Det er fastleger som bestemmer sånt. Anonymkode: 95ec3...995 0 Siter
stjernestøv Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Skrevet 6. oktober 2015 Bestill time til fastlegen. Det er fastleger som bestemmer sånt.Anonymkode: 95ec3...995Nei det er psykiateren som bestemmer sånt 0 Siter
mxxmas Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg tror det er den svakeste antipsykotikaen men noen av oss klarer osss med den... 0 Siter
mxxmas Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 jeg har fått tillegg av zyprexa når jeg har vært manisk bare en ukes tid.... 0 Siter
ISW Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har gått noen runder fram og tilbake med meg selv om jeg egentlig skal skrive dette til deg. På den ene siden er det helt galt at jeg skal mene noe om medisinene dine, eller medisiner generelt. På en annen side er det heldigvis ikke jeg som tar beslutningen, så det jeg skriver blir jo bare løse tanker uansett, så veldig mye skade kan det vel ikke gjøre. Og jeg kan jo prøve å dele noe av det veldig lille jeg kan om medisiner. Håper uansett ikke du gjør noen endringer på egen hånd.Kanskje du ikke er helt på jordet med Abilify, siden du tydeligvis blir understimulert av Risperdal (altså blir slapp, tiltaksløs, osv.) - hvis det er Risperdal som gjør det da, det vet jeg jo ikke. Kanskje et preparat med litt stimulerende effekt, dog ikke for mye (den hemmer jo uansett positive symptomer), kunne hjulpet deg? I teorien kanskje?Men igjen, jeg er jo bare "mannen i gata" i denne sammenhengen, så vær så snill og ikke hør så mye på dette. Håper heller ikke NHD river huet av meg (det er vel en risiko for det). 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Nei det er psykiateren som bestemmer sånt Nei, Viss du har et problem med medisineringen din så drar du til fastlegen. (som alle andre). Psykatiere og leger på dps brukes bare i akkuttilfeller. Anonymkode: 95ec3...995 0 Siter
frosken Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg føler jeg har så mange bivirkninger, og en på et forum for schizofreni skrev at man ble i koma av risperidone. Føler meg litt i koma, kunne tenkt meg å prøvd abilify, det tok han og han hadde det topp skrev han. Men psykiateren sa jo at det var mest for stemningslidelser, at de ikke virker på psykose. Stemmer det? Burde jeg ikke få bestemme litt selv hva slags medisiner jeg skal ta? Han jeg skrev med var jo schizofren og han tok abilify. Det kan vel virke på meg også da? Har lyst å trappe ned risperidone nå, er lei av den medisinen. Den gjør meg jo ikke noe godt.Du kan selvfølgelig ta opp med psykiateren hvilke tanker og ønsker du har i forhold til medisinering. Det er imidlertid ikke slik at du har rett til å bestemme selv hva du vil ha resept på. Akkurat nå så holder dere på med et forsøk med fontex, for å se om det vil kunne hjelpe deg i forhold til depresjon. Du bør fortsette å samarbeide tett med både psykepleieren og psykiateren slik at dere på sikt kan finne en god løsning. At en medisin fungerer godt for en annen person du diskuterer med på nett, er ikke noen god begrunnelse for skifte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 Nei, Viss du har et problem med medisineringen din så drar du til fastlegen. (som alle andre). Psykatiere og leger på dps brukes bare i akkuttilfeller.Anonymkode: 95ec3...995Så lenge en har fast oppfølging av psykiater pleier også psykiateren å ta ansvar for medisineringen og hvilke medisiner en skal bruke. Hvordan det fungerer på dps vet jeg ikke. Anonymkode: f75a7...4f0 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Jeg tror det er den svakeste antipsykotikaen men noen av oss klarer osss med den...Ja da burde jeg og klare meg med den. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Jeg har gått noen runder fram og tilbake med meg selv om jeg egentlig skal skrive dette til deg. På den ene siden er det helt galt at jeg skal mene noe om medisinene dine, eller medisiner generelt. På en annen side er det heldigvis ikke jeg som tar beslutningen, så det jeg skriver blir jo bare løse tanker uansett, så veldig mye skade kan det vel ikke gjøre. Og jeg kan jo prøve å dele noe av det veldig lille jeg kan om medisiner. Håper uansett ikke du gjør noen endringer på egen hånd.Kanskje du ikke er helt på jordet med Abilify, siden du tydeligvis blir understimulert av Risperdal (altså blir slapp, tiltaksløs, osv.) - hvis det er Risperdal som gjør det da, det vet jeg jo ikke. Kanskje et preparat med litt stimulerende effekt, dog ikke for mye (den hemmer jo uansett positive symptomer), kunne hjulpet deg? I teorien kanskje?Men igjen, jeg er jo bare "mannen i gata" i denne sammenhengen, så vær så snill og ikke hør så mye på dette. Håper heller ikke NHD river huet av meg (det er vel en risiko for det).Jo jeg hører på deg, du kan jo mye om medisiner. Tror det er risperdal som gjør meg slapp og tiltaksløs, har jo vært sånn siden jeg begynte. Bare jeg kunne fått prøve abilify. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Nei, Viss du har et problem med medisineringen din så drar du til fastlegen. (som alle andre). Psykatiere og leger på dps brukes bare i akkuttilfeller.Anonymkode: 95ec3...995Sånn er det ikke her, her er det psykiateren som bestemmer medisineringen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Du kan selvfølgelig ta opp med psykiateren hvilke tanker og ønsker du har i forhold til medisinering. Det er imidlertid ikke slik at du har rett til å bestemme selv hva du vil ha resept på. Akkurat nå så holder dere på med et forsøk med fontex, for å se om det vil kunne hjelpe deg i forhold til depresjon. Du bør fortsette å samarbeide tett med både psykepleieren og psykiateren slik at dere på sikt kan finne en god løsning. At en medisin fungerer godt for en annen person du diskuterer med på nett, er ikke noen god begrunnelse for skifte. Får vel det, men psykiateren mener jo risperdal ikke gjør meg tiltaksløs. Det mener jeg. Tror det er risperdal som gjør meg deprimert, da vil jo ikke fluoxetin virke. 0 Siter
frosken Skrevet 7. oktober 2015 Skrevet 7. oktober 2015 Du gjetter mye når det gjelder medisiner. Det er jo ikke slik at du hadde det bra før du begynte på risperdal og at alle dine vansker kom etter oppstart på risperdal. Jeg håper at du etterhvert kan få det bedre, og tror ditt beste alternativ er å samarbeide rundt medisineringen samt fokusere på mer aktivitet enn i dag. Jeg tror ikke risperdal er ditt hovedproblem. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Du gjetter mye når det gjelder medisiner. Det er jo ikke slik at du hadde det bra før du begynte på risperdal og at alle dine vansker kom etter oppstart på risperdal. Jeg håper at du etterhvert kan få det bedre, og tror ditt beste alternativ er å samarbeide rundt medisineringen samt fokusere på mer aktivitet enn i dag. Jeg tror ikke risperdal er ditt hovedproblem.Hadde det vel ikke bedre før, men burde jeg ikke bli frisk av risperdal hvis den hjalp? Det er jo frustrerende å ta medisiner når det ikke hjelper, bare gir bivirkninger. Det er vanskelig å være fysisk aktiv når jeg føler meg så rar når jeg er ute. Denne rarheten kjenner jeg igjen fra år tilbake, men da var det ikke så ofte som nå. 0 Siter
mxxmas Skrevet 7. oktober 2015 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg føler jeg har så mange bivirkninger, og en på et forum for schizofreni skrev at man ble i koma av risperidone. Føler meg litt i koma, kunne tenkt meg å prøvd abilify, det tok han og han hadde det topp skrev han. Men psykiateren sa jo at det var mest for stemningslidelser, at de ikke virker på psykose. Stemmer det? Burde jeg ikke få bestemme litt selv hva slags medisiner jeg skal ta? Han jeg skrev med var jo schizofren og han tok abilify. Det kan vel virke på meg også da? Har lyst å trappe ned risperidone nå, er lei av den medisinen. Den gjør meg jo ikke noe godt. lege på dps sa idag abilify er stemningsstabiliserende og at det var derfor jeg fikk det ????? sybs det hjelper mot psykose jeg, derfor jeg fikk det før 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 lege på dps sa idag abilify er stemningsstabiliserende og at det var derfor jeg fikk det ????? sybs det hjelper mot psykose jeg, derfor jeg fikk det førVar det psykiateren sa og, men det er jo et ap. Kanskje de ikke har peiling. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 Skrevet 7. oktober 2015 Var det psykiateren sa og, men det er jo et ap. Kanskje de ikke har peiling. Indikasjoner: Tabletter, smeltetabletter, mikstur: Schizofreni hos voksne og ungdom ≥15 år. Voksne: Moderat til alvorlig manisk episode ved bipolar I lidelse og forebygging av tilbakefall med nye maniske episoder hos voksne som i hovedsak tidligere har hatt maniske episoder, hvor de maniske episodene responderte på aripiprazolbehandling. Ungdom ≥13 år: Opptil 12-ukers behandling av moderat til alvorlig manisk episode ved bipolar I lidelse. Injeksjonsvæske: Hurtig kontroll av agitasjon og atferdsforstyrrelser hos pasienter med schizofreni eller hos pasienter med maniske episoder ved bipolar I lidelse, når oral behandling ikke er egnet. Anonymkode: 8a035...b43 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 Indikasjoner: Tabletter, smeltetabletter, mikstur: Schizofreni hos voksne og ungdom ≥15 år. Voksne: Moderat til alvorlig manisk episode ved bipolar I lidelse og forebygging av tilbakefall med nye maniske episoder hos voksne som i hovedsak tidligere har hatt maniske episoder, hvor de maniske episodene responderte på aripiprazolbehandling. Ungdom ≥13 år: Opptil 12-ukers behandling av moderat til alvorlig manisk episode ved bipolar I lidelse. Injeksjonsvæske: Hurtig kontroll av agitasjon og atferdsforstyrrelser hos pasienter med schizofreni eller hos pasienter med maniske episoder ved bipolar I lidelse, når oral behandling ikke er egnet.Anonymkode: 8a035...b43Ja men der står det jo for schizofreni, da er det jo for psykotiske og. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.